A to se během husté bitvy může snadno stát, protože si počíná velice nezkušeně a hloupě. Alespoň, že ve finále rozpoznal, že útočí Němci. Do příběhu zasáhne zcela náhle, avšak jeho přítomnost je ospravedlněna setkáním s králem, když projížděl kolem. Mnohem více prostoru má v Králově nesouhlasu samotný král Haakon, jehož překvapivě neztvárňuje Pål Sverre Hagen, kterého jsme mohli vidět už v úlohách jiných dvou norských hrdinů a velikánů – Thora Heyerdahla a Roalda Amundsena. Král totiž vypadá jako Jesper Christensen, což byla rovněž výborná volba, tak jako v případě Karla Markovicse (Ďáblova dílna, Lída Baarová), který se do své role položil s opravdu velkou energií.
Ono hrát ušlechtilého Němce za druhé světové války představuje poměrně vděčnou úlohu. Bräuer v Norsku už nějakou dobu žije, takže mimo jiné zná tamní politiky, a dokonce se tam narodila jeho dcera. Ocitá se tedy v nezáviděníhodné situaci, kdy se snaží zabránit zkáze Norska, ale zároveň ví, že by nebylo dobré jakkoli naštvat svoje krajany-okupanty. A do toho řeší menší rodinnou krizi. A do toho se ve výborné scéně ozve při telefonním hovoru na druhé straně sám Führer! Ještě o level výše se nachází král Haakon. Pamatujme, že děj Králova nesouhlasu se odehrává v rozmezí nějakých tří dnů. Navíc v době, kdy neexistoval internet, takže se zprávy dostávaly k adresátům pomaleji a cestou se kdykoli mohlo něco „ztratit v překladu“.
Podobně jako v předchozím počinu Erika Poppea, také v případě Králova nesouhlasu to vypadá, že se snažil natočit jakési dokudrama (viz dále např. Lincoln, Toman, Baader Meinhof Komplex), tj. věrnou historickou rekonstrukci. Tomu by odpovídaly i ty hojné časové údaje (dokonce na minuty), které jsou však častokrát zbytečné. Nejen proto, že přece už z předchozí scény víme, na jakém místě se zrovna nacházíme. Tohle je v současnosti takový nešvar filmů, které byly natočené podle skutečné události. Sám režisér však v závěru titulků podotýká, že se nesnažil být historicky přesný, což je zvláštní, protože není důvod se nedomnívat, že právě takhle to tenkrát všechno mohlo do puntíku proběhnout. I proto, že se tady nikdo nesnaží být takříkajíc „Real American Hero“.
Králův nesouhlas věrně popisuje i jednotlivé fáze plánu Weserübung, jehož cílem bylo obsazení Norska a Dánska (pamatujme, že dánský král Christian byl Haakonův, resp. tedy Carlův bratr). Naštěstí ho nelze brát jako návod, jelikož s nejmodernějšími technologiemi by byl v jednadvacátém století tímto způsobem sotva proveditelný. V této souvislosti nelze nezmínit, že Králův nesouhlas bude nepochybně v pohodě srozumitelný všem českým divákům a divačkám, kteří kdy chodili do školy, neboť v tomto případě s námi Norové sdílí stejnou historii – také byli okupováni a také se nebránili, přestože k tomu měli prostředky. Takže ne že bychom si Královým nesouhlasem vyloženě rozšířili obzory, ale pořád se nesmírně poutavou formou dozvíme něco nového a důležitého, díky čemuž budeme zase o něco chytřejší.
RECENZE NA FILM ZEMĚ NADĚJÍ JE K DISPOZICI TADY
RECENZE NA FILM ZAHRADNÍ ULICE JE K DISPOZICI TADY
RECENZE NA FILM PSI NENOSÍ KALHOTY JE K DISPOZICI TADY
RECENZE NA FILM MRTVÉ NECHTE SPÁT JE K DISPOZICI TADY
RECENZE NA FILM CO TOMU ŘEKNOU LIDI JE K DISPOZICI TADY
FOTO: sfklub.cz