Recenze: Nepříčetná

Vydáno dne 07.05.2019 (252 přečtení)
Psychologický thriller v režii Stevena Soderbergha? Jestlipak už jsme náhodou nějaký takový neviděli …

Podobně jako ve Vedlejších účincích, také tady se soustředí a poukazuje na „chyby v Matrixu“, resp. v amerických zákonech, nespravedlnostech a způsobu, jak (ne)funguje přístup některých velkých společností. Emily, hlavní hrdinka tohoto pět roků starého počinu, však sledovala trochu jiný cíl než Sawyer Valentiniová. Za sebou má nějakých 24 měsíců trvající nepříjemnou zkušenost s narušeným stalkerem, jenž se do ní beznadějně zamiloval. V nové práci se ji nenápadně snaží svést šéf, protože je kočka. Psycholožka na ni během sezení zkusí pár fíglů, které se podaří, a tak zůstane přes noc v psychiatrickém ústavu. Tedy původně přes noc, avšak její nedobrovolný pobyt se prodlouží na celý týden, když dá facku zřízenci a nakopne spolubydlícího. Dopují ji medikamenty, přičemž si všimne, že jeden zaměstnanec je ten její stalker! Ale opravdu se sem vloudil, aby jí byl nablízku, nebo mu je pouze podobný? Nebo Sawyer (na tom jménu se dalo zapracovat) doopravdy pod vlivem okolností zešílela?

Na to, jak se věci mají, si budeme muset počkat bezmála padesát minut. Předtím i potom se příběh vyvíjí bez jakýchkoliv „over the top“ momentů. Trefně obsazenému Joshuovi Leonardovi (ano, je to Josh ze Záhady Blair Witch) rozhodně uvěříme, že by byl schopný dělat to, co dělá. Dokonce klidně mohly být některé situace ještě vyhrocenější a napínavější. Právě on se tedy do značné míry zasloužil o to, že Nepříčetná dokáže udržet diváckou pozornost až do úplného konce, který by býval zasluhoval nějaký nečekaný twist, jaký by ukázal, že všechno nebo alespoň ledacos je jinak.

Takhle se Nepříčetná liší od titulů jako Kluk od vedle, Ostrov smrti nebo i kdejaké televizní práce především vizuální a řemeslnou stránkou, neboť obě jsou celkem katastrofální. Do značné míry samozřejmě i proto, že Nepříčetná byla natočena na iPhone 7. Jestli se Soderbergh snažil o to dát filmu dokumentární look (nechybí ani pro něj typicky přeexponované světlo v oknech), tak to byl veliký přehmat, protože postrádá jakýkoliv smysl. Jasně, Traffic – Nadvláda gangů taky není z obrazového hlediska nejparádnější, nicméně pořád je to ještě v únosné míře. Některé záběry skutečně vypadají jak z amatérských filmečků party nadšenců a střih kolikrát bije do očí. Postupně se na to naštěstí dá zvyknout, za což můžou hlavně herci a herečky. Například společné scény Sawyera a Natea mají určitou hloubku.

Kdysi nesmírně uznávaný a dokonce Oscarem ověnčený Steven Soderbergh v posledních letech poněkud rezignoval na vpravdě ambiciózní projekty. I proto, že snad neustále řeší vnitřní dilema, jestli s režií nadobro neskoncovat. Teď se spíše snaží vymýšlet různé kličky, jak z daného díla vytřískat co nejvíce peněz. Loganovy parťáky se rozhodnul distribuovat skrze vlastní společnost, u Nepříčetné zase stlačil rozpočet až na 1,5 milionu dolarů, čímž se tak trochu vrací ke svým začátkům se Sex, lži a video. Takže není divu, že film působí velmi laciným dojmem. S trochou nadsázky by si svou vlastní Nepříčetnou mohl natočit téměř každý.

I když by neměl Claire Foy, která po Honu na čarodějnice prakticky zmizela a až díky The Crown se její hvězda rozzářila. Překvapilo, že na nabídku kývla, když si v současnosti opravdu může vybírat. Nicméně je hezká a její postava se rozhodně nebojí říct komukoliv (fakticky komukoliv) svůj názor, eventuálně i rozdat nějakou tu facku. Navíc si ve správný moment uvědomí, jak jsou karty rozdány a využije toho. Chemie mezi ní a přátelským Natem, co se v ústavu zdárně hrabe z drogové závislosti, funguje výtečně. V tomto prostředí se jedná o jedinou spřízněnou duši, takže si Jay Pharoah získá sympatie rychle, ačkoliv se nelze zabavit dojmu, že byl obsazen proto, že si produkce nemohla dovolit Anthonyho Mackieho.

Nepříčetná
je film, u kterého bychom neměli zapomínat ani na Juno Temple. A protože jde o dílo Stevena Soderbergha, dá se očekávat cameo George Clooneyho, Matta Damona, Channinga Tatuma, Catherine Zeta-Jones nebo Brada Pitta. Jeden z nich se tady skutečně asi tak na minutku objeví. Režisér trilogie Dannyho parťáci už natočil další film. Podle všeho by se měl minimálně z části také zaobírat chybami v systému, tentokrát v oblasti sportu. Tak uvidíme, jestli se rozpomene na svou někdejší formu. Nepříčetná je určitě koukatelná a přinutí se zamyslet na nebezpečím stalkingu, avšak že bychom při jejím sledování byli zaraženi do sedačky a napětím si okousali všechny nehty, tak to zrovna ne.

Recenze: Nikdy neodvracej zrak

V kinech je stále k vidění toto vynikající drama od režiséra oscarových Životů těch druhých. celý článek

Recenze: Overlord