Recenze: Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Vydáno dne 11.06.2018 (575 přečtení)
Zvláštní.

Začínáme záběrem jak z Kdopak to mluví nebo z finále 2001: Vesmírné Odysey. Zní to slibně? Jo, ale není! Už během porodu si vyslechneme spoustu ulítlých poznámek. A protože stopáž nedosáhla ani na 90 minut, následuje všechno v rychlém sledu: Ve 3. minutě porod, v 5. minutě je z hlavní hrdinky Olgy holčička chodící na první stupeň základní školy, v 7. minutě už je dospělá. V minutě patnácté se vdává, o dvě minutky později má dítě. Ve 21. minutě dělá přijímačky na psychologii, ve 26. minutě přichází nevěra jejího manžela. Po půl hodině odpromuje. Ve 38. minutě následuje první sex (zvláštní). A pak už se nestane nic, co by se nedalo předpokládat.

Existují dva druhy crazy komedií. Do první skupiny patří počiny typu Jak utopit doktora Mráčka nebo Jáchyme, hoď ho do stroje. A do té druhé třeba O život nebo právě Zoufalé ženy dělají zoufalé věci. V první sortě i ta značná nadsázka pořád skvěle funguje a pobaví, protože ctí nějaká pravidla a přeci jen má určitou hranici, kterou by nepřekročila. Pro tu druhou nic takového neplatí, a proto se nezřídka stává, že kdekdo kupříkladu lituje herce a herečky, že museli předvádět zrovna tohle nebo že měli ve scénáři zrovínka takovou značně pochybnou repliku. To už je hodně o vkusu.

Pod oběma zmíněnými tituly z této druhé skupiny je podepsána Halina Pawlowská, v době Vrať se do hrobu! považovaná za velice nadějnou scenáristku, ale později se raději věnovala své televizní talk show, a když už něco pro obrazovku nebo stříbrné plátno napsala, nevyvolalo to kladný ohlas. Tentokrát nerežíruje Milan Šteindler, nýbrž Filip Renč. A troufám si tvrdit, že se pokusil tuhle komedii směřovat více k parodii na „babovřeskové kameňáky“ i romcomy, ve kterých hrdinka okolo čtyřiceti stále ne a ne najít toho pravého. Bohužel tento záměr lze vyčíst jen v nemnoha případech, kdy si režisér patrně uvědomil, že už by to bylo fakt moc. Ale jak jsem už jednou napsal, za Rebely si medaili Za zásluhy určitě zasloužil.

Zoufalých ženách dělajících zoufalé věci se těmi zoufalými věcmi rozumí takové ty lidové, všeobecně provařené i ty vyloženě „over-the-top“, za které by v zahraničí tvůrce uk-rutně nepochválili. Pořád ale platí, že Filip Renč zrealizoval ten scénář asi úplně nejlépe, jak to jenom šlo. Musí být zřejmé, že když si máte poradit se sekvencí, jakou představuje třeba ta po pádu z kola nebo ta na Slovensku, snadno se může stát, že nebude ve výsledku ani komická, ani tragikomická, ale spíše pouze tragická. V porovnání s Hodinovým manželem nebo Dvěma nevěstami a jednou svatbou (obě hrdinky minimálně pokukují do kamery na nás diváky) však stále vychází lépe, protože Filip Renč je přeci jen zkušenější a profesionálnější filmař.

Do Zoufalých žen dělajících zoufalé věci jakoby chtěl alespoň na moment vtěsnat odkazy na své předchozí projekty. Prvního manžela Olgy srazí vlak (Hlídač č. 47), podíváme se do kadeřnictví (Román pro ženy), v jednom záběru na hlavní hrdinku padá „déšť“ (Rebelové), dostane se i na řeku (Na vlastní nebezpečí) a Pavel Kříž tady přechází od kněze k hitlerovskému ďáblovi (Lída Baarová). Jestli to tak režisér myslel, tak je to vlastně docela vtipná sebereflexe. A jestli to nemyslel, tak si tím alespoň můžeme zpříjemnit sledování tohoto díla. Nakonec docela škoda, že tu ještě nikdo nehraje paintball a že nikoho nezavřou do ústavu

Protože Olga coby hlavní postava není svým počínáním a svými snahami příliš zajímavá. Že není ani příliš chytrá, je pro komedii dobré, nicméně zároveň klidně s absolutním přehledem vystuduje na vysoké škole psychologii (a profesoři ji nechají, aby si uprostřed zkoušky opakovaně vyřizovala telefony - zvláštní). Vlastně nám bude jedno, jak to s ní dopadne, a když už se jí náhodou jednou za čas podaří vzbudit nějakou emoci, pak je to lítost. No, alespoň něco. Klára Issová je velice dobrá herečka a rozhodně ze sebe chtěla vydat to nejlepší. Problém spočívá v tom, že takto napsaná figura jí neustále ztěžuje práci.

Některé další jsme pak vlastně vůbec nepotřebovali, jelikož mají buď pramalý prostor, nebo jsou něčím přehnaně výstřední a tím pádem nepříliš sympatické, což platí pro oba rodiče a Ondřeje (nemyslím to prase). U Martina Krause se dá na hereckém projevu stále zapracovat, Petr Vacek také nezaujme, na rozdíl od Anety Krejčíkové, která má více předností, Zdenky Procházkové, jež si libuje v katastrofách, a Lenky Vlasákové, která si ujíždí na hlavičkách. Když rodila Olgu, šla čelem, a tak se jí říká Mexičan. Proto několikrát spatříme Trio Mariachis, kteří ji doprovázejí životem. A dokonce zahrají slavný song Canción del Mariachi! Nikdy bych nevěřil, že skladbu ze svého oblíbeného Desperada uslyším v českém filmu!!! To je ještě větší pecka, než natáčení na hradu Pecka, a také ta narážka na Vinnetoua.

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci
samozřejmě vyvolávají otázku: „Proč to vůbec natáčej, když musej vědět, že to spousta lidí bude stejně hejtovat?“ Setřít tento film zcela nekompromisním způsobem by bylo strašně jednoduché. Nicméně dají se v něm vystopovat taky klady. Důležitá je tolerance (i vůči product placementu, který naštěstí není až tolik vtíravý) a rozhodnutí, jestli přistoupíme na ten specifický humor Haliny Pawlowské, pramenící i z jejího původu – viz Díky za každé nové ráno. Takže moje rada zní: Je to dosti troufalé, když jsou ženy zoufalé.

Recenze: Mission: Impossible – Fallout

Jeden z nejočekávanějších titulů roku se vyplatí vidět na velkém plátně v kině IMAX, přestože rozhodně... celý článek

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy