Recenze: The Disaster Artist: Úžasný propadák

Vydáno dne 11.08.2018
Občan Kane špatných filmů. Největší drama od dob Tennessee Williamse. I takové přívlastky si vysloužil u nás v podstatě neznámý biják nazvaný The Room (neplést s tímto, i když ten taky nepatří mezi nejpovedenější). A James Franco se rozhodnul povyprávět o okolnostech, jaké doprovázely jeho vznik.

Existuje pouze velice málo lepších způsobů, jak by mohl začínat film, než pohledem na Kristen Bell. „Kdybyste měli požádat pět nejlepších filmařů na světě, aby natočili film, jako je tento, nebyl by ani ze stejného vesmíru,“ řekne nám. Spolu s ní se vyjádří ještě nemnoho dalších osobností, včetně Kevina Smithe, Dannyho McBridea, Lizzy Caplan nebo J.J. Abramse, u něhož to trochu vypadá, že mluvil o něčem jiném, leč ten obsah vyhovoval i pro povídání o The Room. Hned poté se přesuneme zpátky do roku 1998, kdy se na divadelní zkoušce zrodilo jedno nestandardní přátelství.

Pochybující Greg potkal Tommyho, který naopak jakoby neměl vůbec žádné zábrany, což z něj při společné svačině v restauraci udělá toho nejlepšího učitele herectví. Následně se oba zastaví na místě, kde zahynul James Dean, a s pořádnou porcí sebevědomí vezmou směr Los Angeles, aby prorazili u filmu. Jenomže sny jsou jedna věc a realita je věc druhá. Greg si sežene agentku (cameo Sharon Stone), zatímco Tommy se svým vzhledem nezaujme. Navíc naštve v restauraci známého režiséra, který mu odsekne, že i kdyby byl druhý Brando, neprorazí ani za milion let (a potom taky ne). A když nemůže Mohammed k hoře, musí hora k Mohammedovi. Nastala tedy ta správná doba zvolit podobnou cestu jako Ben Affleck a Matt DamonDobrým Willem Huntingem, tj. vytvořit si vlastní film.

Dočkáme se tedy podobného konceptu, jako v dramatech Hitchcock, Můj týden s Marilynsamozřejmě také Ed Wood. Zrovna tyhle tři jsou docela trefné, neboť Tommy v jedné scéně urazí herečku s odvoláním na Hitchův přístup k hercům při natáčení Ptáků, sám vzhledově působí trochu excentricky jako Marilyn … byť tedy pochopitelně Manson, a The Room je pomalu prezentován jako Plan 9 From Outer Space nebo další projekty velice osobitého tvůrce, kterého si u Tima Burtona zahrál Johnny Depp, kterého pro změnu v závěru The Disaster Artist: Úžasného propadáku napodobuje skutečný Tommy Wiseau. Přičemž nelze nezmínit, že kdyby v tomto svém fláku nehrál, mohl dopadnout o poznání lépe, ačkoliv pak by se zřejmě nikdy nestal známým, nepodíval by se na Oscary a na Zlaté glóby, kde jej James Franco odehnal od mikrofonu, když přebíral sošku za jeho ztvárnění.

Čili tohle dílko určitě není originální a některé scény (viz kupříkladu ta s focením, která to dotáhla až do traileru) tady vůbec nemusely být. Odlišnost spočívá především v tom neobvyklém hlavním hrdinovi. James Franco si už zahrál dost podivínu – naposledy v komedii Proč právě on?, avšak tentokrát to nějak není ono. Zinscenované scény z The Room okoukal na jedničku, to ano. Ale scénář ho staví do pateticko-klišoidních situací, jaké jsme na stříbrném plátně viděli už nesčetněkrát. Ve vztahu mezi ním a kámošem Gregem, jenž má tvář Jamesova bratra Davea, se sice najde pár světlejších momentů, ale jinak je dost nezajímavý. Například nám musí být už předem jasné, jak to dopadne s Gregovou přítelkyní Amber (Alison Brie).

Především jde však o tu skutečnost, že zatímco Ed Wood byl prezentován jako vesměs neškodný outsider s nekonvenčním stylem oblékání a velkou láskou k filmovému médiu, Tommy Wiseau působí vcelku znepokojivě, jelikož mu na svém chování nepřipadá vůbec nic neobvyklého a kvůli svému bohatství by mohl být všehoschopný. Jak ho vystihne supervizor Sandy v podání Setha Rogena: „Divný by bylo, kdyby neudělal vůbec nic divnýho.“ S takovou osobou se asi úplně kamarádit nechcete. K tomu přičtěme, že ho – tak jako Kaspara Hausera – zahaluje tajemství, protože se nedozvíme, odkud pochází, kolik mu je a kde vzal všechny ty prachy. Pořád ale mnohem lepší, než natáčet o tom, kterak dva týpci, z nichž jednoho hraje Zac Efron, který tady má taky cameo, sháněj holku

The Disaster Artist: Úžasný propadák je spíše bizarní komedie, co vypadá do značné míry přesně tak, jak si ji nepochybně většina z nás představila, když se dozvěděla, že „natáčej film o vzniku jednoho z nejhorších filmů všech dob.“ James Franco jako herec v bonusových materiálech přizná to, co se z jeho výkonu dalo čekat, a sice že k tomuhle příběhu má svou povahou a vnímáním hodně blízko. Ostatně sám údajně natočil několik počinů nevalných kvalit. James Franco jako režisér pak vlastně musel režírovat dva filmy, přičemž v závěru nabízí srovnání scén toho svého s The Room. I díky radám od nejbližších spolupracovníků zvládnul tuhle úlohu dobře. A troufám si tvrdit, že z českého Trháku by musel být teprve nadšený.