Recenze: X-Men: Dark Phoenix

Vydáno dne 09.06.2019 (430 přečtení)
Nový přírůstek do populární série zanechává docela rozpačité pocity.

Už některé z minulých částí nás přesvědčily o tom, že Jean Greyová má veliké schopnosti. A co teprve, když do sebe při jedné vesmírné misi nedobrovolně vstřebá podivnou energii, která její dovednosti znásobí. Do toho se přivalí mimozemská entita, která na sebe bere podobu Jessiky Chastain a spolu se svými kumpány se snaží Jean svést na temnou stranu síly, tj. oddělit ji od její x-menovské rodiny, kde to začíná poněkud vřít i mezi Charlesem (James McAvoy) a Raven (Jennifer Lawrence). Možná, že to nevypadá na originální zápletku, ale rozhodně to vypadalo na další poctivou komiksovou podívanou.

Jenže Simon Kinberg není Zack Snyder, ačkoli vezmeme-li v potaz skutečnost, že se jedná o režijní debut, výsledek rozhodně není marný. Akční scény se v pohodě vyrovnají těm z většiny předchozích bijáků a coby režisér výborným způsobem využívá symbolismu, konkrétně v případě vlasů záporačky Vuk, které spolehlivě v divácích probudí obavy o hlavní postavy. V tomhle je série X-Men vlastně na jednu stranu lepší a nepředvídatelnější než Marvelovky, nicméně na tu druhou prequelové filmy napovídají, že taky nesmíme brát všechno definitivně. Uvážíme-li schopnosti některých mutantů … A troufám si tvrdit, že do budoucna nejsou vyloučeny crossovery, když Disney koupil Fox. Takže se dočkáme třeba projektů typu X-Men: Days of Spider-Man nebo X-Men vs. Guardians fo the Galaxy.

Pan Kinberg se mohl v případě Dark Phoenix opřít o jedinečné vidění kameramana Maura Fioreho, který se nebojí dělat věci jinak, než ostatní kolegové. Nepřekvapí tedy, že se znovu dočkáme vytříbených kompozicí a že vizuálně musí být Dark Phoenix pastvou pro oči. A to jak ve trojrozměrné, tak normální 2D verzi. Platí to vlastně už od úvodní scény z roku 1975, ve které jede Jean se svými rodiči autem. Poté se setká poprvé s Charlesem Xavierem, který potlačí její traumatické vzpomínky, které později pochopitelně vyplavou na povrch v ten nejméně vhodný okamžik. Ale to už bude na scéně i naštvaný Magneto (Michael Fassbender) nebo přemýšlivá Storm (Alexandra Shipp).

Sice se jedná o debut, avšak Kinberg od nejlepší První třídy produkoval každý film s výjimkou Wolverina z roku 2013. Trochu zvláštní, protože se nelze zbavit dojmu, že nemusíte být zrovna experti na sérii X-Men, abyste rozpoznali, že Dark Phoenix přinesl do celé timeline nějakou tu chybku, a také několik zbytečných klišé. A navíc byli z nějakého důvodu opomenuti mutanti, kteří by bývali dali záporákům pořádně zabrat. Ke všemu se nacházíme v době přesně třicet roků poté, co tyhle prequely začaly, takže je trochu zvláštní, že postavy vypadají tak maximálně o těch osm roků starší. Někteří mutanti přece stárnou normálně jako lidé.

Ale to by herci museli nosit masky, což je jednak práce navíc, a jednak se ví, že ta největší hollywoodská esa, kterých jsou x-menovské filmy plné, jsou mnohem radši, když jsou vidět. A přeobsazení dalších herců pro tohle „mezidobí“ bylo zřejmě nemyslitelné. Že by třeba Charlese Xaviera/Professora X hrál vedle Jamese McAvoye a Patrika Stewarta například ve dvou třech filmech ještě Johnny Depp? To asi ne. Všichni jsou samozřejmě se svými postavami už dostatečně sžití. Nově příchozí Jessica Chastain hraje záporačku velmi pěkně. Sophie Turner rozhodně má do budoucna velice slušný potenciál. A asi nebudu napínat – Famke Janssen se tady neukáže.

X-Men: Dark Phoenix, jehož název odkazuje na toho bájného ptáka, co vstal z popela, je film, který staví do popředí ženské (anti)hrdinky, ale přesto nedostahuje kvalit Budoucí minulosti a tím pádem pochopitelně ani První třídy. Bude se pohybovat někde na úrovni Apocalypse. Rozdíl spočívá v tom, že není pochyb, že obsahuje více zapamatováníhodných momentů. Ze zmíněného snímku z roku 2016 si totiž vybavuju pouze Egypt, a pak scénu s Wolverinem. Jinak vůbec nic. Na Dark Phoenix je akorát zarážející, že se rozpočet vyšplhal na 200 milionů dolarů, jelikož vypadá, že byl tak o sedmdesát levnější. Ale to už není až tak důležité.

Recenze: Tři blízcí neznámí

Dokument z kategorie „To nevymyslíš“ o třech rozdělených a zase spřátelených trojčatech, jejichž příběh... celý článek

Recenze: Hráči se smrtí