';

Recenze: Zlo s lidskou tváří

Vydáno dne 02.06.2019 (680 přečtení)
Zac Efron jako sériový vrah Ted Bundy?!?

V historii lidstva bychom našli případy bestiálnějších sériových vrahů. Našli bychom dozajista i chytřejší. Theodore Robert Bundy měl situaci značně usnadněnou svým vzhledem, takže dokázal překecat kteroukoliv holku si zamanul. Častokrát ji nejprve omráčil nějakým předmětem (nejčastěji páčidlem), a potom nechal zcela volný průchod svým zvráceným touhám. Tenhle počin, v originále nazvaný Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (zazní od soudce v původní nahrávce ze záznamu přelíčení), však nechce ukazovat žádné násilné detaily. Vraždu v podstatě neuvidíme žádnou.

A to ani prostřednictvím eufemismů. Maličká výjimka se najde akorát v závěru. Začínáme scénou ve vězení, kam za Tedem přijde jeho bývalá dlouholetá přítelkyně Liz Kendallová, jelikož chce slyšet jeho doznání. Následně se vrátíme do roku 1969, kdy se seznámili. Právě ona totiž sehraje v celé Bundyho záležitosti dosti podstatnou úlohu. Zároveň je zřejmě jedinou ženou, u které nikdy neuvažoval o tom, že ji zabije. Jejich vztah bude po prvním zatčení založený na jejím užírání se nejistotou a jeho lžích a polopravdách. Je ale až zarážející, že několik věcí, které vypadají jako jasná lež, se později ukážou býti pravdivými.

Některé poměrně důležité události z Bundyho života staví film buď na okraj zájmu, nebo je zcela ignoruje. Naštěstí to neplatí pro útěk z knihovny, kdy neváhal z prvního patra vyskočit z okna, čímž ovšem výrazným způsobem poukázal na svoji vinu. Přesto trvalo ještě dlouho, než dospěl ke svému zřejmě zaslouženému konci. Rovněž scény, ve kterých ho zastaví policie, jsou velice dobře nasnímané. A dost času pochopitelně strávíme v soudní síni, kde se díky svému právnímu vzdělání rozhodne obhajovat sám. Třebaže není pochyb o tom, že ne všechno se ve skutečnosti odehrálo přesně tak, jak Zlo s lidskou tváří tvrdí, scénář drží pěkně pohromadě.

Jako herec málokdy zabloudí mimo komediální žánr, ale tady Zac Efron vystihnul Teda Bundyho vcelku věrohodně. Svým představením vlastně navazuje na skutečnost, že díky televiznímu vysílání z přelíčení si tenhle zločinec získal svým vystupováním řadu příznivců, resp. spíše příznivkyň, které věřily jeho slovům o tom, že je absolutně nevinný. Zlo s lidskou tváří tedy ve výsledku vykresluje Bundyho coby de facto kladnou postavu, která se stala obětí své (lehce) pomatené mysli či svého vlastního ega. K Gentlemanovi s pistolí má naštěstí pořád daleko. Lily Collins je Efronovi rozhodně rovnocennou spoluhráčkou. A zapomenout nesmíme ani na jejího kolegu Haleyho Joela Osmenta, Bundyho obdivovatelku, kterou si zahrála Kaya Scodelario, a výborné cameo jakožto soudce Cowart tady má John Malkovich.

Zlo s lidskou tváří představuje – na rozdíl třeba on Henryho – trochu jiný pohled na jednoho sériového vraha. Odkazy na Motýlka jsou vlastně z jistého úhlu pohledu docela trefné a snadno odůvodnitelné. Za úplně největší nedostatek se dá asi považovat výprava, protože kostýmy či některé kulisy mohly být vybrány přesvědčivěji. Z vizuálního úhlu pohledu tedy tohle dílo bohužel trochu zavání televizní prací. Pravda, ledacos zachraňuje soundtrack, který bude letos s velkou pravděpodobností patřit k nejpovedenějším.

Recenze: Sibyl

Kvalitně obsazené francouzské drama, jaké rozhodně stojí za zhlédnutí. Ne všem se asi bude líbit,... celý článek

Recenze: Milý Evane Hansene