Recenze: Špindl 2

Vydáno dne 14.08.2020 (424 přečtení)
Pokračování té úžasné zimní „komedie“ jsme snad ani nepotřebovali.

Není ani důležité, kolik postav se vrací z jedničky. Sám si pamatuju jenom Oldřicha Navrátila, který ve dvojce už se svou ženou není, ale i když se znovu zapovídají a chtěli by to znovu zkusit, pořád se chlípně ohlíží po jiných. Při této souvislosti zmiňme největší rozdíl mezi první a druhou částí – minule to vypadalo, že tvůrci zbrojí proti mužským postavám, zatímco tentokrát jakoby chtěli negativním světlem posvítit na ty ženské. Ne že by z nich dělali mrchy, ale všechny zoufale shánějí mužskou polovičku, protože chtějí, aby je měl někdo rád a bez mužů jsou zcela ztracené. Takže neváhají škemrat a samy sebe ponižovat.

Nejhůře ze všech to odnesla Kateřina Hrachovcová, jejíž postava vede jakýsi ezoterický kurz pro ženy. A hrozně moc touží po miminku, až ji občas litujeme, že musela pronášet takové repliky. Na druhou stranu ji asi nikdo nenutil, aby tu roli brala. Kateřina Klausová herecky zase o něco více vyzrála a hraje tady opět nejnormálnější postavu. Bohužel těch figur, mezi které se dělí prostor, se v tomto bijáku vyskytuje až přespříliš. Z ženských vyloženou couru ztvárnila Alice Bendová, která jest takhle v podstatě zaškatulkovaná už od svého debutu v Báječných létech pod psa. Na její adresu zazní rádoby vtipný joke odkazující k Nymf()mance.

A to ve scéně, před kterou vosouložila Jana Čenského, který je naopak obsazen dost proti svému obvyklému typu rolí. Jakožto producent a kamarád spisovatele, kterého ztvárňuje Radim Fiala, se k ženám nechová zrovna nejuctivěji a chodí do striptýzového klubu. Zajímavé, když si vzpomeneme na všechny ty prince a dodržování etikety při České miss, kdy dámám ručku nelíbá – pouze naznačuje. Z nějakého důvodu tady musí mít cameo Andrea Verešová, ale to je ještě v pořádku. Poslední herečkou s výraznou rolí (tedy kromě níže zmíněné Aničky Čtvrtníčkové) bude Hanka Vagnerová.

Pracuje jako sestřička pro doktora, co dělá silikonové implantáty a má s ním poměr, přestože je ženatý a má děti. A samozřejmě jí lže. Na horách rázem povýší na doktorku a chce pracovat u horské služby, kde jsou tací, kteří se chovají jako děti a mají hloupé narážky, ale zároveň tam jsou i ušlechtilí muži, mezi kterými by si eventuálně vybrala. U Bajkerů byla Hanka Vagnerová duší filmu. U Špindlu 2 to nebylo úplně možné z toho důvodu, že snad každou postavu ztvárňuje známý český herec a známá česká herečka nebo známá osobnost. Včetně Karla Zimy, Pavla Rímského, Míry Noska, Jany Synkové, Ivany Andrlové a Romana Skameneho, který má hraní evidentně v malíku a rozhodně pobaví, ačkoliv to bude dost možná tím, že od Bony a klid hrál vlastně (téměř) všude pořád a jenom Bínyho.

Anička Čtvrtníčková už má s hraním vcelku bohaté zkušenosti, ale role puberťačky s „poruchou opozičního vzdoru“ jí nějak nesedla. Bude to zřejmě i tím, že všechny postavy jsou jednoduše a prvoplánově napsané, což ovšem souvisí s nejlepším vtípkem. Nenachází se však ve filmu, nýbrž ve filmu o filmu. Scenárista v něm říká, že Špindl 2 měl být původní crazy komedie, ale pak to s producentem/kameramanem/spolustřihačem přehodnotili, protože kdyby zůstali u crazy komedie, tak by tím „utrpěla psychologie postav.“ Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem se při české filmové komedii 21. století tolik nasmál! :-D

Je takovým menším zázrakem, že přes všechny ty nedostatky na tom Špindl 2 není po nějakých pětasedmdesát minut až tak špatně. Dokonce v něm najdeme několik technicky precizně vyvedených záběrů. Jenže závěrečná dvacetiminutovka se zvrtne v naprostý zmar. Až se znovu sami sebe ptáme, jak může tohle někdo vymyslet a jak to vůbec může chtít někdo za nemalé peníze natočit a poslat do kin?!? Postavy se různě objevují na různých místech a dělají a říkají divné věci, které nejsou v souladu s jejich charaktery. A když se dramaturgie rozpadne, veškeré dění se stává zcela bezpředmětným.

Čeho všeho se tedy ve Špindlu 2 dočkáme? Vedle místy dost nechutného ponižování žen dojde na filozofické poznámky, krátkou konverzaci ve slovenštině, stepování, ospravedlňovanou nevěru, tulení, záběr z dronu reprezentující „ducha hor“, absurdní stand-up výstup, pojídání obří kremrole na baru, nahánění producenta courou ve striptýzovém klubu, šmírování, lhaní, nesmyslné telefonování, vnucované zranění, ničím nepodložené závěrečné sblížení dcery a nevlastní matky, dýchání vagínou a řadu dalších nelogičností, o kterých možná sami tvůrci věděli, ale odmítli se jimi jakkoli zabývat, protože většina ostatních českých filmařů, kteří točí komedie, se jimi přece taky nezabývá.

Špindl 2 alespoň obsahuje několik velice vtipných hlášek a povedených záběrů. Hory jsou zachyceny opravdu nádherně, avšak v případě komerčního hraného filmu je přece nejdůležitější příběh a/nebo postavy. V tomhle směru Špindl 2 selhává a pranic mu nepomáhá ani střihová skladba, která je až na drobné výjimky strašidelná od samotného úvodu a zvláště v té závěrečné dvacetiminutovce. Takže věřme, že když máme Špindl 2, nenapadne nikoho natočit Padesátku 2, Bezva ženskou na krku 2, Věčně tvou nevěrnou 2, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci 2, Celebrity s.r.o. 2, Dvojníky 2, Dvě nevěsty a jednu svatbu 2 (ačkoli sequel k téhle komedii by se možná jmenoval Tři nevěsty a dva ženichové) nebo dokonce Špindl 3!!!

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Recenze: Tenet

První z velkých hollywoodských projektů, který zamířil do kin po koronavirové krizi. U nás je možné... celý článek