Recenze: Aquaman

Vydáno dne 16.12.2018 (656 přečtení)
Poslední z řady nejočekávanějších titulů roku 2018 zamířil do kin. Jaký je?

Ona byla Atlanna, královna Atlantidy. On byl Tom Curry, pozemský strážce majáku. Jaká byla pravděpodobnost, že se kdy potkají? A přece se tak stalo, když ji jednoho dne vyplavilo moře. Každý byl z jiného světa a navzdory osudu se do sebe zamilovali. A výsledkem jejich lásky je on … Arthur Curry, s nímž jsme se v Lize spravedlnosti (na kterou se tady odkazuje v podstatě jen v jedné jediné větě) setkali pod jménem Aquaman. Jason Momoa ho zahrál podle očekávání dobře, tak jako tenkrát jiného fantasy hrdinu – Barbara Conana, byť ten film jinak za mnoho nestál.

To na Aquamanovi je vidět, že stál hodně, ale hlavně ty peníze byly smysluplně využité. To rozhodně není v případě hollywoodských velkofilmů pravidlo (vzpomeňme třeba na Osamělého jezdce). Takže hlavní zápletka se sedmi královstvími a trojzubcem a útokem na souš vlastně není vůbec podstatná. Podstatné je, že se v rámci té epické výpravy podíváme do Amnesty Bay v Maine roku 1985, do podmořského světa (na podobný klidně můžeme natrefit v jednom z dalších sequelů Avataru), někam do Severního moře, někam do Indického oceánu, někam do Atlantského oceánu, na západní Saharu i do zemského jádra.

Do toho se setkáme s několika postavami a bytostmi, které byly obsazeny de facto protikladně oproti hollywoodskému mustru. Kupříkladu Vulka (jakýsi Obi Wan Kenobi Aquamanova světa) by jinak hrál spíše Chiwetel Ejiofor nebo právě Liam Neeson, nikoliv Willem Dafoe. Záporáckým (víceméně) králem a Aquamanovým nevlastním bratrem Ormem by nebyl Patrick Wilson, nýbrž Michael Fassbender. Král Nereus by mohl mít tvář Ralpha Fiennese nebo Eda Harrise a určitě ne Ivana Draga Dolpha Lundgrena. Temuera Morrison (byť hrál už v Green Lantern) by přepustil místo Ryanu Reynoldsovi a Nicole Kidman v takové úloze rovněž obvykle nevídáme. Třeba. Zato Amber Heard ztvárňuje další silnou ženskou hrdinku, která rozhodně není pouhou ozdobou.

K tomu si pro nás James Wan přichystal nějakou tu nezapomenutelnou scénu. Nemůžu si pomoct, ale takovéto projekty (viz také Rychle a zběsile 7) mu podle mě svědčí ještě více než horory. Na Aquamanovi je vlastně boží i fakt, že akce je v některých případech docela hardcore, přestože má film tu sníženou a ekonomicky nejvýhodnější přístupnost. Z těch scén by uvedl tři. Jak víme, s rybama někteří spí, zatímco Aquaman s nimi promlouvá. To platí jak při školní exkurzi, tak pro pozdější setkání s Krakenem Karanthenem. Ovšem absolutní vrchol představuje sekvence na Sicílii (včetně útoku Černé Manty), konkrétně však útěk postřechách, kdy sledujeme jak titulního hrdinu, tak Meru. Nefalšované kouzlo filmu!

Protože jde o hollywoodský komiksový blockbuster, je zřejmé, že některé aspekty lze vcelku snadno předvídat a že vyvrcholí nebo by měl vyvrcholit velkolepou bitvou. V případě Aquamana až tak velkolepá není, stejně tak ne všechna stvoření plní svůj účel. V některých momentech se taky vybaví jiné spektákly. Kupříkladu je veliký rozdíl, když Peter Quill řekne: „Říkejte mi Star-Lord.“ A když král Orm zvolá: „Říkejte mi Ocean Master.“ Jeho souboj s Aquamanem taky není taková pecka, jako Hulk vs. Thor v loňské části s podtitulem Ragnarok. A závěrečné shledání nedojme tolik jako finále Pirátů z Karibiku: Salazarovy pomsty. I když v tomto směru má pátá část úvodní trilogii k dobru.

Aquaman je skvělý také v tom, že titulní hrdina je – podobně jako Superman – svým původem natolik jiný, že se v poklidu obejdeme bez dalších narážek na DCEU. Ono se vlastně nedá tvrdit, že by za konkurečním Marvelem výrazně zaostával. Jenom tam za deset roků vzniklo moře bijáků. A vesmír pod dohledem Zacka Snydera navíc odstartoval později a k tomu tím nejhorším projektem, tedy Mužem z oceli. Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, Suicide Squad, Wonder Woman a Liga spravedlnosti rozhodně měly co do sebe. Navíc tyhle filmy začínají i vydělávat, takže budoucnost bychom určitě neměli vidět černě, ale klidně zase především modře.

Recenze: Beautiful Boy

Další z filmů, které potvrzují slova pana Mackeyho o tom, že „drogy jsou špatné, áno.&ldqu... celý článek

Lego Friends: Kámošky napořád