„Děsivá legenda o prokletí La Llorony se probouzí k životu. Plačící žena, jejíž smrtící slzy jsou věčné a těm, kdo v noci zaslechnou její posmrtný nářek, není pomoci …“ Tolik citace z obalu. Už tedy víme, že takové strašení to zase nebylo. Ale mohlo být, protože mexické tradice a folklór jsou plné temnějších jevů a bytostí. Nikde jinde se tak zběsile neslaví Den mrtvých a asi nikde jinde – i díky krvelačným předkolumbovským kulturám a současným drogovým kartelům – nemají tolik míst, která by klidně mohla být nějakým způsobem prokletá.
Povídání o bonusové sekci začněme STORYBOARDY. Oproti jiným diskům sledujeme v přímém přenosu porovnání toho, jak byla scéna nakreslena a jak byla potom natočena. Uvidíme rozdíl ve velikosti záběrů a zjistíme, co režisér s kameramanem pro lepší rytmus a napětí vytvořili s velkou pravděpodobností až přímo na place. Celkem si prohlédneme cca sedm scén, přičemž už od té třetí se dočkáme pouze za sebe poskládaných a zvukem z filmu opatřených náčrtků. Skutečně velice zajímavý přístup hodný následování.
VYNECHANÉ SCÉNY? Tak těch spatříme šest, přičemž se častěji jedná spíše o prodloužené sekvence těch, jaký můžeme zhlédnout ve finálním sestřihu. Nejvíce zaujme určitě Chrisův výstřel – syn hlavní hrdinky Anny si hraje s pistolí mrtvého otce, ale neví, že je nabitá. Nejméně naopak Závěr v kostele – lidé naslouchají padre Perezovi, přičemž z těch zhruba dvou stovek se při otevření dveří do kostela otočí pouze Anna a její děti. VZNIK FIMOVÉ NESTVŮRY nám v šesti minutách poskytne proces při přetváření jinak vcelku pohledné Marisol Ramirez v děsivou La Lloronu, podle producenta Garyho Daubermana „novou ikonu hororu“. Tahle herečka přitom původně usilovala o roli, kterou nakonec ztvárnila Patricia Velasquez.
V PROKLETÍ nejen herci v čele s Lindou Cardellini, Patricií Velasquez, Tonym Amendolou a Raymondem Cruzem nepatrně zopakují, co už bylo řečeno. Zároveň bude vyzdvihnuto, že tvůrci tvořili s respektem vůči mexické a hispánské kultuře (třeba v Panamě mají La Lloronu taky, akorát jí říkají La Tulivieja). Představitelka hlavní postavy prozradí, jaké pocity měla při čtení scénáře, prohlédneme si režisérovo nadšení, zamyslíme se nad zrcadli (pozoruhodné) … A minimálně dvě minuty z těch devíti budou věnovány tzv. curandero. Přemýšlíte, co nebo kdo to je? A myslíte, že je možné, aby v domě, kde se natáčelo, skutečně strašilo?
LEGENDA O LA LLORONĚ byla videem, na které jsem se osobně nejvíce těšil. Čekal jsem minimálně dvacet minut dlouhé prozkoumávání této bytosti (jejímž českým ekvivalentem by teoreticky mohla být polednice), o které ví snad každé dítě, které se v Mexiku nebo i většině dalších latinskoamerických zemích narodilo, a to dost možná už od doby conquistadora Hernána Cortése. Čekal jsem vyjádření dalších osobností pocházejících z této části světa, dále vyjádření odborníků na mexickou kulturu, ba dokonce i jedinců, kteří budou tvrdit, že se s La Lloronou osobně setkali. A taky jsem čekal, že se podíváme na místa, kde se údajně zjevila. Jenže jedna věc je, co čekáme, a druhá co doopravdy dostaneme. Pomeneme-li tohle menší nedorozumění, a také fakt, že ani nezazní tato bezva ukolébavka, tak bonusová sekce filmu La Llorona: Prokletá žena určitě není marná.
FOTO: magicbox.cz, Warner Bros.