Recenze: Kolo zázraků

Vydáno dne 11.01.2018 (494 přečtení)
Nejnovější počin Woodyho Allena je k vidění i v kině Lucerna, které už taky něco pamatuje, takže jeho atmosféra o malinko posiluje tento filmový zážitek.
Příběh se odehrává na Coney Islandu konkrétně v roce 1950 (soudě podle plakátu na western Winchester ´73). Přesné vročení ale není až tak důležité jako fakt, že Woody Allen svého čtvrtého scenáristického Oscara za Kolo zázraků jistojistě nezíská. Zápletka totiž rozhodně není nijak komplikovaná a bohužel se během ní nepřihodí nic nadpřirozeného. Tedy s výjimkou některých umyslně přeexponovaných záběrů, které se míjejí účinkem, i když mají zjevně odkazovat k rozpoložení postav. Takže název je trochu zavádějící. Ano, tyto postavy bydlí uprostřed zábavního parku a na jedno takové ruské kolo koukají z okna, nicméně nikdo z nich se na něm za celý film nepovozí, ani z něj nesestoupí žádná hodná bytost, která by všechno urovnala, a ani samo o sobě nikomu nepřinese lásku, štěstí a pohodu.

Ginna a Humpty mají za sebou nevydařené vztahy. Ale ten jejich zjevně taky úplně nefunguje. Jak nás zasvětí plavčík Mickey (jenž určitě nesloužil jako předobraz Mitche Buchanona, neboť se ve skutečnosti chce stát spisovatelem/autorem divadelních her), on když se napije, chová se k ní hrubě. Její malý syn rád zakládá požáry. Jeho dcera Carolina se zapletla s gangsterem, vypovídala před FBI a teď se musí skrývat, přičemž volí jistotu – věří, že ji ochrání její otec, se kterým předtím pět roků nemluvila. Když Ginny vidí, jak hezky se ke své dceři chová, mrzí ji to. Ale zase ne tolik, protože má tajný poměr s Mickeym, který nám to rovněž sám prozradí. A co teprve, až potká Carolinu …

Na první i druhý pohled musí být zřejmé, že Woody Allen tady vytvořil vcelku klišoidní vztahový spletenec. Na druhou stranu takovéto vztahové spletence už odnepaměti vznikaly, vznikají a budou vznikat i v reálném životě. Nepochybně se proto najde dost žen, které se dokážou ztotožnit s postavou, jíž ztvárňuje Kate Winslet. Myšleno v tom smyslu, že Ginny své emoce nikterak neskrývá, byť jejich skutečný původ z pochopitelných důvodů nemůže prozradit. Prostě si chce za každou cenu uchránit své štěstí, i kdyby to znamenalo dostat ostatní do nebezpečí. Klika pro Allena, že si vybral zrovna Kate Winslet, která tuto jinak vlastně vcelku tuctovou figuru dokázala pozvednout na vyšší úroveň. I proto, s jakou bravurou zvládla ty polohysterické, žárlivé výstupy.

Také další úlohy byly obsazeny vhodnými typy. Humptyho si zahrál Jim Belushi, jehož si asi budete pamatovat jako Arnoldova parťáka z Rudého horka. Jak vidno, nejen akční a komediální role zvládá výborně. Justin Timberlake opět potvrdil, že je velmi dobrý herec. A Juno Temple více než cokoliv jiného skvěle vystihla Carolininu naivitu, která ji opakovaně přivádí do maléru. Allen a kameraman Storaro možná tentokrát nezachytili dobovou atmosféru tak přesvědčivě, jako v Café Society, avšak scenárista vytvořil postavy, jaké nás rozhodně budou zajímat. A to se přece sakra počítá!!!

Kolo zázraků určitě není originální dílo, ale zato je odvyprávěno tak, že si snadno spojíme vše podstatné ještě předtím, než je to vyřčeno. Tedy až na tu linku s tím žhářství, která vyvrcholí jedním, resp. teoreticky dvěma over-the-top momenty, avšak de facto z toho není žádný postih. Slouží tedy víceméně jako jakási předzvěst toho, že v budoucnu by se to mohlo teprve pořádně vymknout kontrole. Tenhle osmačtyřicátý počin Woodyho Allena ale stojí za zhlédnutí (což se rozhodně nedá tvrdit o každém z těch předchozích), i když není magický a zázračný, jako kupříkladu Půlnoc v Paříži. A kdyby se vám snad nelíbil, nemusíte zoufat, protože dvaaosmdesátiletý tvůrce nezahálí a už letos nám ukáže, jak vypadá Deštivý den v New Yorku.

KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA NAJDETE TADY

Recenze: Základní instinkt

Sharon Stone oslavila minulý měsíc kulatiny, a tak neuškodí zavzpomínat na film, který nedávno vyšel... celý článek