Recenze: Teroristka

Vydáno dne 14.04.2019 (398 přečtení)
Iva Janžurová vyráží se zbraní v ruce konat dobro pod dohledem Radka Bajgara, režiséra úspěšné komedie Teorie tygra

Chatovou osadu a přilehlé okolí má pod palcem arogantní týpek, co š*ká všechny hezký holky včetně starostky, dělá naschvály a myslí si o sobě, že je Tony Montana (ale přece není!). „Lidi musej mít strach,“ říká. Všichni si od něj proto všechno nechají líbit. Kromě Marie – učitelky v důchodu. Ta se nemůže dívat na to, jak vykořisťuje její nemohoucí kamarádku a zase slovenskou (!) holčinu s děckem. Od svého bývalého žáka, nějakého Trpělky, si sežene zbraň a rozhodne se celou situaci vyřešit rázným, ba přímo až radikálním krokem, kterému ani její vlastní dcera nebude moct uvěřit.

Nikdo nemůže popřít, že Iva Janžurová je vynikající herečka, která pokaždé dokáže přesně najít polohu své postavy. Ať už cestuje kočárem do Vídně, ztvárňuje dvě rozdílné sestry, pojídá špenát, ví, že co je doma, to se počítá, učí čerta hrát na piáno, cestuje autem, vypomáhá reklamní agentuře nebo bere spravedlnost do vlastních rukou. Třebaže má na kontě desítky rolí ve filmech, troufám si tvrdit, že v takovéto úloze jsme ji ještě neviděli. Ačkoliv nutno dodat, že to označení Teroristka jest poněkud nepřesné.

Protože jestli tady někdo terorizuje, je to právě ten místní arogantní týpek, kterého samozřejmě musel zahrát Martin Hofmann. Pohlédneme-li na jeho filmografii, zjistíme, že často hraje tyhle postavy. Respektive je možná ani nehraje, protože faktem zůstává, že většina z nich nejsou vyloženě zlí lidé. Každopádně se nechal slyšet, že odteď ho budou zajímat jiné figury. Pavel Liška ztvárňuje sympaťáka, který měl pletky se zákonem. Velice zajímavá postava! Nechybí tedy ani naivní starostka v podání Táni Vilhelmové. A taky dcera Jana Plodková nakonec zasáhne do děje docela výrazným způsobem.

Nejzásadnější scénou je ta, ve které se všichni sejdou v jedné místnosti. Do té doby se totiž Teroristka s těmi problémy postav a měřením decibelů v nevhodnou dobu a zcela nesmyslným „motobiatlonem“ hledá. Jakkoliv je tedy westernový soundtrack příhodný. Pro tuhle scénu namíchal Radek Bajgar, řekl bych, téměř dokonalý mix temnoty, napětí, zábavy, odhodlání, vyčůranosti, serióznosti a černého humoru (nesrovnával bych ovšem ani s Tarantinem, ani s McDonaghem). A samozřejmě nelze opomenout tu výtečnou absurditu a skoro všudypřítomnou nadsázku, kdy na nás režisér velice umě pomrkává, že všechno nesmíme brát vážně a že nic podobného nemáme raději v reálném životě zkoušet.

Teroristka rozhodně není žádnou nenáročnou, rozjuchanou komedií, kde by ženy běhaly nebo lovily. Tedy ve smyslu lovily nějakého partnera, protože hlavní hrdinka tady vlastně taky loví. Film se jinak zabývá dost závažným tématem, protože snad všichni jsme někdy potkali někoho, koho bychom nejraději zabili. Ale pořád máme nějaké morální zábrany, které Marie nemá, neboť ani nehodlá svůj plánovaný čin jakkoliv zamaskovat. A i když to patrně nebyl záměr, má Teroristka co říct i vzhledem k éře MeToo. A závěrečná scéna dokonce velmi specificky trochu evokuje nikoliv Chatu, nýbrž Nahotu na prodej. Zkrátka v dnešní době toto dílo udeřilo hřebíček na hlavičku a určitě si zaslouží pozornost!

Recenze: Ostrým nožem

Vítězný film letošního Febiofestu (přestože Nadace kriminální excellence byla důstojným soupeřem) teď... celý článek

Recenze: Tulák z širých plání