Recenze: Dumbo

Vydáno dne 10.04.2019 (283 přečtení)
Film o létajícím slůněni natočený podle skutečné události!?!

OK, tak možná nevzniknul podle skutečné události. Protože kdo kdy viděl slůně, které by dokázalo lítat jenom díky pírkám a abnormálně velkým uším, že ano? Právě o tom to taky celé je. Scény s létajícím Dumbem budou, co se tohoto počinu týče, určitě nejpamátnější. Tedy spolu s tou závěrečnou, která nám připomene, že Tim Burton stále umí zapojit do hry divácké emoce, protože předtím se vlastně nestane nic, co by nás mělo přimět hrdinům zběsile fandit. Nebo nám mělo jen stačit, že je ztvárňují bezruký Colin Farrell, krásná Eva Green a Danny DeVito, jehož jsme v našich kinech neviděli už drahně roků a s režisérem nespolupracoval od Batman se vrací?

Nejsem si jistý, jestli zrovna Ehren Kruger, zodpovědný za třetí a čtvrté Transformery, byl ideální volbou pro napsání scénáře. Postavy často pronášejí tuctové repliky a nějaký moment překvapení se rozhodnul nevyužít. Korunu všemu nasadil s prvoplánově škodící postavou podnikatele Vandevereho, ze kterého nemohl Michael Keaton při nejlepší vůli učinit jakkoliv pozoruhodnou figuru. Alespoň, že i v jeho případě došlo po mnoha rokách na opětovné setkání s Timem Burtonem. Docela příjemná nostalgie po prvním Batmanovi.

Další potíž spočívá v tom, že režisér tak jako v případě Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti natáčí velice sterilně, takže film jakoby někdy držel pohromadě jenom silou vůle. Přitom dnešní děti jsou i díky dynamickým Marvelovkám nebo jiným Disneyovkám typu Zloby: Královny černé magie či druhé Alenky v říši divů zvyklé na ledacos. Tvůrci zkrátka jakoby se tak strašně moc snažili o to natočit další hezký rodinný filmeček, až během realizace poněkud pozapomněli na to, pro koho že vlastně natáčejí.

Alespoň, že se věrně podařilo zachytit atmosféru doby po první světové válce. Ačkoli všemu by býval určitě prospěl nějaký potrhlý Kloboučník, akurátní majitel společnosti na výrobu cukrovinek, eventuálně podivínský člen ještě podivínštější famílie. Protože takovéto stvůry už jsme viděli ve filmech Freaks, Upírův pomocník, Největší showman, a také v jednom Speciálním čarodějnickém dílu Simpsonových. Jakoby neexistoval cirkus, ve kterém by měli jenom lvi a tygry a hady a velbloudy a opice a klauny a sexy akrobatky.

Dumbo
 aneb „Let’s get ready to Dumbo,“ prohlásí pokaždé hlasatel s narážkou na hlášku „Let’s get ready to rumble,“ kterou slýcháme při sportovních kláních. Filmový Dumbo pochází také z animáku (tj. tento snímekDoris Day je třeba kompletně ignorovat), nicméně by bylo velikým překvapením, kdyby dosáhnul tržeb předloňské Krásky a zvířete. Spíše to vypadá, že ho potká podobný osud jako Louskáčka, přestože si to asi úplně nezaslouží. Holt ne všechno, na co Disney sáhne, se promění ve zlato. A ne všechny příběhy jsou kolem roztomilých létajících slůňat vystavěny tak, aby si vysloužily lepší než průměrné hodnocení.

Recenze: Ostrým nožem

Vítězný film letošního Febiofestu (přestože Nadace kriminální excellence byla důstojným soupeřem) teď... celý článek

Recenze: Tulák z širých plání