Recenze: Free Solo

Vydáno dne 03.06.2019 (319 přečtení)
Tenhle dokument byl k vidění už na letošním Febiofestu. A pokud jste ho tam náhodou propásli, nemusíte zoufat. Třeba pražské kino Lucerna nabídne ještě dostatek příležitostí k jeho zhlédnutí.

Určitě vám bude jasné, že tentokrát se žádné „před dávnými časy v předaleké galaxii“ konat nebude. Toto dílo totiž vypráví o velkolepém činu horolezce Alexe Honnolda, který se 3. června 2017 rozhodnul, že bez jakéhokoliv jištění sám zdolá plochou, bezmála 800 metrů vysokou stěnu respekt vzbuzující skály zvané El Capitan, která se nachází v Yosemitském národním parku. Předpokládalo se, že výstup by měl trvat zhruba čtyři hodiny a Free Solo, který podpořila společnost National Geographic, nás v podstatě až do poslední chvíle napíná, jestli se mu to podařilo nebo nepodařilo.

Přeci jen horolezců, kteří doplatili na to, že se nahoru drápali bez lana a karabin, už byla celá řada. Film uvádí ty nejznámější. A zároveň uvádí poměrně důležitou věc o tom, že spousta laiků si myslí, že Alex za těchto okolností sice riskuje, ale současně s tím přesně ví, co dělá a jak se má zachovat, aby se vyvaroval nejhoršímu. Profesionální lezci naopak dobře vědí, o jaký extrém se jedná. Můžete mít sebevíc natrénováno, nicméně stačí jediná chybička a je hotovo. Faktem zůstává, že Alex si El Capa předtím prolezl i s lanem. Na troufalosti to jeho snaze ovšem nic neubírá.

Dramaturgicky se jedná o vcelku očekávanou skladbu. Tak jako Rocky/Creed svedl vždycky ten nejtěžší zápas až na samotný závěr, tak se nejprve podíváme na několik Alexových jiných výstupů před tím nejdůležitějším, což nám až zbytečně natahuje stopáž. Jediné, co si na tom ověříme je, že akrofobií fakt netrpí a s fyzičkou rozhodně nemá problém. Pochopitelně se s ním zúčastníme různých besed a nakoukneme do vztahu s přítelkyní (na čemž si zase ověříme, že netrpí ani caligynefobií), která při takovém koníčku, resp. v tomhle případě i při takové práci, musí být hodně tolerantní.

Dojde taky na rozhovory s kamarády, kteří se nepřekvapivě nechtějí dívat na to, jestli všechno dopadne dobře. Z výstupu uvidíme pouze ty pasáže, které jsou obecně považovány za nejnebezpečnější. Troufám si ale tvrdit, že by se našly i poutavější. Režiséři se střihačem měli před sebou těžkou úlohu a nedá se tvrdit, že by ji zvládli na výbornou. Stejně tak by bývalo bylo ku prospěchu zařadit více detailních záběrů, neboť právě ty jsou nejnapínavější a nejemotivnější. Na druhou stranu, lezení bez jištění lze uskutečnit pouze s maximální koncentrací, takže Alex patrně úplně nepotřeboval, aby mu několik set metrů nad zemí kolem hlavy poletoval dron.

Free Solo
je dokument, který mapuje jeden výjimečný lidský výkon a Oscar byl tedy určitě zasloužený. Při sledování se může vybavit jednak 127 hodin, ačkoli třebaže mají Aron Ralston a Alex Honnold stejnou zálibu, povahově jsou zcela odlišní. Mnohem více se nabízí srovnání s Mužem na laně. A v takovém případě se musí nechat, že jak tento rovněž oscarový dokument, tak ještě více Zemeckisova hraná verzeJosephem Gordon-Levittem v roli Philippa Petita, v orginále nazvaná The Walk, zanechala přeci jen o něco hlubší a inspirativnější dojem. Nutno však ještě jednou zdůraznit, že oba počiny obou aktérů jsou co do uznání na stejné úrovni, čili rozhodla především skutečnost, jak tvůrci film podají.

Recenze: Tři blízcí neznámí

Dokument z kategorie „To nevymyslíš“ o třech rozdělených a zase spřátelených trojčatech, jejichž příběh... celý článek

Recenze: Hráči se smrtí