Recenze: John Wick 2

Vydáno dne 15.08.2017 (1231 přečtení)
Baba Jaga je zpátky! Ještě pochybnější.

Od premiéry první části uplynuly skoro tři roky. Toto pokračování by se však mělo odehrávat ještě v tom samém týdnu. Johnovi, zasaženému ztrátou milované ženy (Bridget Moynahan), ukradli oblíbené auto a zabili psa, na kterého se upnul. Pes už vedle něj běhá jiný a káru si jde vyzvednout za cenu velkých obětí. Soustředěný a odhodlaný s nezlomnou vůlí ji při likvidaci nepřátel rozstřelí způsobem, že i takový klasik jako John Leguizamo ji dá dohromady možná až na Vánoce … roku 2030. Brzy se však u Johnových dveří objeví dávný kamarád, kterému hlavní hrdina něco dluží. Pocestuje tedy do Itálie, aby pokecel s Frankem Nerem a v památkové zóně udělal, co je třeba. A pak? Inu, pak začne to pravé peklo.

Celý ten zabijácký svět stojí na interesantním základu. Aktéři se řídí určitým kodexem (cti) a zásadními pravidly, úpisy se musí plnit, jejich primární útočiště, tedy hotely Continental, jsou rozesety ve městech po celém světě (možná i v Praze) a na jejich půdě nesmí být prolita krev. Jedná se v podstatě o takový kostel, že? Velice líbivou myšlenku pak představuje skutečnost, že jdete klidně po ulici (možná i v Praze) a nevíte, kdo je/není nájemným zabijákem. Může to být pán, který vám zasednul místo v tramvaji, když jste si zrovna sami chtěli sednout. Nebo to může být paní, která do vás strčila, když vás míjela na ulici. Klidně může jít i o člena vaší vlastní rodiny! A zvláště pak nepodceňujte bezdomovce!!!

Jenže některé z těchto postav, místo toho, aby se se svým výcvikem chovaly jako králové, dělají zbytečné, školácké chyby. Teď nejde jen o tu, že zkřížili cestu samotnému Johnovi Wickovi, což se fakt nedoporučuje. Tahle postava sama osobě určitě měla veliký potenciál. Tím spíše, že ji ztvárňuje Keanu Reeves, který se těší kultovnímu statusu, jenž propuknul trilogií Matrix, avšak začal patrně už s Bodem zlomu a Nebezpečnou rychlostí. V Johnu Wickovi 2 se opět setká s Laurencem Fishburnem, přičemž jejich scénu mezi holuby lze asi označit za nejlepší, přestože není akční.

Ty najdeme v celém snímku za ty dvě hodiny v podstatě jen čtyři, z nichž nejdelší bude mít okolo deseti minut. Jasně, třeba v Desperadu se vyskytuje stejný počet, ale film má spád a pořád se děje něco, co nedovolí odtrhnout oči od plátna/obrazovky/monitoru. A není to o tom, že má o 20 minut kratší stopáž. Je to o rytmu a zjednodušeně řečeno o tom, co se děje mezi tou akcí. V Johnovi Wickovi 2 jsou věci, jimž by na vysvětlení bývala stačila minuta (s využitím rapidmontáže ještě méně), často roztahovány do neúměrné délky. Vedle jiných se vybavuje sekvence, kdy dokola paralelně sledujeme, jak si John zkouší oblek, vybírá zbraně a do toho luští plány pozemku. Normálně by to asi bylo dynamičtější, jenže v ne v případě Johna Wicka 2.

Když už na tu akci dojde, rozhodně není špatná. Aby byla, když si právě na ni dal režisér Chad Stahelski nejvíce záležet. Pojmy jako car-fu zní sice cool, ale scény postrádají větší kreativitu a inovaci (ani sejmutí týpků propiskou a souboj mezi zrcadly trochu á la Drak Přichází není tak precizní, jako to může znít). Ze židle nadzvednou dohromady pouhopouhé dva záběry. Jinak se víceméně jedná o obyčejnou vybíjenou, jakou jsme už mohli vidět několikrát předtím. Nicméně to bylo bez zaujetí a oddanosti Keanu Reevese, který má fakt rád, když John trpí. A do značné míry bude skutečně jeho zásluhou, že se i tato série stala kultem. A po závěrečné hlášce a úprku to vypadá, že opravdu uvidíme ještě minimálně jeden díl. Dokáže překvapit?

John Wick 2
 bohužel není nonstop akční jízdou, ale zato je v některých věcech trochu matoucí. Hlavně co se skutků a replik týče. Ovšem za zvláštní můžeme označit i to, že mu kápo Winston říká Jonathan. Pak by to snad měl být Jon Wick, ne? Ale to je jen detail. Ideálnější by asi bylo postavit celý film na konfrontaci Johna a Cassiana (Common), anebo svěřit důstojnější úlohu Ruby Rose, která se celou dobu tváří bad-ass, a pak skutek utek. Kdepak, bonusové materiály toho naslibovaly hodně, ale ta dřina, jaká to evidentně musela být, ze z výsledku celkově vzato nějak vytratila. Chápu, proč mnozí s hodnocením nebudou souhlasit, ale podke mě prostě inteligentní akční film vypadá jinak.

Recenze: Rudá Sonja Dnes

Když jsme si napsali o Princezně nevěstě, nemůžeme vynechat další dvě slavné „osmdesátkové“ fantasy.&nb... celý článek

Speciál