Recenze: Městečko prokletých

Vydáno dne 04.10.2020
Když jsem tenhle film Johna Carpentera viděl někdy před cca deseti rokama poprvé, příliš mně nenadchnul. Dokonce jsem ho měl za jeho nejméně povedený. Až doteď.

Midwich je docela malé městečko. Počet obyvatel o mnoho nepřesahuje 2 000. K nejvýznamnějším patří dr. Alan Chaffee, učitelka Jill a reverend Mark Hamill. Jednoho dne, přesně v 10:00 dopoledne, všichni usnou. Všechno živé ve městě se ze vteřiny na vteřinu uloží ke spánku, jakoby si vzali příklad z Šípkové Růženky. Manželovi Jill, nějakému Frankovi, který toužil po dítěti, se tenhle prazvláštní výpadek stane osudným, protože překročil hranici při řízení auta, následně tedy usnul a havaroval. Alan byl zrovna pryč, ale teď se znepokojen vrací, protože v zakázané zóně má ženu. Na místě už je i epidemioložka Susan Vernerová, která by ráda všemu přišla na kloub.

Rozhodně se nejedná o žádný chemický přípravek, jelikož hranice, za kterou všichni padají na zem, ať už mají na sobě roušky nebo rovnou ochranné obleky, jest přesně vymezená. Ve čtyři odpoledne nastane hromadné probouzení. S výjimkou jednoho ze sousedů, který se upekl na vlastním grilu. Chvíli to vypadá, že se nic dalšího zásadního nestalo. Až do doby, kdy se zjistí, že devět žen otěhotnělo. Jedna z nich přitom byla panna, jiná zase delší dobu udržovala manželství bez sexu. Že by teda někdo dámy uměle oplodnil? No, všech deset jich rodí najednou, včetně Alanovy ženy Barbary. Jedno dítě nepřežije a ty zbývající si jsou vzhledově velice podobné – chovají se podivně, mají světlé vlasy a zářící oči. Tohle vypadá na zásah z vnějšího vesmíru!

Expozice Městečka prokletých je téměř dokonalá ve své mysterióznosti, ačkoli vzhledem k úvodním záběrům tušíme zásah emzáků. Ti využili ženy k tomu, aby porodily děti, které se tváří býti lidmi, avšak vládnou nelidskými schopnostmi. Zářivé oči působí hypnoticky a danou osobu pak lze snadno přinutit k čemukoli. Všechny jsou si nesmírně podobné, z čehož by Adolf Hitler, známý svými árijskými plány, měl určitě radost. Není to tak, že by děti lidi nenáviděli – zajímají se o nás z čistě biologického hlediska, ale faktem zůstává, že prostě chtějí přežít. Bohužel se nedozvíme více o jejich původu. Z jaké planety pocházejí? Jak vypadají jejich přirozené tělesné schránky?

A je jejich civilizace lepší než naše? Tak ledacos tomu naznačuje, ale zároveň nám vznikají lehčí paradoxy. Třeba: děti se rychle učí, jenže jejich záměrem bude zřejmě trvalá okupace. Nebo: tvrdí, že oči jsou okna do duše, nicméně jejich prostřednictvím se mstí každému, kdo vystoupí proti nim. Samy sebe navzájem za každou cenu brání. Jeden z nich, David, jehož matkou je Jill, se však zdá být trochu jiný. Chápavější vůči lidem, lež současně naslouchající i rozkazům své sestry Mary, což je pro změnu dcera doktora Chaffeeho, kterou si sám porodil. Strach z jiného a neznámého začne midwichscké obyvatele zachvacovat až později, jenže to už by mohly být jakékoli snahy o vzpouru zbytečné.

Lidé si prožili podivný blackout, po kterém deset žen otěhotnělo a porodilo stejné děti. Stejně je ale mají nade všechno rádi, i když se chovají divně a postupně svým počínáním terorizují celé město. I ten manžel pookřeje, když jeho žena porodí, přestože ví, že dítě nemůže být v žádném případě jeho. Na vyšší level, tedy zfanatizovaný dav, si musíme nějakou dobu počkat. I když tyhle děti od nejútlejšího věku svou inteligencí daleko převyšují své vrstevníky, stejně nikdo nepředpokládá, že by mohly být schopné jakýchkoli špatností. V tom ještě nejsou žádná kouzla a žádné nadpřirozené schopnosti. Jde v podstatě o takovou lidskou přirozenost a konvenčnost.

Tentokrát se John Carpenter rozhodnul pro trochu netradiční obsazení. Doktora Cheffeeho hraje Christopher Reeve, kterého všichni známe jako nejopravdovějšího Supermana. Po dotočení Městečka prokletých utrpěl těžká zranění při pádu z koně. Pod Carpenterovým vedením dokázal, že v pohodě zahraje i obyčejného chlápka. Zároveň se znovu potvrdilo, že ve filmech legendárního režiséra je vždycky prostor pro silné ženské postavy. Kirstie Alley ztvárňuje energickou epidemioložku, která se odhodlává k poněkud kontroverzním činům, aby všemu přišla na kloub. A Linda Kozlowski tady rozhodně nepotřebuje, aby ji Krokodýl Dundee tahal z nesnází.

Existuje jedna věc ohledně Městečka prokletých, kterou není možné nezmínit. A to je ta ZEĎ. Ta zeď, na kterou Alan myslí, aby děti nemohly přečíst jeho myšlenky, přestože vědí, že něco skrývá. Budeme tedy svědky souboje vůle a myšlenek, který probíhá ve finále tímto na první pohled nelogickým způsobem proto, že tyhle děti nejsou lidi. Takže nechápou, že by bylo nejsnadnější zhypnotizovat Jill a sebrat ten kufřík. Ano, veškeré nejasnosti v tomto bijáku se dají při zamyšlení vysvětlit. V každém případě na tu zeď si vždycky vzpomenu, když nechci myslet na něco, co mě zrovna štve. A to je od Městečka prokletých službička k nezaplacení!!!

Městečko prokletých není nejhorší film Johna Carpentera. Městečko prokletých je spíše nejvíce nedoceněný film Johna Carpentera. Problém je v tom, že je prezentován jako horor, což úplně není. Spíše se jedná o takovou psychologickou sci-fi (proto jsme možná ani nepotřebovali tu závěrečnou přestřelku, byť měl režisér vždycky rád westerny), což se na první dobrou nemusí líbit, a ke druhému zhlédnutí, které by pomohlo změnit názor, se diváci už nepřinutí. Snad i proto, že mají Johna zaškatulkovaného jako hororového tvůrce, ač si už předtím vyzkoušel jiné žánry (Útok na 13. okrsek, Elvis, Útěk z New Yorku, Starman, Velké nesnáze v Malé Číně, Oni žijí). Tenhle počin, který byl součástí dealu režiséra se studiem Universal, místo strašení vypráví o lidskosti a lidské nedokonalosti. A také snadné manipulovatelnosti. Jenže proto, že zabití se často odehrávají mimo záběr, se holt přihodilo a ničemu nepomohlo, že se jedná o osmdesátkovou sci-fi natočenou až v devadesátkách.

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek