Recenze: Oklamaný

Vydáno dne 08.03.2018 (477 přečtení)
Tak nevím, jestli to ve skutečnosti mohlo dopadnout zrovna takhle, kdyby se za americké občanské války mezi osamocenými děvčaty a ženami ocitnul jeden voják znepřátelené armády.
Virginie, 1964. Většina ze Semináře Marthy Farnsworthové pro mladé dámy byla už poslána domů. Zůstala tu jenom učitelka Edwina Morrowová, sama paní Farnsworthová a pět studentek, z nichž ta nejmladší jednoho dne při sbírání hub narazí u stromu na zraněného desátníka armády Unie. Slušné vychování jí velí dostat ho do relativního (!) bezpečí domu. Po ošetření a umytí se ujednají, co s ním dál. Pro všechny představuje vybočení z každodenní rutiny, takže smí zůstat. Problém by mohl nastat ve chvíli, kdy si to sám uvědomí …

Určitě nebude od věci poopravit některé mylné skutečnosti. Oklamaný rozhodně není temný thriller. Po celou dobu zůstáváme v rovině dramatu a s nějakým prostupujícím sexuálním napětím měli být tvůrci v čele se Sofií Coppolou také opatrnější. Jablečný koláč coby kolektivní dílo představuje sice hezký nápad, ale není na něm nic erotického či dokonce sexuálního (Prci, prci, prcičky teď nechme stranou). Přeci jen jde o křesťanskou školu, nikoliv o bezbožný hampejz. I když je fakt, že děj se vyvíjí způsobem, že by vlastně ani nebylo překvapivé, kdyby o něj šlo. I kvůli jejich nedostatečné expozici žádná z postav neprojde nějakým zajímavým vývojem. Divák však stále podvědomě očekává nějaký nečekaný okamžik. A ten se dostaví přesně po jedné hodině.

Po něm atmosféra doopravdy zhoustne, nicméně k pořádné gradaci při devadesátiminutové stopáži (včetně titulků) bohužel ani nemůže dojít. Závěr, resp. možná celá závěrečná patnáctiminutovka, vyznívají de facto hodně protifeministicky (ve smyslu, že ženy taky nejsou zcela bez viny), což si úplně nejsem jistý, jestli bylo režisérčiným záměrem. Svým způsobem by se ale díky tomu dal Oklamaný označit za nadčasové dílo, neboť si odbyl premiéru v květnu na festivalu v Cannes. A k tolik propíranému ‚Weinstein Effectu‘ a následnému hnutí ‚MeToo‘ došlo až v říjnu.

Ani herci nepředvádějí nějakou extratřídu, třebaže v obsazení nechybí Nicole Kidman (chvílemi to vypadá, že ji natáčení vlastně ani nebavilo), Colin Farrell (u něho měla paní režisérka své požadavky rozhodně specifikovat), Elle Fanning (víceméně prvoplánově napsaná figura) nebo Kirsten Dunst (ta jediná se snaží vtisknout své postavě nějakou hloubku). Kvůli tomu nejsou optimálně rozvíjeny ani vztahy mezi postavami. A když už dojde na potencionálně dramatický moment (zjevná manipulace jednou z dívek, zuřivost, odhození želvičky), povětšinou je všechno rychle zameteno pod koberec a vracíme se zpět do malátnějších kolejí.

Oklamaný
je komorní snímek, který působí tak, že se jeho režisérka více než na cokoliv jiného soustředila na řemeslnou stránku. Avšak ani ona není dokonalá. K dokonalosti má blízko akorát samotný vizuál. Nejenže se podařilo vykouzlit krásné obrázky, ale zároveň tím nijak neutrpěla dobová atmosféra. Několikrát jsem si například vzpomněl na 12 let v řetězech, tedy na oscarový biják. Oklamaný vlastně přinutí se podívat nejen na něj, nýbrž i na původní film od Dona SiegelaClintem Eastwoodem, Geraldine Page a Elizabeth Hartman. Tahle nová verze totiž vypadá, že chtěla více reflektovat současnost, což tedy nebyl úplně dobrý nápad.

Recenze: Debbie a její parťačky

V poslední době se v Hollywoodu extrémně řeší generová rovnost. A tak se stalo, že jsme viděli "Krotitelky"... celý článek

Filmové klenoty: El Mariachi Dnes