Recenze: Dětská hra

Vydáno dne 28.07.2019 (373 přečtení)
Legendární zabijácká panenka Chucky se vrací v novém (potřebném?) balení.

Na samotný úvod potěší logo společnosti Orion Pictures, která kdysi patřila k velice významným hráčům, když podpořila tituly jako Terminátor, Robocop, Tanec s vlky nebo Mlčení jehňátek. Naopak trochu rozpaky vyvolala už předtím dostupná informace „od producentů filmu To,“ protože tento film To se dá označit za výsměch nejen fanouškům hororového žánru, ale i samotnému Stephenu Kingovi. Snad letošní druhá část, jejímuž kvalitnímu obsazení vévodí jména Jessica Chastain a James McAvoy, dopadne o poznání lépe. Na druhou stranu jedním z těch producentů byl Seth-Grahame Smith, podepsaný kupříkladu pod Abrahamem Lincolnem: Lovcem upírů, tedy jedním z nejzábavnějších počinů roku 2012.

V případě nové Dětské hry se tedy dalo čekat, že dojde i na satiru a humor, který je na rozdíl od titulů jako Sestra, Annabelle 3 či La Llorona: Prokletá žena chtěný a tím pádem dobře funguje. Zároveň si ale nelze nepostesknout, že na další hardcore hororový počin si zase musíme počkat. I když ani původní verze z roku 1988 nepatří k projektům, které by měly extrémně děsit (tedy pokud vám není šest nebo sedm, což je věk, kdy jsem ji viděl poprvé … a teprve minulý týden podruhé). Nakonec vygenerovala půltucet sequelů, z nichž ten poslední nazvaný Chuckyho kult u nás vyšel na DVD.

Zásadní rozdíl představuje fakt, že tenkrát šlo o sériového zabijáka Charlese „Chuckyho“ Lee Raye, který byl v úvodu zavražděn policejním detektivem, ale jeho duše se za pomoci černé magie převtělila do zprvu neškodné panenky, známé mezi dětmi jako Good Guy. Tentokrát se ve vietnamské fabrice nadřízený Vietnamec naštve na podřízeného Vietnamce a nařkne ho z toho, že se fláká. Aby se tenhle řadový dělník pomstil, vypne všechny obvyklé limity v panence Buddi (tj. v této jediné panence!), na které právě pracuje. To znamená, že bude mluvit sprostě, bude ovládat za pomoci moderních technologií okolní spotřebiče a bude zabíjet lidi. Tenhle vietnamský dělník pak vyskočí z okna.

Co se originálu týče, rozhodně je třeba na prvním místě zmínit atmosféru, která představuje složku, v níž horory a sci-fi zvláště v osmdesátkách prostě téměř nedostižně vynikaly. Při této připomínce se nelze nepozastavit nad tím, že ač jsou dnešní postprodukční možnosti skoro neomezené, stále do značné míry platí, že TEN „look“ z pětatřicetimilimetrového filmu při natáčení na digitál zkrátka nedostanete. Dalším plusem bude nepochybně dramaturgický cit pro vyprávění příběhu. Každá scéna do něj logicky zapadá a události se vyvíjejí velmi přirozeně.

Nesmírně přirozený je také vztah mezi Andym a jeho matkou Karen, resp. mezi Alexem Vincentem a Catherine Hicks. Pověstná chemie funguje naprosto dokonale, takže není problém hned na začátku uvěřit, že se jedná o matku a syna. Ačkoliv nutno dodat, že taky Aubrey Plaza a Gabriel Bateman se hodně snaží. Takovým příjemným bonusem může být i zjevná (byť zřejmě nepřiznaná) inspirace Halloweenem. Nechme stranou tam masku, tady rovnou přeměnu v zabijáckou panenku. Oba filmy spadají do subžánru slasheru a konkrétněji tu máme (tedy vedle krvavého násilí) nůž, šatník, hudbu a neúnavné opětovné vstávání.

A tenhle nový pohled zaujme jednoduše tím, že si na rozdíl od většiny současných remaků chce jít vlastní cestou, tj. v podstatě tady nenatrefíme na jedinou podobnou scénu. Ale oproti původní a nové Záhadě Blair Witch do popředí neklade kontrast mezi technologiemi tehdy a teď (zabíjení dronem se nepočítá). Chucky ve většině záběrů není CGI, ale klasická animatronická loutka, stejně jako v originále, kde se také ledacos vyřešilo levnými, avšak nikoliv lacinými postupy! Dobře zakomponované jsou v nové verzi tři vedlejší postavy – hláškující černošský detektiv, jeho matka, která bude bez svého vědomí mít doma hlavu jedné z obětí, a pak matčin přítel Shane, u něhož musí být už po jeho prvním objevení se na plátně každému jasné, že se závěrečných titulků nedočká.

Andy tentokrát není šestiletý přehodný klučina, nýbrž je o něco starší. Naštěstí se nejedná o žádného rozmazleného spratka, ale také o slušně vychovaného chlapce, který nosí naslouchátko (s tím se moc nepracuje) a který má po přestěhování problém si najít nové kamarády, a tak mu dělá společnost především mobilní telefon. Nakonec si dva najde. A o tom to také je, že ho samota nejdříve dovede k tomu, že se mu jakožto klukovi stane nejlepším přítelem panenka (malý John Bennett přivedl k životu alespoň Méďu), jaká navíc vypadá celkem creepy v přátelském modu, natožpak v tom zabijáckém. Ovšem její psychotické výjevy (škrcení kočky, sekání sekačkou, práce s nožem, hlášky, které odposlouchá a podobně jako Terminátor je umí použít v tom nejvhodnějším případě, …) rozhodně pobaví.

Dětská hra nevznikla pod hlavičkou Blumhouse Pictures, takže se nejedná o dílo, které se snaží být něčím, čím není. A také se nebojí být řádně krvavá. Ačkoli například ve scéně s údržbářem se nabízelo vytvořit vskutku pěknou poctu splatter filmům. Překvapení, že se režie ujal Lars Klevberg, protože když už producenti hledali v Norsku, určitě se nabízeli spíše Roar Uthaug, Patrik Syversen či Pål Øie. Jinak se nedá tvrdit, že by se postavy chovaly jako idioti – to jenom nelidský Chucky si holt vykládá věci po svém. Á propós, minule bylo naprosto jasné, proč má tohle jméno. Tentokrát Andy chce, aby se jmenoval Han Solo, ale panenka odpoví: „Říkej mi Chucky.“ Proč zrovna takhle? Proč ne třeba Poe Dameron, Luke Skywalker (panenku tady namluvil Mark Hamill), eventuálně rovnou klidně Hobbs nebo pan Modrý. Zdůvodněno to není, ale faktem zůstává, že jméno Chucky zkultovnělo a má svůj význam. I v tom smyslu, že nikdo přece neřekne: „Viděls v kině Dětskou hru?“ Ale řekne: „Viděls v kině Chuckyho?“ Tak se nechme překvapit, jestli tenhle remake přitáhne tolik pozornosti, že vznikne pokračování, eventuálně třeba i crossover Chucky vs. Annabelle (sázel bych určitě na Chuckyho).

Recenze: Hell Fest: Park hrůzy

I slasher je subžánr, na který se dá koukat v kteroukoli roční dobu. Tenhle navíc produkovala Gale Anne Hurd, bývalá... celý článek

Gordon Ramsay: Do neznáma