Letos uplyne 130 let od narození režiséra Friedricha Wilhelma Murnaua, jednoho z nejvýznamnějších tvůrců němé éry. Byl představitelem expresionistického filmu počátku 20. století a inspirace hledal v okultních vědách a mystických příbězích. Mohl dokázat ještě mnohem více, kdyby neudělal tu chybu, že si týden před premiérou svého posledního filmu Tabu nepronajal auto i se čtrnáctiletým šoférem ... Jeho dílo připomene přehlídka čtyř snímků, které patří mezi nejzásadnější v dějinách kinematografie a nejsou běžně na filmovém plátně k vidění. Filmy Upír Nosferatu, Fantom, Faust a Poslední štace bude kino Lucerna promítat od 3. května 2018 a živě je doprovodí špičkoví čeští i zahraniční hudebníci.
Friedrich Wilhelm Murnau, vlastním jménem Plumpe, se narodil před 130 lety v Německu. Už jako student se začal věnovat herectví a divadelní režii. Práce ho fascinovala natolik, že přijal umělecké jméno a rozhodl se stát režisérem. Čím dál víc očarován možnostmi pohyblivých obrázků, natáčel po první světové válce jeden snímek za druhým. V roce 1922 dal vzniknout hororu Upír Nosferatu, který ho proslavil po celém světě a de facto jím obrátil zásady tehdejších expresionistických filmařů vzhůru nohama. Natáčel ho v exteriérech a dokázal, že přirozené prostředí je mnohdy magičtější a působivější než uměle vytvořené kulisy. Tento pozoruhodný snímek slavil velké úspěchy a dodnes je zdrojem inspirací pro mnohé filmaře.
Ve stejném roce pak Murnau natočil také Fantoma, tedy další expexpresionistický film. Dlouho byl považován za ztracený, avšak po mnoha letech se ho podařilo najít a zrestaurovat. Toto romantické drama vypráví příběh příkladného úředníka a snad i talentovaného básníka Lorenze Luboty, jemuž do mysli vstoupil fantom v podobě krásné dívky z bohaté rodiny. Filmové zpracování staré německé legendy a Goethova klasického literárního díla Faust je jedním z vrcholných děl německého expresionismu! Díky nové kamerové technice tu Murnau vytvořil přelomové obrazové efekty a snímek vystavěl jako velkolepý střet mezi dobrem a zlem, věčností a pomíjivostí, světlem a tmou. V působivé Poslední štaci pak sledujeme tragické počínání hotelového vrátného, přičemž režisér rozvinul své filosofické myšlenky do netušených obzorů.
F. W. Murnauovi se tedy budeme v následujících dnech ještě jednou věnovat, neboť byl v mnoha ohledech průkopníkem, jelikož už tenkrát v době, kdy film ještě nemluvil, začal naplno rozvíjet některé postupy, bez nichž si žádný počin v současnosti ani nedovedeme představit. Po technické stránce se jednalo o naprosto brilantně zpracovaná díla, která navíc nabídla i vpravdě špičkové efekty. Čtyři z nich tedy budeme moci v kině Lucerna zhlédnout. Z vlastní zkušenosti vím, že to opravdu stojí za to. V roce 2008 jsem měl možnost vidět takhle s živým hudebním doprovodem Metropolis a nutno dodat, že si na to představení často vzpomenu.
Program přehlídky:
6. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha – Fantom (1922), doprovodí Tara Fuki
20. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha – Faust (1926), doprovodí Iva Bittová & Marc Sinan
27. 5. 19:30 Kino Lucerna, Praha – Poslední štace (1924), doprovodí Clarinet Factory
Více informací včetně ceny vstupenek najdete na OFICIÁLNÍCH STRÁNKÁCH KINA LUCERNA
FOTO: www. kinolucerna.cz