Recenze: The Beach Bum

Vydáno dne 01.05.2019 (460 přečtení)
Harmony Korine, významná to osobnost americké nezávislé scény (vzpomeňme už na Kids, které napsal), přichází po famózních Spring Breakers s dalším výživným projektem.

Tentokrát nebude o čtyřech sexy kočičkách. A místo Aliena se tady objevuje jinej hustej týpek. Říká si Moondog a Matthew McConaughey z něj učinil další nezapomenutelnou postavu, ačkoliv James Franco posunul svým projevem zmíněného Aliena ještě na vyšší úroveň. Takže kdo je Moondog? V první řadě plážový povaleč a básník, který si prostě jenom užívá života. Nejznámější ostrovy z Florida Keys jsou Key Largo a Key West. Pochází z toho druhého a všichni ho tam bez vyjímky respektují. Tráva a chlast jsou u něj na denním pořádku. Bez skrupulí neváhá vosouložit kdejakou číču, přestože má manželku, která čeká, až dorazí na svatbu svojí dcery. Dorazí pozdě a ženicha úplně neschválí. Manželka mu odpustí a stráví spolu krásný, pohodový večer, který ovšem skončí zcela nečekaně.

Z Moondoga se může stát boháč, pokud se srovná, začne sekat latinu a dopíše svůj román. Pro někoho, kdo se neohlíží doprava ani doleva, instinktivně si jede podle svého, zřejmě pochází z jiné dimenze, a netuší, kde se probudí zítra, jde o něco v podstatě nemyslitelného. Takových postav v současnosti mnoho nepotkáváme a o to zajímavější Moondog je. Ve vodmašťovně se spřátelí s mladým žhářem a klidně sedne do letadla ke staříkovi s šedým zákalem. Na frekventované ulici pak v pohodě prochází s trakařem plným trávy …

Samostatnou kapitolu tvoří epizodka s Kapitánem Wackem, který vozí lidi na širé moře, aby se podívali na roztomilé delfíny. Jde vlastně svým způsobem o takovou parafrázi toho, kdyby Forrest Gump s kámošem Bubbou chytali krevety. Harmony Korine se ovšem tuhle epizodku rozhodnul vyřešit tak nějak po svém, takže budeme svědky dalšího z několika velmi vtipných momentů. Avšak The Beach Bum je spíše než o smání o té pohodičce, svobodě a nezávislosti, čímž může malinko připomenout fajnový Rumový deník. Tahle novinka zůstává oproti filmu s Johnnym Deppem a Amber Heard přeci jen dějovější.

„Překrásná báseň“ zase připomene tento songKopaček. A možná i proto se dá očekávat, že The Beach Bum zase rozdělí obecenstvo na dvě poloviny, třebaže režisér tentokrát nechce vyloženě provokovat ani šokovat. Znovu se taky nelze pozastavit nad tím, že celý projekt stál pouhých 5 milionů dolarů (jako Spring Breakers, které jakoby se snažil v některých momentech malinko vykrádat, nicméně to je dáno i tím prostředím), a přitom působí díky režisérovu stylu v podstatě velkolepě. Kdepak, tenhle biják rozhodně stojí za zhlédnutí!

The Beach Bum má slušné předpoklady k tomu, aby si našel svoje diváky a divačky i u nás. Ostatně na Febiofestu patřil k nejnavštěvovanějším snímkům. V USA si bohužel nevedl podle představ, přestože v obsazení dále nechybějí jména jako Isla Fisher, Martin Lawrence, Snoop Dogg, Zac Efron nebo Jonah Hill. V každém případě Moondogův příběh je nepředvídatelný, svěží, až na drobné výjimky zábavný a pohodový. A jak poznáme z finále a úplně závěrečného záběru na moři, také bezstarostný. Není divu – a jistě nebudu sám – kdo se v tomhle hrdinovi malinko zhlédnul. :-)

Recenze: John Wick 3

V originále John Wick: Chapter 3 - Parabellum (kde Parabellum znamená "Připravte se na válku") je suverénně nejlepším... celý článek

Recenze: Overlord