Recenze: Batman a Robin

Vydáno dne 24.04.2020
Protože Batman navždy vydělal hodně peněz, bylo možné udělat tohle pokračování ještě větší. To mimo jiné znamenalo možnost přivést Arnolda a Umu Thurman. Jenže už název trochu napověděl, že to asi nebude úplně ono.

minule jsem přece psal o tom, že Batman žádné pomocníky nepotřebuje. Tedy pokud jimi nejsou Superman, Wonder Woman, Flash, Aquaman a Cyborg. Určitě to nemusí být někdo jako cirkusák Robin, který je ještě totálně nevyzrálý na dospělý boj proti zločinu, tak jako jsou i na tehdejší dobu poměrně nevyzrálé i CGI efekty. A tak se nemůže divit, že mu Bruce Wayne nevěří. To vede k hádkám mezi oběma správňáky, přičemž později do tohoto ohně, resp. spíše ohýnku (jelikož se bavíme o filmu pro všechny generace, takže není možné zakomponovat nic vyhroceného a temného) přiloží svoje polínko také Poison Ivy – dříve vědkyně, která chce chránit Matičku zemi, a tak vymýšlí mutace orchideje s chřestýšem a tak podobně. Kolega ji chce zničit, jenže nedopatřením z ní udělá něco, co by při plném využití potenciálu mohlo znamenat zbraň hromadného ničení.

Dostane příležitost se proti titulním hrdinům, resp. jednomu titulnímu hrdinovi a jednomu přicmrndávači, spolčit s figurou zvanou Mr. Freeze. Býval to poctivý molekulární biolog, který se snažil objevit vakcínu pro svou chorou ženu. Někteří Batmanovi protivníci jsou už sami o sobě lehce pomatení lidé, pro které je kupříkladu pouhé odmítnutí tou poslední kapkou k tomu, aby po svém uskutečnili svůj ďábelský plán. Jiní „Netopýřího muže“ viní z toho, co se jim přihodilo. A pranic je nezajímá, že na rozdíl od Supermana je to pouhý člověk v kostýmu, který tím pádem nedokáže vrátit čas a nedokáže být všude.

Mimochodem, Batman na samotném začátku „Muže z oceli“ zmíní, ale jedná se spíše jenom o takový vtípek, neboť do konce závěrečných titulků o něm už nepadne ani slovo, jelikož nebydlí v Gotham City a v devadesátkách bylo dost brzy na to udělat crossover, kde by se potkali pod hlavičkou stejného studia dva superhrdinové od stejného nakladatelství. Ale zpět k těm protihráčům, protože v tuhle chvíli nás nejvíce zajímá ta sorta, které představuje slušné lidi, kteří změní to, že spadnou někam, kam rozhodně v žádném případě padat neměli.

Takhle spadnul i Mr. Freeze. Arnold Schwarzenegger měl v poslední dekádě 20. století díky narození dětí tendence věnovat se i komediím a počinům pro celou rodinu. Před Batmanem a Robinem sice dělal Likvidátora, ale zároveň také Rolničky, kam se podíváš. Je pravda, že Schumacherovi Batmani tou nadsázkou nepatrně evokují Posledního akčního hrdinu. V tom smyslu, že u Arnolda se jednalo o velikou změnu oproti těm nepřístupným akčňákům, zatímco v rámci Batmanovy ságy šlo v případě trojky a čtyřky rovněž o výrazné odlehčení. Dalo se čekat, že Mr. Freeze nebude vyloženě zápornou postavu, což platí i pro některé další nepřátele titulního hrdiny, jejichž úmysly měly jasné, logické a celkově vzato taky docela férové opodstatnění. Naprostá většina Freezových studených hlášek nějak souvisí s ledem a se zimou, což většinu obecenstva bude s největší pravděpodobností po celou dobu nechávat chladnými.

V případě tohoto počinu rozhodně nebude od věci zmínit ženské postavy. Zatímco přítelkyně Bruce Waynea Julie Madison (Elle MacPherson) je tady ani ne do počtu, jako spíše bohužel naprosto zbytečná, Poison Ivy je ve výsledku ještě nebezpečnější než Mr. Freeze. Zatímco on mrazí, ona vypouštěním svých feromonů naopak rozhicovává. A znovu – byla by to hotová femme fatale, kdyby se nenatáčelo pro všechny generace. Uma Thurman byla v devadesátkách i díky Pulp Fiction ještě hodně žádaná, hrát tuhle roli ji evidentně bavilo a navíc jí to vlastně velmi sluší.

Batman a Robin není úplně nejoptimálněji a nejpravdivěji vybraný název, což ostatně platilo už pro Batman navždy. Ani tady totiž není obsažena třetí postava, kterou se stane Batgirl. V devadesátkách asi svět (kromě holek v pubertálním věku) ještě nebyl zcela připraven na ženské superhrdinky v komiksových blockbusterech. A zřejmě už vůbec nebyl připraven na to, aby superhrdinku ztvárnila Alicia Silverstone. Klidně to už tehdy mohla být Kate Beckinsale, Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar, Charlize Theron, Jennifer Garner nebo Heather Graham. Batman a Robin určitě nese parametry velkorozpočtového bijáku (obsazení, výprava, hudba, …), ale zároveň je asi dobře, že pětka nevznikla. Snad kdyby ji režíroval někdo jiný, protože trojka a čtyřka jsou si opravdu hodně podobné. Ovšem speciálně v případě této části se při účasti Poison Ivy a Batgirl nabízí, že by z toho mohla být úsměvná pornoparodie. Vlastně by nebylo překvapením, kdyby taková už vznikla.