Recenze: Dokonalá loupež

Vydáno dne 07.07.2018 (542 přečtení)
Neplést s filmem Dokonalá loupež! Tedy tím, jenž se v originále jmenuje The Hard Word a nehraje v něm Gerard Butler, nýbrž Guy Pearce. Nutno dodat, že za zhlédnutí stojí oba, ten starší i vícekrát.

Los Angeles je údajně světovou metropolí bankovních loupeží. Za rok se jich odehraje 2 400, za měsíc 44, za den 9. K této trestné činnosti má podle úvodního titulku dojít každých osmačtyřicet minut. Nemusíme být zrovna Srinivas Ramanujan, abychom poznali, že ty počty nějak nesedí. Takže není zřejmé, jestli to tvůrci myslí doopravdy, nebo výhradně ve světě Dokonalé loupeže. Spousta filmů i seriálů to přece má tak, že se v ledasčem blíží realitě, nicméně přesto v nich platí trochu jiná pravidla. Kupříkladu Simpsonovi nestárnou, a každá z těch stovek hostujících celebrit měla čtyři prsty. V Základním instinktu zase neexistuje možnost ověřit si DNA. Nevím, proč mě jako první napadly zrovna tyto dva příklady, ale věřím, že z nich bude každému jasné, co tím myslím.

V úvodu Dokonalé loupeže budeme svědky (bohužel za tmy se odehrávající) scény, ve které dojde ke krádeži obrněné dodávky na přepravu peněz. Prodavače v obchodě zloději nevodprásknou, přivolaní poldové takové štěstí nemají. V ten moment by někdo v našem světě nepochybně vyhlásil kód 999 a po pachatelích by šel celý policejní department, možná i s výpomocí kolegů z okolních měst. V Dokonalé loupeži se dozvíme akorát to, že lupiče nešlo sledovat, protože mají asi skrýš poblíž letiště, kam vrtulník nesmí. Pozdější flashbacky naznačují, že k vykrádání bank vyjíždějí hodně dlouho z jedné a té samé. Ale dobře – ještě to není nejpochybnější věc z tohoto bijáku.

Případ má na starosti Big Nick, neboli okresní šerif splňující představy o archetypálním zlém poldovi. Sice je drsný, leč v historii kinematografie bychom našli drsnější. Se svými parťáky se prakticky denně setkává s odhodlanými živly, kterým kloudná práce nevoní, a proto de facto nemají zábrany. Takže musel pro sebe zvolit takový charakter, aby si vynutil respekt. S tím, že policejní odznak je mu dobrým pomocníkem. Není divu, občas potřebuje vypustit páru třeba tak, že si zajde do striptýzovýho baru. To se dá pochopit. Ale vyprávějte to jeho manželce ... Nutno dodat, že tuhle linku jsme úplně nepotřebovali, byť je Dawn Olivieri celkem kočka.

Role téměř jako ušitá pro Gerarda Butlera, jehož natáčení očividně hodně bavilo. Přesto je velmi pravděpodobné, že nadpoloviční většina diváků bude držet palce záporákům v čele s Pablo Schreiberem a mladým Icem Cubem. Ve spoustě filmů a seriálů tomu tak bývá. Například v Arabele taky každý fandil Rumburakovi. Nevím, proč mě jako první napadnul zrovna tento příklad, ale věřím, že z něj bude každému jasné, co tím myslím. Snad za to může skutečnost, že sami bychom si na nic takového nikdy netroufli. A navíc nejde o naše peníze, že ano?!?

Avšak najdou se samozřejmě výjimky. Třeba v Nelítostném souboji doufáme, že Al Pacino dopadne Roberta De Nira. Právě této kultovce se Dokonalá loupež svým konceptem dost podobá. Nicméně Michael Mann je z filmařského hlediska mnohem dál než Christian Gudegast (jakožto scenárista podepsaný pod Osamělým Mstitelem či Pádem Londýna). Jednak nedokáže rozpoznat, jaké scény pro vyprávění svého příběhu skutečně potřebuje, a které jsou v rámci kriminálek naopak už jenom pouhými klišé. I to vlastně částečně souvisí s tím, že pro celý film Dokonalá loupež platí to samé, co o jejím hlavním hrdinovi. To znamená, že ve finále vlastně není až tak drsný, jenom drsně vypadá. Více známějších tváří a propracovanější vedlejší postavy by bývaly pomohly.

Existuje několik druhů loupeží ve filmu. Některé jsou výhradně o štěstí a náhodě. Některé jsou víceméně o štěstí a náhodě. Některé se na první pohled tváří vymakané a cool. A jenom o zlomku z nich se dá tvrdit, že byly uskutečněny podle neprůstřelného, tj. do každičkého detailu promyšleného plánu. Ale stejně, nikdy nevíte, kdy může nějaká černoška začít vyšilovat kvůli tomu, že nebyla spokojena s obědem, anebo kde by mohla být umístěna skrytá bezpečností kamera. Dokonalá loupež se řadí do té „na první pohled“ sorty, což znamená, že vlastně není zcela dokonalá.

Polda Big Nick a záporák Merrimen se párkrát potkají už před oním zásadním trestním činem, což by mělo být pro druhého jmenovaného, jenž v žádném případě nechce zpátky do vězení, jasným znamením, aby si celou akci rozmyslel. Záliba v Divokém západu se však nedá jen tak potlačit, no. Loupež v pobočce je natočena velice dobře, ačkoliv Bodhiho banda nebo Dalton Russell si počínali přesvědčivěji. Na druhou stranu, pořád z ní policajti vycházejí jako hlupáci, takže – na rozdíl od takové Patroly – v žádném případě ani nejde o poctu tomuto povolání.

Dokonalá loupež z té pobočky přechází ihned do centrální banky, přičemž se nejedná o jediný moment, kdy to hodně působí dojmem, že chybí mezičlánek v podobě ještě jedné scény. Během této vykrádačky rozhodně není nouze o napětí. Současně nám dojde, že finální přestřelka je nevyhnutelná. Otázka jenom zní: „Kdo to během ní schytá?“ Bohužel nepřináší nic pozoruhodného, přestože měla být vrcholem. Závěrečný twist pak nevysvětlí všechno a opět naznačí, že se nepohybujeme v naší realitě. Nutno dodat, že lidí do kin přišlo dost, takže nechat si pootevřená vrátka pro pokračování se tvůrcům vyplatilo. Jenom aby na něj přišli všichni, kdo viděli jedničku.

Recenze: Predátor: Evoluce

Není divu, že Arnold odmítnul se na tomhle projektu jakkoliv podílet. Třebaže se ho ujal Shane Black, který byl coby Hawkins... celý článek

Recenze: Za každou cenu Dnes