Recenze: 3 dny v Quiberonu

Vydáno dne 30.11.2018 (139 přečtení)
Kdo by neznal Romy Schneider, že?!?

V roce 1981 si slavná herečka potřebovala dát voraz. Za sebou měla už zhruba 60 filmů, ale v osobním životě to žádná sláva nebyla. Přijela za ni kamarádka, jelikož bylo nutné, aby na ni někdo dohlížel. A to pokud možno i při rozhovoru pro jistý plátek, přičemž vedle redaktora byl přítomen také fotograf, se kterým kdysi měla pletky. Společně s nimi budeme svědky úzkosti a depky, ale také záchvěvů veselí a naděje, byť tedy v omezenější míře. Pokud příběh Romy Schneider neznáte do podrobností, rozhodně budete už po kratičké době v mírném napětí z toho, jak tahle „dovolená“ dopadne.

Přeci jen se jedná spíše o festivalový počin. Natočený byl černobíle, což můžeme i vzhledem k odpovídajícím, uvěřitelným a výborným hereckým výkonům považovat za skvělý nápad. Černobílý look totiž v tomto případě pomáhá tomu, aby emoce syrověji a intenzivněji vyplouvaly na povrch. Režisérka Emily Atef vypráví s velikým citem a smyslem pro psychologické rozpoložení postav. 3 dny v Quiberonu neustále nutí k přemýšlení a hlavní hrdinka ve výtečném podání Marie Bäumer nemůže zůstat nikomu lhostejná!

Romy Schneider nebyla celosvětově tak známá, jako například Marilyn Monroe, o níž vypráví třeba 3 dnům v Quiberonu z jistého úhlu pohledu nikoliv nepodobný Můj týden s Marilyn. A je fakt, že vedle miloučké trilogie o císařovně Sissi dokáže asi málokdo u nás jmenovat nějaký jiný její film. Nabízí se snad Miláček z Paříže, kde si zahrála s Horstem Buchholzem. To její americká kolegyně nemá filmografii tak bohatou, ale najdeme v ní více klasik. A druhá věc je, že filmů o unavených a zlomených herečkách/umělkyních/ženách už jsme taky viděli více.

Tento s názvem 3 dny v Quiberonu se, pravda, taky nevyhne hlušším pasážím, ale to se při té bezmála dvouhodinové stopáži dalo tak nějak očekávat. Na druhou stranu žádná není vyloženě bez pointy. Ani ta na útesu a vlastně ani ta závěrečná, třebaže pro ni opustíme Quiberon a vrátíme se do Paříže. Jinak se jedná o takové komorní drama ve stylu Hovorů s TGM, které považuju za nejlepší letošní český film. Při tomto konceptu často není snadné udržet diváckou pozornost, nicméně nejen tomuto českému dramatu, nýbrž i 3 dnům v Quiberonu se to podařilo.

3 dny v Quiberonu jsou opravdu působivým portrétem, který zachycuje filmovou hvězdu balancující nad propastí vzpomínek. Je fakt, že Romy Schneider toho zažila dost, takže se nabízí otázka, jestli by býval nebyl ještě působivějším retrospektivní koncept ve stylu Forresta Gumpa, Malého velkého muže nebo Titaniku. S tím, že rozhovor by se odehrával až v dubnu či v květnu 1982. Příběh této herečky jest vlastně svým způsobem univerzální, takže má předpoklady oslovit širší diváckou (nejen ženskou) obec. A zároveň se musí nechat, že je pozoruhodný i čistě z novinářského hlediska.

Chce mě  zabít vlastní tělo

Poté, co přežila nejtěžší měsíc svého života, se novinářka Susannah Cahalan zasadila o to, aby se o její vzácné autoimunitní chorobě vědělo co nejvíc.... celý článek

Load: 0.065/0.033