Recenze: Overlord

Vydáno dne 08.05.2019 (419 přečtení)
Druhá světová válka skončila přesně před čtyřiasedmdesáti rokama. Traduje se, že během ní nacisté dali i na magii a legendy, aby si zajistili vítězství. Pamatujeme si Werewolf Women of the SS, Ilsa, She wolf of the SS, Dobyvatele ztracené archy či Mrtvý sníh. A tentokrát se zaměříme na to, jak by to bývalo mohlo dopadnout, kdyby se podařilo stvořit zombie-like supervojáky.

Je červen roku 1944 a 101. výsadková divize se chystá seskočit na nepřátelské území, aby zničila rušičku na věži kostela. Hned na úvod tedy budeme svědky úchvatně výživné akční sekvence, která si v ničem nezadá kupříkladu s Na hraně zítřka. Ačkoliv tady nejde o mimozemšťany a ti supervojáci se dostaví až mnohem později. Chaos a řežba jsou všudypřítomné a násilí je poctivě dávkováno až do samotného závěru filmu. Rovněž napětí by se dalo krájet. A to se v Overlordu nevyskytují žádní vyloženě známí herci, přestože produkoval J.J. Abrams. Nejfamiliérněji budou patrně znít jména Bookem Woodbine a Wyatt Russell, syn Kurta Russella a Goldie Hawn.

Není divu, že tento projekt zjevně v jistém ohledu ovlivnila i Věc od Johna CarpenteraV hlavní roli vojáka Boyce, který by zprvu ani myšce neublížil, se objevuje Jovan Adepo, který ale vypadá jako Daniel Kaluuya. Mathilde Ollivier zase připomene Léu Seydoux. Avšak kdyby Overlord vzniknul v devadesátkách, její úlohu by nepochybně ztvárnila Juliette Lewis. Hlavního nacistického záporáka, který si projde vývojem trochu po vzoru nějaké komiksové postavy a někdy to má všechno obrazně i doslova na háku, pak hraje ten vůbec nejznámější, tedy Pilou Asbæk, jenž prostě neumí zahrát špatně.

Dlouhou dobu si Overlord udržuje velice solidní úroveň. Kostýmy a hlavně masky jsou velice povedené. Atmosféra jest vynikající (i proto, že denní světlo poprvé spatříme až po 70 minutách). Scenáristé neváhají hlavním hrdinům stavět do cesty překážky od nacistů přes vystrašené udavačné sousedky, až po „upravené“ sípající tety a nadčlověky. Přitom paradoxně tenhle sci-fi element příběhu uškodil. Do té doby jsme nuceni sedět s očima přilepenýma k obrazovce, třebaže se tvůrci nevyhnou několika klišé. Ať jde o práci se zvukem nebo standardní scenáristické situace, které se dají hravě předvídat (např. je jasné, že hlavní záporák se v případě jediné ženy, která předtím pochopitelně pouze předstírá, že neumí anglicky, dále než k orálu nedostane).

Jenže po příchodu do kostela, kde pohlavár provádí pokusy, se Overlord de facto promění v poměrně laciné béčko. Nabízí se možná malinko srovnání s Od soumraku do úsvitu, pro který ovšem nic takového neplatí. Tahle spolupráce Roberta RodriguezeQuentinem Tarantinem zůstává po celou dobu výjimečná, kdežto při sledování Overlordu tušíme, že takovýchto nenápadných, ale přitom relativně kvalitních a zábavných filmečků existuje dozajista více. Tady nepomůžou ani dva kameramani, ani jinak vcelku sympatická vize režiséra Julia Averyho, který mimo jiné na rozdíl od spousty dalších kolegů do akce zbytečně nestříhá.

Overlord se tváří jako odvážný počin, jenže taky se nakonec zalekne, což mu ubírá plusové body. Díky tomu ani pořádně nenavnadí na eventuální pokračování, které by klidně mohlo být něčím mezi Hanebnými pancharty, Nation’s Pride a Prvním Avengerem. Za takových okolností by jistě přineslo více zapamatováníhodných scén. Vedle té úvodní se v Overlordu jedná akorát o tu, ve které Boyce vpíchne zázračný dehet ze země mrtvému kamarádovi. Ta dokonce nepostrádá humor. Takže ano, dočkáme se věcí, které jsme už viděli jinde, leč to přání na ně pohlédnout jinak, se tvůrcům ve výsledku tak docela nevydařilo.

Recenze: Nikdy neodvracej zrak

V kinech je stále k vidění toto vynikající drama od režiséra oscarových Životů těch druhých. celý článek

Recenze: Overlord