Recenze: Beautiful Boy

Vydáno dne 09.01.2019
Další z filmů, které potvrzují slova pana Mackeyho o tom, že „drogy jsou špatné, áno.“

Už úvodní scéna dost napoví, o čem to celé bude. Otec by se rád dozvěděl o drogách, protože chce pomoct svému studujícímu synovi, který je bere. Se svou druhou ženou má dvě malé děti a jeho bývalá manželka a synova matka o něj příliš nejeví zájem. Navíc ne že by syn Nic frčel třeba jen na piku. Kdepak, on to musí kombinovat, což situaci a eventuálnímu zotavení příliš nepomáhá. Navíc si tuplem vůbec neuvědomuje, co musí prožívat jeho otec David, jenž se zmítá v nejrůznějších myšlenkách a záchrana syna se pro něj stává prioritou.

Otce si zahrál Steve Carell, který díky projektům jako Hon na lišku nebo Sázka na nejistotu rozhodně už neplatí za striktně komediálního herce (byť si pochopitelně zároveň pamatujeme Božského Evana či Bláznivou, zatracenou lásku). V Beautiful Boy předvádí naprosto famózní dramatický a uvěřitelný výkon hodný nominace na Zlatý glóbus či dokonce Oscara. Na rozdíl od Timothéeho Chalameta, jemuž se pomalu nedá věřit nic. Protože kdyby takový klučina kombinoval nejrůznější drogy, byla by z něj s velkou pravděpodobností už za pár měsíců troska. Chalamet je ale pořád naprosto v pohodě. I co se týče výrazů tváře a řeči těla a další nuance lidského chování pod vlivem drog.

Trochu to vypadá, že by mohl následovat Jennifer Lawrence, která byla nominovaná za drama Winter’s Bone, a pak sošku dostala za nemastný neslaný výkon v naivní komedii Silver Linings Playbook. Nutno dodat, že představitelka Katniss Everdeen později vyrostla ve vskutku výbornou herečku. Chalamet zatím o svých skutečných hereckých dovednostech nepřesvědčil. A asi netřeba nijak zvlášť upozorňovat, že při společných scénách ho Carell v podstatě vymazává. Tohle filmu rozhodně neprospívá.

Ještě víc mu ale neprospívá fakt, že se odehrává v několika časových rovinách, přičemž kolikrát není vůbec jasné, jestli je od sebe dělí měsíc nebo tři nebo půl roku nebo jak dlouhá doba vlastně. Teprve až v závěrečné třetině se všechno ustálí. Jasně, Nic se stranil rodině, když ujížděl před zraky jejích členů, kradl prachy malým nevlastním sourozencům a samozřejmě ho přepadaly i záchvaty úzkosti. Při jediném takovém se v závěru dočkáme nejlepšího a současně nejemotivnějšího momentu celého tohoto projektu, na němž se coby producent podílel se svojí společností Plan B i Brad Pitt. Respektive poupravím – spolu s oživováním přítelkyně se jedná o jediný emotivní moment.

Beautiful Boy je totiž o lidech, které přece NIKDO NENUTIL, ABY ZAČALI FETOVAT. Šlo o jejich svobodné rozhodnutí. A o to složitější může být najít si k takové postavě vztah. I když z mladické nerozvážnosti se tu může stát fakt komukoliv. Proto tomuto skutečností se inspirujícímu příběhu, který vzniknul podle knih Nica a Davida Sheffových (představitel hlavní role z jedné čte úryvek během závěrečných titulků), svým způsobem přidává na naléhavosti, že se soustředí na vztah otce a syna. Jenom si nejsem jistý, že Beautiful Boy „pomůže představit závislost z pohledu toho množství lidí, kteří s ní bojují“ a že „jednoduchým, upřímným a syrovým způsobem dokáže ukázat složitost závislosti na drogách.“ Z tohoto pohledu bude určitě lepší zhlédnout Kanárka, Perníkovou věž, Traffic – Nadvládu gangů nebo samozřejmě Trainspotting.

Recenze: Dokonalé dny

Mohutně oslavovaná japonsko-německá novinka od Wima Wenderse, která to dotáhla až k nominaci na Oscara v kategorii... celý článek