Recenze: Nech mě padnout

Vydáno dne 11.11.2019 (67 přečtení)
Islandský velkofilm, který bude také uveden na festivalu Severský filmový podzim a který potvrzuje slova školního poradce pana Mackeyho ze South Parku o tom, že "Drogy jsou špatné, áno?".
Magnea je patnáctiletá islanská holčina, která bydlí na Islandu, kde chodí do islanské školy s dalšími islanskými spolužáky a spolužačkami. Island rovná se ostrovní stát, nicméně ostrovní neznamená ani zaostalý, ani od světa odříznutý. Také sem už proudí drogy, a taky tady se můžete chytnout lidí, kteří vás můžou svést na zcestí. Magnea se kamarádila s gymnastkou Helgou, ale pak začala více času věnovat Stelle a Tonimu, kteří si ujíždějí na Ritalinu a podobných svinstvech. Není divu, že jejich mladší kamarádka brzy taky podlehne, čímž odstartuje svou cestu do pekel a zase zpátky (a zase zpátky).

Film Nech mě padnout se vcelku hojně inspiruje skutečnými událostmi, čemuž se dá věřit. Často je tomu tak, že nějakou chvíli trvá, než prokouknete, že vaše dítě na něčem frčí. Otec má sice novou přítelkyni a s ní i dítě, ale jakožto otec zkrátka Magneu nade všechno miluje, takže nevidí, že mu lže, a opakovaně věří, že to, co slíbí, zvládne dodržet. Také její absence ve škole a snad i ty útěky z domova si vysvětluje všelijak, neboť si prostě nechce připustit, že by zrovna jeho dcera měla být závislá na tvrdých drogách.

Podobně jako v případě Byl tady Saša, také v Nech mě padnout se pohybujeme ve více časových rovinách, které od sebe dělí nejprve dvacet, a pak cca sedmnáct roků. Nutno dodat, že tohle rozpětí se dozvíme pouze ze závěrečných titulků. Jinak se to poznat nedá, jelikož starší Stellu ztvárňující Lára Jóhanna Jónsdóttir není Eyrún Björk Jakobsdóttir příliš podobná. A co se týče Elín Sif Halldórsdóttir a Kristín Þóra Haraldsdóttir v případě Magney, tam je to ještě složitější, vzhledem k tomu, co z ní drogy udělaly. Vypadá totiž jako zakletá princezna z pohádky O statečném kováři, avšak ve vánočních scénách může trochu připomenout Grinche. To znamená, že jí může být třiadvacet, ale klidně i sedmapadesát.

Dospělá Helga se objevuje pouze v jedné, leč opravdu nezapomenutelné scéně. Taky proto, že se dozvíme, že svou dceru pojmenovala po Magnee. Jenže ta si toho váží asi tak deset minut, stejně jako lásky, kterou jí dávaly rodiče. Raději rychle peláší za Gíslim, se kterým se seznámila kdysi na odvykačce, a kterého lze - podobně jako Doddiho - považovat za dosti kontroverzní postavu. Dost prostoru je také věnováno lesbickému vztahu mezi Magneou a Stellou, přičemž si tvůrci dávají sakra záležet na tom, aby se vyhnuli explicitní nahotě.

Nech mě padnout jenom dokládá ohromný vzestup islandské kinematografie. Asi ještě nějakou chvíli potrvá, než přijdou se superhrdinskými CGI spektákly, takže tohle drama lze s klidem považovat za velkofilm (dokonce se podíváme i na pevninu). Až na drobnosti se jedná o technicky velmi profesionálně zpracovaný, s velikým citem zrežírovaný a poutavě zahraný snímek. Jakožto protidrogové memento funguje vcelku spolehlivě. Ovšem pořád to má háček v tom, že ty lidi nikdo nenutil, aby začali fetovat. Každý svého štěstí strůjce. Takže není snadné se do jejich příběhu naplno ponořit. Z tohoto úhlu pohledu zřejmě jedinou výjimku mezi počiny o drogách přestavuje Trainspotting. Nech mě padnout patří k těm filmům, kterým máme nutkání dát bezprostředně po zhlédnutí výborné hodnocení. Jenže při delším zamyšlení zjistíme, že až tak dokonalé nejsou.

Recenze: Nech mě padnout Dnes

Islandský velkofilm, který bude také uveden na festivalu Severský filmový podzim a který potvrzuje slova školního... celý článek

Tata Bojs