Recenze: Ready Player One: Hra začíná

Vydáno dne 04.11.2018 (246 přečtení)
Třebaže si knižní předloha našla spoustu příznivců, její adaptace pro stříbrné plátno byla trochu ošemetná. Steven Spielberg je však skvělý vypravěč a příběh měl určitě šanci zaujmout širokou diváckou obec. A tak se stalo, že právě díky tomuto titulu, který nedávno vyšel na Blu-ray a DVD, překonal režisér jako první v historii na tržbách všech svých filmů magickou hranici 10 miliard dolarů!

Od Stevena Spielberga – ať už coby producenta nebo režiséra – už jsme mohli vidět několik vizí budoucnosti (i minulosti). V podstatě utopický Minority Report bude v tomto směru patrně nedostižný, ale spíše dystopický Ready Player One: Hra začíná bude hned za ním na druhé příčce. Columbus v Ohiu je v roce 2045 nejrychleji rostoucím městěm ze všech. Jenže realita je průser, a tak poskytli James Halliday a Ogden Morrow lidem možnost úniku v podobě virtuální reality zvané OASIS. V tomto universu jsou limity dané pouze vaší představivostí. Můžete vyrazit na prázdninovou planetu, můžete do kasina, můžete surfovat na pyramidách, ale můžete prozkoumat i temnější místa a doufat, že vás, resp. váš avatar, nezabijí. Protože pak byste mimo jiné přišli o drahocenné mince a začínali byste od nuly. S tím se mnozí uživatelé jen velmi obtížně smiřují.

Na stříbrném plátně jsme v tomto roce mohli vidět dvě výrazné postavy jménem Wade. Wilson chtěl znovu ve svém kostýmu, jímž zakrývá „face to fix“, bojovat proti zločincům, hláškovat a milovat se se svou vyvolenou, ale čáru přes rozpočet mu vystavila událost, kvůli které se vyhodil do luftu. Do toho se musel starat o narušeného mutanta, potýkal se s Cableovými nesnázemi, musel si nechat narůst nožky a zformoval tým zvaný X-FORCE. K tomu napravil skoro všechno, co se napravit dalo a vyrovnal si účty s Ryanem Reynoldsem. Watts by mohl Wilsonovi většinu věcí skoro závidět.

I když to má složité, protože se narodil teprve v roce 2027 a musí bydlet u tety v Komínech, což je čtvrť, kde jsou na sebe kladeny obytné přívěsy. OASIS je pro něj, stejně jako pro mnohé další, smyslem života. Proto zná i spoustu věcí o jejím zakladateli Hallidayovi, jenž nedávno zemřel. Teď se ve hře prostřednictvím svého avataru jménem Anorak objevuje a prohlašuje, že kdesi ukryl vejce, ke kterému se uživatelé dostanou po získání tří klíčů. Kdo ho získá jako první, stane se novým majitelem OASIS a tím pádem de facto skutečným „králem světa“.

Pochopitelně, že Wade Watts, ve virtuální realitě vystupující pouze jako Parzival, má enormní zájem, ale není zdaleka jediný. Guntery (spojení slov Egg a hunter, neboli „lovec vejce“) se stanou také jeho přátelé Aech a Art3mis, do které se však beznadějně zamiluje (což nedělá dobrotu), jelikož dobře vypadá a zjevně i ledacos umí. Ale vypadá tak i ve skutečnosti? Co když je to obtloustlý plešatý šedesátník? Výborné, že film upozorňuje na tuhle anonymitu. Vlastně samotného internetu, kde na různých fórech vystupují lidé jenom prostřednictvím svých aliasů a přezdívek. Vždyť hlavní hrdina své nejbližší kamarády nikdy osobně nepotkal! Proto doufejme, že tímto směrem se lidstvo nestočí, ačkoliv u některých jedinců k tomu asi už není daleko. I díky tomu tento počin spolehlivě oslovil taky dnešní teenagery a lidi, co se narodili v devadesátkách. Nejen pro ně budou zajímavé i ty detektivní linky, týkající se mimo jiné ženy jménem Karen „Kira“ Underwoodová.

Na druhou stranu nevím, nakolik bylo začlenění sekvence z Osvícení šťastným, když tihle mladí evidentně povětšinou nemohli tušit, o co se jedná. To samé s „poupětem“ odkazujícím k Občanu Kaneovi. Že by snad tvůrci doufali, že mladé diváky a divačky přinutí, aby se na tyto skvosty podívali? A ještě k té anonymitě, když díky důkladnému studiu Parzival uspěje při prvním úkolu a získá klíč, jeho jméno se objeví na obří tabuli na první příčce, takže t všichni vidí a logicky ho to může dostat do maléru. Zálusk si totiž dělají také proradní Sixteři a šéf konkurenční společnosti, kterého dosti nezajímavě ztvárnil Ben Mendelson.

Daleko podstatnější věc spočívá v tom, že od chycení Art3mis přecházíme mezi více rovinami a Ready Player One: Hra začíná těžce prověřuje Spielbergovy vypravěčské schopnosti (není divu, že prohlásil, že se jedná o třetí nejtěžší film, na kterém kdy pracoval). Scénář se v této fázi už zdá být poněkud překombivaný, a tak jeho autoři Zak Penn a Ernest Cline jakoby museli za pochodu (poz)měnit pravidla hry podle toho, jak se jim to zrovna hodí do krámu. Všechno se jistě dalo vyřešit poutavěji a originálněji, než tou mírně chaotickou bitvou a dohrou v dodávce, už za účasti další dvou uživatelů – Shoa a Daita. To už by bývalo bylo fajnovější znovu sledovat ten závod.

Tvůrci dokázali do filmu narvat obrovské množství nejrůznějších popkulturních odkazů a ikon, přičemž zdaleka ne všechny se vztahují k 80. létům minulého století. Namátkou dojde na King Konga, RoboCopa, Terminátora, Trona, Mortal Kombat, Vetřelce, samozřejmě Návrat do budoucnosti, Roberta Zemeckise, Věc, Gremlins, Supermana, Mechagodzillu, Star Wars, Blade Runnera, Noční můru v Elm Street, Železného obra, Excalibur (v souvislosti s I-R0kem, zřejmě nejzábavnější postavou), … Připadá vám to moc? No, je to moc.

Herci pořád museli předehrávat svoje postavy, i když rozhraní OASIS (ty názvy nejsou nejoriginálnější) se hodně blíží regulérní videohře. Paradoxní je, že si film zároveň pohrává s myšlenou, že tenhle virtuální svět je přitom v roce 2045 skutečnější než ten reálný, který by přitom vůbec nebylo marné důkladněji prozkoumat. Dokonce dojde i na prolnutí obou světů (takže trochu Total Recall), nicméně to není až tolik úžasné, jak to na první pohled asi může vypadat. Už samotný název patrně může naznačovat, že vznikne pokračování. Díky těm dosud neobjeveným možnostem, souhře mezi Tyem Sheridanem a Olivií Cooke, zábavnému Simonu Peggovi (jenž by musel dostat více prostoru), lehce rozpolcené postavě F’Nale (Hannah John-Kamen) a některým nezodpovězeným otázkám, týkajících se třeba Jamese Hallidaye, u něhož Mark Rylance de facto sází na stejný herecký projev, jako v případě Obra dobra a Rudolfa Abela v Mostu špionů, by případný Ready Player Two mohl stát za zhlédnutí.

Ready Player One: Hra začíná je čirý popcornový blockbuster od Stevena Spielberga, což znamená, že není složité předvídat, čeho se s největší pravděpodobností dočkáme. Adaptace té knihy je rozhodně jednou z těch, které se daly provést nejrůznějšími a nejkreativnějšími způsoby. Deset hollywoodských režisérů by tedy nepochybně předložilo deset naprosto odlišných verzí. Takže výsledek mohl bez debaty dopadnout hůře, ale zároveň určitě i lépe. V této souvislosti raději nechme úplně stranou fakt, že si postavy asi klidně mohly ty klíče a to vejce jednoduše představit. Když jsou limity OASIS dané pouze jejich představivostí ...

O BONUSOVÉ SEKCI NA BLU-RAY DISKU SI MŮŽETE PŘEČÍST TADY

Recenze: Balón

Nezvykle dost německých filmů si letos proklestilo cestu do našich kin. Po Odnikud, Fakjů pane učiteli 3, Kupředu levá, Jak napálit... celý článek