Recenze: Nit z přízraků

Vydáno dne 06.02.2018 (652 přečtení)
Ten na šest Oscarů nominovaný film.
Vypráví o módním návrháři Reynoldsi Woodcockovi (jméno vymyslel jeho představitel), který má peníze, má významnou klientelu, má svou práci moc rád, má jasné vize, ale taky má svoje obsese, jak už to bývá u takových lidí. Režisér se však nesoustředí na to, jak by šlo šílenství této postavy ruku v ruce s její genialitou. (Nejsem si jistý, jestli bychom pak teprve byli svědky dalšího nezapomenutelného koncertu Daniela Day-Lewise, vzhledem k tomu, jak Paul Thomas Anderson vypráví naprostou většinu svých projektů – s výjimkou jediného). Místo toho Reynolds zavítá na venkov, kde si objedná u pohledné servírky jménem Alma pořádný nášup. Najdou v sobě zalíbení a jejich svérázný vztah se stane tím, co nás má zajímat.

Naštěstí nebude až tak svérázně-bizarní, jako ten v (prý) komedii Opilí láskou, kde tedy Anderson zašel s Adamem Sandlerem a Emily Watson vskutku hodně daleko. Kdyby se věnoval literatuře, měl by patrně hodně blízko k surrealismu, zatímco třeba Mel Gibson k realismu. A v realitě existují otázky, na které zřejmě nikdy nedostanu smysluplnou odpověď. Namátkou: Proč mají psi studený čumáky? Proč mají některé osoby neustálou potřebu si i uměle vytvářet problémy a takřka dennodenně sami sebe dostávat do stresu? A proč zklamal každý další počin Paula Thomase Andersona, když Až na krev patří do mojí TOP 10 těch vůbec nejoblíbenějších?

Zmíněné mistrovské dílo uvádí sporného kazatele Eliho Sundaye. Když se chtěl režisér více zaměřit na církev, vzniknul z toho prazvláštní Mistr. A teď z očekávané opětové spolupráce s Danielem Day-Lewisem umotal akorát další podpásovku s názvem Nit z přízraků. Ve všech osmi svých celovečerákách (a že jsem je viděl všechny!) vyžaduje od diváků velkou pozornost, což však není při jeho těžkopádnějším stylu vyprávění vždycky možné. Jakoby si pokaždé zadal před psaním scénáře jenom obecně ústřední zápletku. Kupříkladu právě „precizní módní návrhář se ocitne ve vztahu s mladou holkou, která bude do značné míry jeho protikladem“ …

… A pak na to začne asociativně nabalovat více, méně i víceméně pravděpodobné události a situace, kterými by si tito dva mohli projít. Jelikož je to bez hlubšího rozmyslu, může se klidně stát, že belgické princezně pokládá otázky, na které by měl přece už dávno znát odpovědi, když ji oblékal už na tucet přechozích akcí a zná ji od narození. Může se taky stát, že si bez výrazné pointy zajedou na hory. Může se taky stát, že se tu objeví duch. A pak přijde uličnický závěr, kterému se dá uvěřit pouze díky hereckým výkonům. Jenom doufám, že se Anderson pro tento svůj biják neinspiroval hlavně vlastním vztahem s Mayou Rudolph.

Že Daniel Day-Lewis opět předvede svou extratřídu, to se dalo čekat. Reynolds Woodcock snad ani nemůže být odlišnější od Daniela Plainviewa, takže se nedá napsat, kde zahrál lépe. V každém případě svou roli hraje i skutečnost, že (anti)hrdina filmu z roku 2007 byl charakterově rozhodně pozoruhodnější. A zatímco s ním bych se asi kamarádil, návrhář z Nitě přízraků mně je svou povahou a chováním i profesí úplně cizí, přičemž si troufám tvrdit, že problém nějak se s ním identifikovat budou mít mnozí další diváci. Není taky zcela zřejmé, za co byla na Oscara nominovaná Leslie Manville, když Vicky Krieps (mimochodem nikoliv nepodobná Báře Špotákové) má daleko více prostoru, se kterým věděla, jak naložit, a navíc se jedná o zajímavěji načrtnutou figuru.

Nit z přízraků
je prostě Andersonovým dalším slibným dílkem s nenaplněným potenciálem. Tenhle tvůrce si však za svou kariéru dokázal získat velkou spoustu příznivců. Zjevně tedy i mezi členy Akademie filmového umění a věd. Přitom dost jiných kvalitních filmů to zase nedotáhlo ani k jedné nominaci. Nit z přízraků tentokrát nesází na experimentální hudbu, díky tomu, co postavy zažívají, prakticky konstantně střídá dvě polohy – tu působí zdlouhavě, tu vtáhne do děje. Ale díky vročení, svícení a barevné paletě má velmi specifickou atmosféru. A hlavně ukazuje, jak důležité jsou ve vztahu muže a ženy kompromisy.

Recenze: Špion, který mi dal kopačky Dnes

Komedie, jejíž režisérka poněkud přecenila své síly, když chtěla natočit „kombinaci filmů jako Ženy sobě a Bondovek.... celý článek

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy