Je skvělé, že se tvůrcům filmu King Skate, jenž by v hrané podobě s komplexním, vícevrstevným příběhem měl nepochybně ještě větší údernost, podařilo sehnat archivní materiály, o kterých si snad nikdo nemohl myslet, že by ještě mohly existovat. Podíváme se tedy na soutěže, kde se jezdil slalom a skákalo se nejen do výšky (rekord přes 150 cm!), nýbrž i do dálky (fall so deep), což je tedy teprve vychytaná disciplína. Později, jak nadšenců, pro něž šlo tedy zároveň o jakési „fuck you“ vládnoucí bolševické bandě, začalo přibývat, se v podstatě tyhle soutěže proměnily v párty, na kterých se dost vypilo a na kterých se holky procházely v bikinách.
Název King Skate by měl odkazovat na označení pro ty, kteří se na U-rampě dostanou nad čáru a nespadnou. Tenhle film je určitě vhodný nejen osoby, které holdují tomuto koníčku. Své si najdou i ti, kteří nesnášeli komunismus … Vlastně neexistuje snad kromě dětí cca do deseti roků nikdo, komu by tento tematicky rozhodně zajímavý počin nešlo nedoporučit. Rozhodně je v jeho moci přilákat ke skateboardingu větší množství nových potencionálních příznivců, tak jako když Pumping Iron přilákal lidi ke kulturistice, když se po Star Wars každý sháněl po světelném meči, nebo když Killer a Hard Boiled pomohly rozšířit řady čínské mafie. (OK, to poslední asi není nejvhodnější příklad.)
Lví podíl by na tom měl mimořádně precizní soundtrack, jaký téměř nemá obdoby ani u českého hraného filmu, natož u dokumentu. Vedle tuzemských a slovenských skladeb na něm zazní také světové pecky, jako I fought the Law od The Clash, kterou jsme mohli slyšet třeba v novém RoboCopovi, nebo Ca Plane Pour Moi od Plastic Bertrand, kterou si vypůjčil kupříkladu Danny Boyle pro svých 127 hodin. Skutečně působivé. A díky tomu je tento film de facto takovou pohodovou souvislou jízdou na skateboardu.
FOTO: Aerofilms