Jeden svět

Speciál: O filmu 1917

Vydáno dne 21.08.2020
Vynikající válečné drama vyšlo na DVD a Blu-ray. Bonusová sekce sice - tak jako v případě Gentlemanů - zeje prázdnotou, ale to neznamená, že si o 1917 nemůžeme uvést několik zajímavostí. 
 




























 
Od Na západní frontě klid k Apokalypse. Chtěl jsem vytvořit fikci na základě reálných událostí tak, jako tomu je u dalších filmů, které obdivuji. Zkusili jsme divákům filmový zážitek přiblížit co nejtěsněji zážitku osobnímu. Šlo o nejúžasnější práci mojí kariéry." Tak zní slova režiséra Sama Mendese, který se spolu s kameramanem Rogerem Deakinsem pokusil vyvolat v divácích dojem, že celou podívanou sledují v jednom, resp. ve dvou nepřerušených záběrech. Ve skutečnosti se však ve finálním sestřihu nachází těch střihů osmačtyřicet, přičemž nejkratší nepřerušená sekvence trvá 39 sekund a nejdelší osm a půl minuty. Na konci každého natáčecího dne byla hotova finální verze, už nebylo možno nic měnit. Samotnému natáčení proto předcházely půlroční přípravy. 
 
Samotný film jsme si zrecenzovali TADY. Zápletka není složitá - desátníci Schofield a Blake mají přes nepřátelské území doručit důležitou zprávu, čímž s velkou pravděpodobností zachrání život stovkám vojáků. První světová válka představovala konflikt do té doby nevídaných rozměrů, který si vyžádal nepředstavitelné oběti; prověřil čest, smysl pro povinnost a oddanost vlasti celé jedné generace. Zároveň donutil lidstvo najít společnou cestu. Prvotní útoky jízdy brzy vystřídaly statické boje za pomoci tanků, kulometů, plynů a letadel. Nevídaná pastva pro smrt. Tato válka byla první, která polykala lidské životy po desetitisících, milionech. Byla první, kdy se zdálo, že slova ‚Už dost!' nemají žádný význam. Pro Sama Mendese byla osobní i z toho důvodu, že v ní bojoval jeho dědeček Alfred H. Mendes, který se až v pozdějším věku rozpovídal o svých zážitcích v hodnosti svobodníka a o barvitých postavách, se kterými se během služby setkal. 
 
Kvůli malému vzrůstu se stal doručovatelem rozkazů na západní frontě, protože ho přes mlhu a kouř, které se vznášely nad Zemí nikoho, jednoduše nebylo vidět. Přesto utrpěl zranění a byl zasažen bojovým plynem. Dočkal se odměny v podobě medaile za statečnost. Na důchod se odstěhoval zpět do svého rodiště v Západní Indii, kde sepsal paměti. „Náš snímek je smyšlený, i když se v některých okamžicích a aspektech opírá o historky, které mi vyprávěl a které mu byly vyprávěny jeho bratry ve zbrani. Toto jednoduché semínko nápadu o osamělém muži, který nese rozkaz od jednoho místa k druhému, ve mně zůstalo a považuju ho za příčinu začátku prací na filmu 1917,“ prozradil režisér. Nutno podotknout, že námět podobným způsobem využil už Peter Weir ve svém vynikajícím dramatu Gallipoli
 
 










 
Mendes strávil mnoho času nejen rozborem Stezek slávy, ale především vyhledáváním záznamů zážitků z první ruky. Mnoho jich objevil ve Imperiálním válečném muzeu v Londýně a začal z nich splétat příběh. Během výzkumu odhalil, že se Velká válka odehrávala hlavně v blátě zákopů na relativně malém území. Dlouhých tažení bylo pomálu. „Lidé jsou ve všech koutech světa za zisk těchto maličkých kousků krajiny během první světové války spravedlivě oslavováni. Například v bitvě o hřeben Vimy dobyli pouhých 500 yardů, ovšem přesto jde o jeden z nehrdinštějších činů celé války. Takže jsem se sám sebe ptal, jak vyprávět příhěh o epickém putování, když v podstatě nikdo z aktérů necestoval daleko?
 
To byla ta správná otázka, na kterou však oscarový tvůrce nenacházel odpověď. Záhy však objevil Hindenburgovu linii. Po půl roce plánování a kopání rozsáhlého systému zákopů a dělostřeleckých postavení tehdy Němci rozmístili vysoký počet pěšáků - původně rozptýlených na mnohem větší části bojové linie - do nové, mnohem lépe opevněné obranné soustavy. Britové nevěděli, jestli se Němci vzdali, prchli nebo se stáhli. Mohli tak nepřítele vlákat do pasti. Pro zakomponování do napínavého, dramatického příběhu ideální ...
 
Se scénářem mu pomáhala Krysty Wilson-Cairns, která se dlouhodobě zajímá o historii a miluje válečné filmy. První verzi scénáře z režisérova náčrtu vytvořila za dva měsíce, přičemž ta poslední se od ní liší pouze v maličkostech. „Chtěl jsem, aby divák pocítil, o jak těžkou dobu se jednalo,“ prohlašuje Mendes, „v jistém smyslu snímek vypovídá o oběti. A o tom, že dnes vlastně nevíme, co to slovo znamená. Obětovat se pro něco, co je větší než my.“ Tentokrát si autor a autorka scénáře dali za cíl, aby příběh působil na diváky co nejintenzivněji. 
 
Wilson-Cairns se tak v rámci výzkumu vydala do severní Francie a k řece Sommě. Během pěti měsíců bitev roku 1916 tam padlo nebo zraněno více jak milion mužů. Jen během 1. června padlo na devatenáct tisíc Britů! „Ta neuvěřitelná míra smrti s vámi pohne. Navštívila jsem Écoust, Thiepval, Beaumont-Hamel. Stanout na místech děje snímku bylo pro scénář klíčové. Pomohlo mi to porozumět měřítku putování, které musejí ti dva podstoupit, ale také mi to pomohlo pochopit cenu krve každého palce získaného území,“ svěřuje se Wilson-Cairns
 
 










 
Natáčelo se ovšem na salisburské planině v jihozápadní Anglii, na které se nachází známé Stonehenge. Dále ve hrabství Northumberland a ve Skotsku, které se stalo kulisou pro klíčové scény ze severovýchodní Francie. Filmaři zavítali i do Bovingdonu ve střední Anglii, kde vznikly jeden a půl kilomentru dlouhé zákopy. A určité pasáže vznikly i ve slavném Shepperton Studios. Obecně snímek nevzdává čest pouze těm, kteří bojovali v první světové válce, ale všem členům armád, minulým i současným, jejich oběti pro vyšší dobro a boji za svobodu.
 
Titul 1917 se natáčel od dubna do června 2019. Zobrazené události se odehrávají 6. dubna uvedeného roku, tedy symbolicky v den, kdy USA vstoupily do války. Představitel Schofielda George Mackay, který už si vojáka během první světové zahrál, se údajně během natáčení se všemi členy štábu kamarádil, pokaždé jim podal ruku a chtěl se o nich dozvědět více. Natáčelo se kamerou Arri Alexa s tím, že formát byl optimalizovaný pro IMAX, což v případě počinu od studia Universal platilo naposledy u sci-fi Nevědomí (Sam Mendes už takhle natáčel Bondovku Skyfall). Film získal Oscara za Nejlepší Kameru, Nejlepší vizuální efekty (v případě válečného bijáku se tak stalo poprvé od roku 1970, kdy cenu Akademie získal Tora! Tora! Tora!). Třetí soška byla za Nejlepší zvuk. Tady se sluší poznamenat, že zvukové kategorie přitom od třiadevadesátého udílení v roce 2021 budou spojené do jedné. 
 
V tomto snímku se objevují pouze dvě ženy - ta, která Schofielda ukryje (Claire Duburcq) a která současně zachránila tu malou novorozenou holčičku. To má pro režiséra osobní podtext: "Scénář jsem psal v říjnu 2017 a moje dcera se narodila měsíc předtím. Takže moje nejmladší dítě bylo pořád doma a domnívám se, že to s tím hodně souvisí. Tuhle scénu bylo hodně složité natočit, protože to maličké stvoření, ta holčička, která se jmenovala Ivy, samozřejmě nevěděla, že hraje ve filmu. A způsob, jakým se chovala v té scéně, byl velmi dojemný a emotivní." A to samé platí pro celý film
 
FOTO: Warner Bros.
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek

DVD

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz