Recenze: Alfa

Vydáno dne 06.09.2018 (586 přečtení)
… A tak začali lidé chovat psy jako domácí zvířata.

Ještě, že to nedopadlo obráceně. Přitom stačilo tak málo – aby si ten klučina tenkrát s přesilou neporadil. Stalo se tak ne 10 000 př. n. l., ale rovnou dvacet. Kromaňonci museli lovit zvěř, protože jinak by neměli šanci. Tím spíše, že kolem zuřila doba ledová. Potichoučku se přiblíží ke stádu, aby náčelník a otec hlavního hrdiny mohl pořádně zařvat: „Hrr na ně!“ Nebo něco v tom smyslu, protože se tvůrci nebáli nechat postavy mluvit „v původním znění“, resp. ve fiktivním jazyce, který se ovšem nemusel od toho, jakým komunikovali tehdejší obyvatelé planety Země, zase až tolik odlišovat.

Začínáme vizuálně výživnou sekvencí. Resp. takhle, na vizuální stránku režisér Albert Hughes hodně dbá po celý film, až to často není ku prospěchu. Třeba začátek skoro jakoby byl vystřižen z Třístovky. Resp. takhle, chlapec Keda rozhodně není žádný Leonidas. Naopak se bojí a to se mu stane málem osudným. Po útoku zřejmě jeden z bizonů vycítí jeho strach a nabere ho na rohy. Vyletí do vzduchu nad útes, ze kterého spadli ostatní bizoni stejně ochotně, jako když krysař před lidmi pískal na svoji píšťalu. V ten moment střihneme „o týden dozadu“ a zdlouhavě sledujeme, kterak se tlupa chystá na tuto výpravu. Zbytečné.

Všichni mají kamaráda za mrtvého, a tak mu postaví mohylu z kamenů, sbalí úlovky a vrátí se domů do vesnice. Keda však přežil a díky přílivu se dostane dolů. Při útoku vlků se mu podaří zranit alfa samce, načež ostatní utečou. A protože je citlivka a tak trochu zbabělec, nepřekvapí, že ani později mezi vlky neodříká básničku „once more into the fray, into the last good fight I will ever know, live and die on this day, live and die on this day“. I zželelo se chlapci milého vlka a rozhodl se, že se o něj postará. Snad z pověrčivosti a obav z toho, že by se duše jeho vrátila.

O Alfě se mimo jiné hovořilo jako o REVENANTU Zmrtvýchvstání pro teenagery. Částečně se to asi uznat dá. Zima je všudypřítomná a nikdy nevíte, kdy se pod vámi může prolomit led, nebo co se skrývá v jaké jeskyni. Problém spočívá v tom, že Alfa (původně stanovená už pro březnovou premiéru) obsahuje vedle dobrých a velmi dobrých momentů také absolutní nesmysly, díky kterým pak působí trochu jako parodie, a zároveň nabízí – i vzhledem k tomu kašlání – minimálně dvě možnosti interpretace závěru. Tak říká se, že člověk byl dříve pevnější, co se kupříkladu odolnosti kostí a vůbec celkové výdrže týče, ale tady se vracíme do doby dlouho před vznikem prvních městských států.

Další věc: zatímco toto oscarové drama mělo Leonarda DiCapria a Toma Hardyho, Alfa sází na Kodiho Smit-McPheeho, jenž má menší roli v Úsvitu planety opic a Guyi Pearceovi přihrával na jejich postapokalyptické Cestě, jelikož sám prostě celovečerní film neutáhne! Ačkoliv se mu dá určitě věřit, že „vede srdcem, ne oštěpem.“ Nikdy není dobré, když zvíře ve společných scénách přehrává člověka. V Alfě právě takové dominují, jelikož jak Leonor Varela, tak Jóhannes Haukur Jóhannesson mají velmi malý prostor, třebaže islandský herec toho v tomto jinak přeci jen málomluvném počinu stihne coby náčelník říct zdaleka nejvíc.

Alfa je film, jakých v současnosti mnoho nevzniká. Nejen z toho úhlu pohledu, že tvůrci tak jako Mel GibsonUmučení Krista a Apocalyptu ignorují angličtinu, a že nás zavádějí až do doby dávno minulé. V Praze žijící režisér Albert Hughes (Z pekla, Kniha přežití) poprvé režíroval bez bratra-dvojčete Allena a výsledek je opravdu na hony vzdálený těm jmenovaným společným projektům. Netvrdil bych, že cílovou skupinou mají být u Alfy pouze teenageři, protože na tomhle díle si určitě můžou najít to svoje i odrostlejší diváci a divačky. A klidně bychom se někdy mohli dočkat velkolepějšího pokračování.

Recenze: Beautiful Boy

Další z filmů, které potvrzují slova pana Mackeyho o tom, že „drogy jsou špatné, áno.&ldqu... celý článek

Recenze: Duchové Marsu