';
Vážení přátelé, v současné době se díky aktualizaci a úpravě systému setkáváme s krátkodobými výpadky, které odstraňujeme v co možná nejkratší době. Omlouváme se, zachovejte nám přízeň, těšíme se na vás!

Recenze: Román pro pokročilé

Vydáno dne 25.09.2019 (1692 přečtení)
Další z nekonečné řady českých filmových komedií 21. století.

Sice v ní hraje Marek Vašut, ale jinak nemá nijak odkazovat na Román pro ženy. Tady se nejedná o Olivera ani Pažouta, nýbrž o učitele Rudolfa, který má ovšem, pravda, také velkou slabost pro něžné pohlaví. Aférka se studentkou jej bude stát nejen místo, ale také manželství s televizní reportérkou Marií (Vanda Hybnerová). Takže vyrazí na hory na hotel, který spoluvlastní se svým bratrem, jenž má řadu milenek a důmyslný, resp. spíše nepříliš důmyslný systém, který má zajistit, aby na jeho další známosti žádná z nich nepřišla. Dějová linka trochu nad plán, ale dobře.

Výraznější linku tvoří rivalita, resp. možná až nesnášenlivost mezi bratrem a majitelkou sousedního hotelu Evou. Rudolf ji nikdy neviděl a ani ona jeho, takže není složité si spočítat, že právě ona je tou tajemnou ženou z internetového chatu. A je vlastně docela zajímavé sledovat, kdo se pravdu dozví dříve. Nakonec se do všeho vloží ještě ta bývalá manželka. Takhle, rozhodně to není komediální zápletka století, ale pořád o mnoho lepší než Věčně tvá nevěrná. Některé vtípky se taky docela povedly (kromě těch sexistických) a navíc jich dokonce bylo více než je prstů na jedné ruce, což v případě české filmové komedie 21. století nebývá zvykem.

Co se příběhové stránky týče, nedala se asi očekávat nějaká propracovaná struktura. Nicméně z hlediska technického mohl Román pro pokročilé určitě dopadnout lépe. Nemyslím si, že to bylo kinem, ve kterém se film promítal, že zvuková složka nevyzněla zcela bezchybně. Mnohem složitější je to s nasnímínám jednotlivých scén. V kinematografii je běžné, že se i menší scéna kolikrát skládá třeba ze čtyř až osmi záběrů. V Románu pro pokročilé bývají třeba jenom dva – detail na jednu postavu a kupříkladu dvojzáběr v polocelku (vidíme obě postavy a blízké okolí).

Nebýt toho zajímavého obsazení a skutečnosti, že se častokrát podíváme do exteriérů, by tohle dílo připomínalo spíše televizní inscenaci. Na druhou stranu pořád lepší než Špindl, jehož volným pokračováním budeme obšťastněni ještě v letošním roce. Troufám si tvrdit, že Marek Vašut tady vlastně ani nemusel moc hrát. Jitka Čvančarová naopak ukazuje, že jí nedělá problém jak povídavá postava v komedii, tak spíše mlčenlivá figura v syrovém Nabarveném ptáčeti. Z vedlejších postav pak nejvíce vyniká ani ne Miroslav Etzler (tedy kromě toho pádu od komína) a ani ne recepční v podání Bereniky Kohoutové, jako spíše Bohdan – sečtelý syn Rudolfa a Marie, který díky své inteligenci úplně nezapadá.

Román pro pokročilé je prostě další nenáročnou a do zahraničí nevyvozitelnou podívanou.
Jestlipak ještě někdy někdo zvládne vytvořit famózní komedii, jako kdysi pánové VorlíčekMacourkem nebo Oldřich LipskýJiřím Brdečkou?!? V tomto případě stojí za zamyšlení už samotný název. Má snad poukazovat na to, že je tento počin určený spíše starším, zkušenějším divákům? Ale vztah Rudolfa a Evy přece není zase tolik speciální, aby se takhle nemohl odehrát i mezi začátečníky. No, v každém případě je vidět, že pro herce a herečky muselo být zábavné Román pro pokročilé natáčet. Avšak nikdy není dobré, když se jejich zábava nepřenese na diváky. Tady to platí tak napůl.

Recenze: Podezřelá

Po Parazitovi bychom se měli mít na pozoru před všemi korejskými (jihokorejskými, protože ze severokorejských známe... celý článek

Recenze: Cena za něžnost