Recenze: Pláč svatého Šebestiána

Vydáno dne 12.03.2020 (414 přečtení)
Ceny české filmové kritiky a čerstvě i Český lev jsou za námi. Stejně si ale můžeme klidně připomenout příběh z dob, kdy v české zemi vládnul Karel IV.
V roce založení Karlovy univerzity se po celé Evropě stále šířil mor. V křesťanské komunitě se objevovali židi, kteří byli označeni za příčinu všeho neštěstí a zla. Proto byli pronásledování. Pan Gottfried se tohoto úkolu zhostil s velkým nadšením, protože chce ve jménu Božím konat dobro. Určitě bych ho nepřipodobňoval třeba k Bobligovi z Edelstadtu, neboť ten si podle všeho byl moc dobře vědomý toho, že ženy, které posílal na hranici, nejsou žádné čarodějnice. Ale dělal to pro svůj soukromý prospěch a potěchu. Gottfried naopak opravdu věří, že je to jeho poslání jakožto řádného křesťana.

Na opačné straně stojí Siegfried (ta jména mohla být rozdílnější, tak jako jsou rozdílné charaktery jejich nositelů), jenž si v poklidu hospodaří v lese na své tvrzičce a raději se nechce pouštět do žádných větších akcí. Jenže bude muset! Gottfried a spol. se totiž při jedné velké tučné zabíjačce v židovské osadě neohánějí svými zbraněmi a nestínají hlavy bezbranným obyvatelům dostatečně rychle, takže někteří utečou. Jeden nechá svou nevěstu Marušku v lese samotnou. Při odlákávání pozornosti se dostane až za zdi Siegfriedova stavení. Jeho protějšek pochopitelně vyžaduje vydání tohoto zaběhnutého žida. A od této chvíle začíná Pláč svatého Šebestiána (šlo o křesťanského mučedníka z dob starověkého Říma) terpve získávat ucelenější, smysluplný tvar.

Dokonce budeme svědky poměrně syrové scény znásilnění, kde se na nebohé ženě vystřídá více násilníků. Následně skoro ani nemůže chodit, jenže doma to za to ještě schytá. Někdy je holt riskantní vyjít si jen tak na bylinky. Nicméně tohle není, na co by tvůrci chtěli poukazovat. Spíše jde o nesmyslnou nenávist mezi lidmi, která ve filmu nemá odkazovat pouze na holocaust, nýbrž se dá obecně rozšířit nejen na ty, kteří jsou jiného vyznání. Trochu možná zamrzí, že tvůrci nezůstali více nezávislými pozorovateli. Místo toho poněkud straní židům a křesťany neukazují v nejlepším světle. Ve jménu žádného náboženství by se přece nemělo zabíjet. Jenže se tak dělo a děje navzdory nejrůznějším knihám a příkázáním, takže je lepší zůstat bez vyznání.

Ještě když šla řeč o světle, pojďme si říct/připomenout, že Pláč svatého Šebestiána jest černobílý počin s barevnými flashbacky, tj. volí přesně opačný, nikoli však originální postup. Zároveň to vypadá, že na rozdíl od Nabarveného ptáčete bylo svíceno a natáčeno normálně na digitální kameru, tedy včetně barev, které se odstranily až v postprodukci. Díky tomu některé záběry vypadají jaksi podezřele. Avšak pořád platí, že černobílá atmosféře docela pomohla, byť se nepodařilo naplno přesunout do středověku. Z části i proto, že všichni jsou pořád dost čistí.

Pláč svatého Šebestiána působí dojmem, že se jeho tvůrci chtěli dostat někam na úroveň takových skvostů, jakými Markéta Lazarová a hlavně Údolí včel bezesporu jsou. Místo toho má však blíže ke Kněžně Libuši, kterou bych ovšem rozhodně nepovažoval za tak špatný film, jak se traduje! A podle toho, co se povídá, bude asi v případě Pláče svatého Šebestiána zajímavé srovnání s Janem Žižkou, přestože rozpočtově je každý titul někde úplně jinde. Tomuto komornějšímu by jistě více než peníze pomohla taky lepší práce s herci. Za Ondřejem Malým a Kamilou Janovičovou totiž ostatní holt zaostávají. Navíc si režiséři asi neuvědomili, že ne všichni herci a ne všechny herečky jsou typově i vzhledově vhodní pro obsazení do dobového filmu. Kdyžtak si přečtete na oficiálních stránkách původní tvůrčí záměry. Nicméně – ač to tak možná nemusí působit – i bez nich stojí tenhle projekt za zhlédnutí.

Load: 0.089/0.076
Hyperreality.cz | Hyperslevy.cz | Hyperinzerce.cz | Bleskove.cz | IQport.cz