reklama
 

Rozhovor: Zdeněk Viktora … část první

Vydáno dne 07.08.2018 (105 přečtení)
Do kin míří film Miss Hanoi, a tak přinášíme rozhovor s jeho autorem. 
FDb: Kde ses pro příběh Miss Hanoi inspiroval? Vzniknul třeba částečně na základě skutečné události?
Zdeněk Viktora: Není to podle skutečné události, ale určitá událost mě k tomu inspirovala. Ještě jako student jsem dělal reportáž o vietnamském prodejci. Byl to takový mladý kluk, který pracoval ve večerce a postával tam těch svých dvanáct třináct hodin denně. A dozvěděl jsem se, že si ve vietnamštině píše takové tklivé lyrické básničky, ve kterých si idealizuje Vietnam, kde přitom ani nikdy nebyl. A když jsem hledal námět pro svůj druhý film, tak tohle byl jeden z podnámětů, které jsem měl v šuplíku. Tehdy před těmi čtrnácti lety mě na tom zaujalo, že o v České republice žijících Vietnamcích jsem nic nevěděl. Bylo tak maximálně pár dokumentů. A mezitím uběhlo těch čtrnáct let a zjistil jsem, že o nich vlastně dál moc nevíme. Žádný celovečerní film o nich nevzniknul, což mi přišlo úplně neuvěřitelné, na to, kolik jich tady žije. Zároveň jsem chtěl zůstat u detektivního žánru, ale od Raluky jsem to chtěl nějak posunout. Nechtěl jsem natočit pouhé žánrové schéma. A pak mi bliklo, že bych mohl tyhle dva náměty spojit. Hodně lidí u nás žije v přesvědčení, že Vietnamci prodávají pervitin a neplatí daně a to je tak všechno. Tak jsem chtěl vyzkoušet, jestli se mi podaří dostat se dost blízko, abych zjistil jak to je. A při té příležitosti jsem přemýšlel, jakého bych zvolil hrdinu nebo hrdinku a vykrystalizovala mi ta hrdinka na pomezí dvou kultur. Vietnamka, která tady vyrostla, tzv. „banánové dítě“, o kterých si často říkáme, jestli jsou Češi, protože tak byli vychovávaní, nebo jestli jsou kvůli svému původu pořád Vietnamci. Tu hrdinku jsem proto postavil do středu tohoto dilematu.

 










 

FDb: Už do Raluky jsi obsadil Davida Novotného. Bylo to na základě nějakého konkrétního filmu nebo konkrétního vystoupení z Dejvického divadla?
Zdeněk Viktora: Davida jsem samozřejmě viděl ve strašně věcech a vždycky pro mě patřil mezi pět nejlepších herců v Čechách. Výborný je prakticky všude, ale nejvíc mě oslovil v O rodičích a dětech a vždycky jsem s ním chtěl pracovat. V Raluce byla dobrá příležitost si to vyzkoušet, a když jsem připravoval Miss Hanoi, tak roli detektiva Kříže jsem psal vyloženě pro něj.

FDb: Pamatuješ si, jak David reagoval, když si přečetl scénář?
Zdeněk Viktora: Se spoluscenáristy Adélou Kabelkovou a Markem Grajciarem jsme pro postavu Kříže hledali tu nejvhodnější polohu, aby nebyl takříkajíc moc nebo málo. A aby tam pořád bylo nějaké napětí. Protože ten film není jako V žáru noci, kde černoch vyšetřuje s rasistickým policajtem. Kříž není primárně rasista. Je to spíše takový nesnášenlivý morous, samorost, který má obecně problém s okolím a se ženami neumí vycházet už vůbec. David sice na jednu stranu říkal, že zase bude hrát policajta, ale že takového ještě nehrál. Spíš se taky bál, abychom Křížovi dokázali dát lidskost a empatii, aby pod tou jeho tvrdou slupkou prosvítal i nějaký člověk. Toho já jsem se tolik nebál, protože jak jsem to psal od začátku přímo pro Davida, tak jsem věděl, že on tuhle schopnost má. I kdyby hrál masového vraha, byl by schopný nám dokázat, že má i lidskou stránku (úsměv).

FDb: Zaúkoloval jsi nějak Davida Novotného a Ha Thanh Špetlíkovou v rámci příprav na roli? Třeba aby se podívali na film s charakterově podobnou postavou?
Zdeněk Viktora: Nemyslím, že David tímhle způsobem pracuje. Spíš tu postavu většinou staví podle reálných lidí. Ale Ha Thanh jsem doporučoval nějaké asijské filmy, o kterých jsem se bavil i s kameramanem Alešem Hartem, jak bychom chtěli, aby to vypadalo.

FDb: Jak se teda režíruje herec kalibru Davida Novotného?
Zdeněk Viktora: David má v sobě tu postavu hotovou a to, co ukazuje navenek je skvělá technika, která ani nevypadá jako technika. Protože jsem věděl, že tam budu mít velké množství neherců, chtěl jsem herce, který umí hrát civilně. David má velký cit pro to, co by postava řekla a s čím by měla problém a zároveň nikdy neříká: Tohle je špatně napsaný dialog, přepište ho. Přemýšlí, proč jeho postava má problém ten dialog říct, ne on jako herec, protože to není problém techniky, on dokáže říct cokoliv tak, abychom tomu uvěřili, ale proč by to Kříž neřekl, proč by to mohlo zbytečně oslabovat jeho postavu jako člověka v očích diváka. A nabízí možnosti, jak by to jeho postava řekla. Mě osobně tohle velmi baví, protože mám rád, když je herec ponořený v postavě a neodříkává jen text.

FDb: A jak se ti spolupracovalo s Ha Thanh Špetlíkovou?
Zdeněk Viktora: Skvěle. Ha Thanh byla do role Anh ponořená už od začátku, protože scénář připomínkovala už od první verze, abychom někde neujeli od věrohodnosti vietnamského světa a je skvělé, když máte možnost budovat nějakou postavu i s tím, kdo ji bude hrát. Protože nějaký čas trvá, než člověk tu postavu pozná. Co se práce s ní týče, ona rozuměla té postavě skvěle, šlo spíš o to, že ona sama musela uvěřit, že když to řeknu hodně zjednodušeně: že chce být „full time herečka“. Protože tohle byla hlavní postava s dost velkým vývojovým obloukem, a Ha Thanh je výborná kostýmní výtvarnice a ve své sebekritičnosti nevnímala sebe samu jako herečku, ale zároveň věděla, že tady má možnost ztvárnit jedinečnou postavu, která je jí blízká a cítila i určitý závazek vůči vlastní komunitě, aby to vyšlo dobře. Tak se do toho „zakousla“ a myslím, že odvedla výbornou práci. A navíc od počátku bylo zjevné, že mezi ní a Davidem funguje herecká chemie. A že Anh Křížovi rozhodně nic nedá zadarmo.

FDb: A jak složité bylo obsadit všechny vietnamské postavy?
Zdeněk Viktora: Na jednu stranu to bylo hodně složité, protože moc vietnamských herců tady není. Velké štěstí pro mě bylo, že asi třetí kontakt, na který jsem narazil, byl Karel Vu z Varnsdorfu, k němuž jsem se dostal přes bývalého starostu Varnsdorfu pana Poláčka. A zjistil jsem, že Vietnamci předělali ve Varnsdorfu prvorepublikovou vilu na buddhistickou svatyni, kde často pořádají komunitní oslavy a zvou mnichy přímo z Vietnamu. Karel do mě vložil důvěru, když jsem ho přesvědčil, že to myslím upřímně, teda že rozhodně není mým cílem ukázat Vietnamce v nějakém negativním světle. Zároveň musím říct, že nebyly žádné tlaky, abych lakoval vietnamskou komunitu na růžovo! Několikrát jsem se účastnil jejich oslav. Třeba vietnamské MDŽ je naprosto famózní záležitost. (úsměv) A kdybych měl více natáčecích dní a více peněz, tak bych tam určitě nějakou scénu situoval. Tam bylo na 400 lidí, všichni zpívali karaoke a bavili se. Bylo to fakt úžasné. I moje děti si to užily. A právě na těchto oslavách jsem si tipoval a oslovoval herce. A tím, že Karlovi důvěřovali, dali tu důvěru i mně. Ty, které jsem si vybral, jsme potom zvali na konkurz a zkoušeli jsme, jestli by to šlo. Takhle jsem si vybral třeba Tomáše na roli starého Trana. Tu roli jsem původně plánoval pro vietnamského herce, který by mluvil česky i vietnamsky, aby mohl hrát tu dvojí hru, že rozumí, jenom když chce. Ale pro Tomáše bylo hrozně složité hrát v češtině, i když rozumí velice dobře. Tak jsem se rozhodnul, že ho česky nechám mluvit jenom minimálně, abych o něj jakožto o herce nepřišel. 

FDb: Takže díky těm kontaktům asi ani nebyl problém domluvit natáčení v té buddhistické svatyni. Akorát jste údajně nemohli do toho obřadu nijak zasahovat ve smyslu „tuhle pasáž sjedeme ještě jednou“ …
Zdeněk Viktora: Jo, přesně tak to bylo. (úsměv) Tím, že nikdo z nich neměl žádnou zkušenost s natáčením, neuměli si představit, že by něco z toho opakovali. Takže trvali na tom, že to musí proběhnout reálně. A zase kvůli tomu i pozvali opravdového mnicha, který přiletěl z Vietnamu. Takže když pak začali zpívat, stejně by mě nikdo neposlouchal, protože v tu chvíli to prostě režíroval ten mnich. (úsměv) Který byl ale na druhou stranu velký fanda do filmu. A když jsme chtěli dotočit nějaké detaily s ním, tak nám to potom ochotně zahrál.

FDb: A jak složité bylo natáčení v SAPĚ?
Zdeněk Viktora: My jsme tam poprvé točili už v roce 2015 pracovní teaser, protože jsem chtěl mít materiál, který by představil náš vyšetřovací tým, a chtěli jsme si vyzkoušet chemii mezi představiteli hlavních postav. A zároveň jsme ho chtěli ukázat lidem z Fondu kinematografie a z českých televizí, kde jsme hledali partnery. Tehdy jsem se velice často setkával s tím, že mi lidé, kterým jsem to pouštěl, říkali, že to vypadá výborně, jako bychom natáčeli někde v Asii. Protože věděli, co je SAPA, ale nikdy tam ještě nebyli. Tehdy na podzim roku 2015 se tam točilo ještě hodně málo. I když my jsme rozhodně nebyli první. Točilo se tam před námi x studentských filmů, ale byly i případy, kdy někteří to povolení vůbec nedostali. Hodně se to řešilo, protože jakmile někdo vytáhnul foťák, tak ho ti prodejci upozorňovali, že se tam nesmí ani fotit a hned přiběhnul někdo z místní ostrahy. My jsme, i díky tomu, že jsme měli vietnamskou herečku, všechna povolení dostali. A jinak se nám tam točilo fakt perfektně, protože lepší catering než v SAPĚ jsme nikde neměli. (úsměv) Sice nic se nedalo naplánovat na minutu dopředu, protože to prostředí se hodně mění, ale jinak se naopak dalo ledacos domluvit během pár minut. Natáčeli jsme tam třeba honičku i v restauraci za plného provozu. Jinde po České republice by tohle vyřídit bylo asi hodně zdlouhavé.













 

FDb: Ha Thanh hraje policajtku. Zjišťoval sis, kolik Vietnamek u policie pracuje?
Zdeněk Viktora: Jo, tohle jsem všechno zjišťoval. Je to fikce v tom smyslu, že žádná původem Vietnamka u policie zatím nepracuje. Jedna z mluvčích pražské policie je poloviční Vietnamka, ale reálně v terénu v tu dobu nebyl nikdo. Miss Hanoi jsem připravoval od roku 2015 a mohlo se to už změnit, a doufám, že se to změní! Někteří Vietnamci mi akorát říkali, že vědí o někom na policejní akademii.

FDb: Neobáváš se trochu, jak vietnamskou policajtku diváci přijmou?
Zdeněk Viktora: Osobně si myslím, že je zaujme. A ty, které nezaujme to vietnamské téma, tak je určitě zaujme český policajt, kterého představuje David Novotný a všechno to peklíčko, které si s ním naše hrdinka musí prožít. Kříž je prostě takový drsný a sarkastický polda, který nejradši dělá všechno jenom po svém. A když už je přinucen s někým spolupracovat, tak ho ten člověk musí přesvědčit, že na to má.

FDb: Jaký jste na place museli řešit největší problém?
Zdeněk Viktora: To bych musel asi delší dobu přemýšlet, protože žádný z těch problémů mi nepřišel neřešitelný. Samozřejmě jsme měli k dispozici nižší rozpočet a tím pádem i méně natáčecích dnů (20 – pozn. aut.). Ale s tím jsme do toho šli, takže na to si ani nemůžu stěžovat. Navíc jsme točili v reálech, někdy za plného provozu, takže jsme s kameramanem věděli, že musíme být pořád ve střehu. Ale mě tohle ve skutečnosti docela baví, protože i díky tomu se do žánru může dostat víc reality a já jako režisér jsem rád překvapovaný.

FDb: A co nějaká veselá příhoda?
Zdeněk Viktora: To by ti spíše řekli asi herci, protože těch veselých příhod byly mraky. To naše dvojjazyčné kulturní prostředí si o to říkalo. I když jedna mi teď bleskla hlavou. Sranda byla, když se ten buddhistický mnich, který nám tam hrál, přišel podívat na natáčení zrovna ve chvíli, kdy jsme točili milostnou scénu. A pořád mi chtěl koukat do odkuku. (smích)

FOTO: Falcon
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Špion, který mi dal kopačky Dnes

Komedie, jejíž režisérka poněkud přecenila své síly, když chtěla natočit „kombinaci filmů jako Ženy sobě a Bondovek.... celý článek

Skylink

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy

Viasat History nabízí moderní pohled na historii v novém pojetí: kvalitně podložené pořady v inteligentním podání nejcharismatičtějších historiků, které... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz
Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2018, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.059/0.027
Partneři:
hotel pro psy