Jeden svět

Recenze: Palm Springs

Vydáno dne 18.08.2020
Nezávislý filmeček o uvíznutí v časové smyčce.

POZOR NA MOŽNÉ DROBNÉ SPOILERY V TEXTU!

Takže, Palm Springs je název města, o kterém jsem se poprvé dozvěděl v polovině devadesátek díky jedné epizodě tehdy nesmírně populárního seriálu Beverly Hills 90210, ve které Brenda volá z telefonní budky Dylanovi (se kterým už tehdy nechodila) a prosí ho, aby ji tam vyzvednul. Moc se k tomu nemá, protože je to daleko, ale nakonec samozřejmě souhlasí. Vůbec nechápu, proč si to po tolika rokách pořád tak živě pamatuju. Je to takový časový paradox, jakého si ve stejně pojmenovaném filmu užijeme dost. V Palm Springs je totiž jeskyně, ve které to zlatavě světélkuje, a když do ní vlezete, ocitnete se v časové smyčce a za všech okolností se budíte do toho samého dne.

Snímků, ve kterých by hrdinové řešili tento problém, existuje pochopitelně víc. K těm nejlepším budou rozhodně patřit Zdrojový kód, Na hraně zítřka a Na Hromnice o den více. Poslední zmíněný se Palm Springs podobá nejvíce, ale jenom z toho důvodu, že se nejedná o akční sci-fi nářez, nýbrž o romantickou sci-fi komedii. Jenže znáte to - když někdo něco vytvoří, mnohdy se najde někdo, kdo ten výtvor pozvedne na vyšší level. Ale i když se tak stane, stejně často nikdo nezapomene na ten původní, bez kterého by k tomu nedošlo. Základ už byl tedy položený, takže o vyložené originalitě se nedá mluvit.

O co jde tentokrát? Píše se 9. listopad a v Palm Springs bude svatba Taly (Camila Mendes) a Abea (Tyler Hoechlin). Mezi hosty nechybí Nyles se svou přítelkyní Misty (Meredith Hagner), se kterou mu to ale skřípe. Zároveň je tady také nevěstina ségra Sarah, která má pronést přípitek, což může být problém, protože je přiopilá. Naštěstí ji Nyles zachrání a přípitek pronese za ni. Z jeho chování je znát, jakoby dopředu věděl, co se kde stane. To znamená, že se do příběhu dostáváme v době, kdy už evidentně pár probuzení do stejného dne zažil. Nemůže však předvídat, kdy se zase objeví Roy, který je na něj hodně naštvaný, protože ho do smyčky také zatáhnul. A záhy to bude platit i o Sarah.

Prožívat znovu a znovu ten samý den má svoje výhody i nevýhody. Tím spíše, když si pamatujeme všechno, co se stalo v předchozích verzích. Postupně se to zřejmě omrzí, což může mít negativní vliv na psychiku. Tím spíše, že bolest je opravdová. Ale jinak není tak problém sbalit kteroukoli holku nebo těžit z výhod blízkého okolí (viz opuštěný luxusní barák s bazénem). Není problém na férovku říct, co si myslíte, protože druhý den si to nikdo kromě vás stejně nebude pamatovat. Zároveň se však asi musí jednat o nějakou alternativní realitu, protože jinak by to přece znamenalo, že ti všichni lidé museli - třeba díky kontaktu s vámi - zůstat ve smyčce taky, tj. v tomto případě by pro ně byl 10. listopad rovněž nedostažitelnou metou.

Tím, že tentokrát ve smyčce uvízli (minimálně) tři lidi, se naskytla možnost prožívat den z různých úhlů pohledu. Rozhodně by bylo zajímavé sledovat, co po určitých událostech dělá Sarah. Nicméně hlavní postavou zůstává Nyles, takže jdeme většinu času s ním. To není dobré jednak z toho důvodu, že v jisté pasáži řeší něco, co vídáme v téměř úplně každé hollywoodské komedii, takže ona časová smyčka postrádá význam. A druhá věc je, že Andy Samberg není až tak dobrý herec. Na rozdíl od neokoukané a sympatické Cristin Milioti. A pochopitelně na rozdíl od J. K. Simmonse v roli Roye.

Palm Springs se místy vleče trochu víc, než by bylo záhodno. Navíc si sem tam musí vypomáhat rapidmontáží. Pravda, bez ní se neobejdeme snad v žádném počinu s časovou smyčkou, nicméně tady vyznívá lehce alibisticky. Stejně tak některé repliky nedávají smysl a dialogy občas děj nikam neposouvají. A některé pozoruhodnější nápady (např. zatáhnutí ženicha do jeskyně) scenáristu netrkly. A závěr asi překvapí málokoho, přestože jde o nezávislé dílko. Pořád se však jedná o příjemný filmeček, který těží z divácky vděčného námětu, jehož scenáristická šablona je v podstatě pevně daná a dá se v nejrůznějších obměnách plnit de facto do nekonečna.

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek

Recenze: Záskok