NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Krajina ve stínu

Vydáno dne 20.09.2020 (273 přečtení)
Kino Lucerna stále nabízí možnost zhlédnout tuhle kroniku jedné vesnice, které se nevyhnuly významné dějinné události 20. století.

Předobrazem té vesnice je Tušť, leč natáčelo se v místě bydliště režiséra Bohdana Slámy. Jak už to tak bývá, na vesnici se to hemží rozličnými charaktery. Ostatně dokazují to i počiny typu Všichni dobří rodáci, Vesničko má středisková, Signál nebo Instalatér z Tuchlovic, s nimiž se ovšem jinak nedá Krajina ve stínu vůbec srovnávat. Jelikož na přetřes přijde otázka česko-německého soužití, dalo se správně předpokládat, že se tady najdou postavy, jaké se budou hlásit k té či oné straně, avšak pochopitelně nebudeme ochuzeni ani o udavače a převlíkače kabátů.

Snad je to tím, že důležitějších postav se v Krajině ve stínu objevuje několik a že se všechny de facto perou o svoje místo v popředí, tj. nemáme jednu nebo dvě nejvýraznější figury, které by byly charakterově dostatečně propracované na to, abychom jejich počínání sledovali s větším zaujetím. Úplně nejvýraznější figurou s největším potenciálem se tváří býti ani ne ta v podání Stanislava Majera, Petry Špalkové, Ondřeje Malého či Magdaleny Borové, nýbrž "ten černej vzadu" v podání Jiřího Černého, později pak eventuálně "soudruh" Taclík

Třebaže se v Krajině ve stínu objevují nosná témata jako nenávist, zloba nebo lhostejnost, a třebaže nechybějí některé krutější scény - viz poprava, film postrádá větší sugestivitu. To znamená, že jsme téměř po celou dobu stavěni víceméně do role nezávislých pozorovatelů. Patrně i z toho důvodu, že většina z nás, dnešních diváků, danou dobu nezažila a tím pádem nejsme oprávněni kohokoli za cokoli soudit. Druhá věc je, že scenárista prakticky zcela opomíjí některá dosti důležitá období (např. Heydrichiáda) nebo se jimi zevrubněji nezabývá - např. žití a živoření v lese.

Na druhou stranu bychom něměli za dramaturgickou chybu považovat kupříkladu fakt, že obsáhneme dobu od 30. až do 50. let. Naopak by bývalo mohlo být při té nesugestivitě pozoruhodné zajít ještě dál, například až do současnosti, protože tou úplně nejhlavnější postavou by měla být samotná vesnice, která svým způsobem reprezentuje celý stát. Vesměs se tedy z tohoto snímku nedozvíme nic, co bychom už nevěděli, a nesetkáme se s žádnou postavou, s jakou bychom se nesetkali už jinde.

Krajina ve stínu se podle traileru tvářila jako naprosto nekompromisní film, který se zadře hluboko pod kůži. Ještě hlouběji než kupříkladu Habermannův mlýn. Vzhledem k natáčení na "pětatřícu", k černobílému provedení, k během té jedné pasáže podobnému vročení a k těm jistým podobným tématům, se nabízí srovnání s Nabarveným ptáčetem. V případě dramatu Václava Marhoula je jasně znatelná precizní příprava a naprosto zřetelná, jednoznačná vize, kterou se dost možná podařilo ještě překonat. Krajina ve stínu, ač celkově vzato rozhodně není špatná, tyhle parametry nesplňuje. Ovšem pozor! Film je kolektivní dílo, takže když se něco nepovede podle představ, nemusí to být čistě režisérovou chybou!

Recenze: Showgirls Dnes

V pokračující návaznosti na knihu Paul Verhoeven a jeho filmy nemůže chybět povídání o této velice... celý článek