Recenze: Kocour Bob

Vydáno dne 03.08.2017 (655 přečtení)
Film, na kterém je nejzajímavější jeho originální název A Street Cat named Bob, byť vlastně docela zbytečně a nesouvisle odkazující na drama A Streetcar named Desire, tedy Tramvaj do stanice touha
Rodiče Jamese Bowena se rozvedli. Z filmu není úplně přesně jasné kdy, ale zjevně to stálo na počátku jeho problémů s drogami, kvůli kterým se pak ocitnul se na ulici. Pro mě osobně tady nastává největší problém. Jistě, taková věc není příjemná, nicméně místo toho, aby hlavní postava padla na dno a pouze silou své vůle se zase zvedla, i kdyby to mělo trvat třeba rok, chtěla rovnou létat. Za pomoci heroinu a metadonu, což není dobrá kombinace. Takže proč litovat nebo fandit někomu, kdo je taková smažka? Jasně, každý si zaslouží druhou šanci. Jenže on už jich dostal několik.

Ve filmu je scéna, kdy jde za dealery, leč místo dávky se ptá po kočce. Tohle je důkaz silné vůle. Ovšem kdyby ho to napadlo už na začátku, mohl si ušetřit spoustu trápení, včetně absťáku, který si protrpí podobně jako Mark Renton. Jediné, co chybí, je mimino na stropě. Jsou feťáci a feťáci. Hrdina Trainspottingu začal brát z jiného důvodu a i po dvaceti rokách se na jeho příběh dá koukat znova a znova. Nevím, proč se podruhé dívat na story někoho, kdo tvrdí, že potřeboval obyčejnou rezavou kočku, aby se dokázal postavit na nohy a naplno začal zpívat o tom, že se nikdy nesmí vzdát (texty písní nejsou při sledování anglické verze v titulkách překládány do češtiny). Tím spíše, že i po setkání s Bobem rozhodně není všem Jamesovým trablům konec.

Větší zásluha by měla patřit poradkyni Val (Joanne Frogatt), která mu sehnala byt, kde Boba potkal, nebo vitální (až na tu podivnou alergii na zvířata) sousedce Betty, která má psy, zajímavé názory a vlastní trauma. Sympatická Ruta Gedmintas ji zahrála tak hezky, že hodně mrzí, že není hlavní postavou a film není o ní. Je o Jamesovi, kterého Luke Treadaway hraje naopak tak, jakoby ani nehrál, a který si tedy vydělává pouličním hraním na kytaru (připomene Glena Hansarda ve Once), přičemž s kočkou na rameni má mnohem více diváků a „sponzorů“, než bez ní.

Chápete? S obyčejnou rezavou kočkou, jakých po světě běhají tisíce. Zatímco Keanu je jenom jeden! Určitou dobu se tedy nabízí otázka, jestli Boba nevidí James jako kočku pouze ve své narkomanské mysli a závěrečný twist po tom „očistci“ bude spočívat v tom, že se ve skutečnosti přátelí s něčím jiným – s krysou, s krajtou, s fretečkou, s lasičkou, se štěňátkem nebo třeba s Carou Delevingne. To by vysvětlovalo, proč ho najednou po těch rokách vzal otec na milost, proč se stal hitem na youtube nebo proč napsal už sedm bestsellerů! Takhle Kocour Bob možná nechtíc poukazuje na to, že lidé se spíše smilují nad zuboženým zvířetem, které musí žít s člověkem v nesnázích.

Film režíroval sedmdesátník Roger Spottiswoode, který si během své kariéry připsal na konto zajímavé projekty. Jako střihač spolupracoval mimo jiné ještě se Samem Peckinpahem (i když ne na Divoké bandě, ani na Železném kříži). Jako režisér pak stvořil snímky Air America, 6. den, Bondovku Zítřek nikdy neumírá či Útěk z války. V případě Kocoura Boba v podstatě uchopil špatný scénář špatným způsobem, takže osloví jen v málo momentech. Navíc je natočen velice jednoduše, což platí především při kamerových kejklích, které představují Bobův subjektivní pohled.

Kocour Bob
je de facto takové poloprofesionální dílo (použití loutek pro usnadnění natáčení je naprosto běžné), které spoléhá na to, že diváci vezmou na milost losera a dojmou se jeho přátelstvím s kočkou, která občas působí dojmem, že přesně rozumí a chápe souvislosti, na rozdíl od Jamese. Kdo je tady vlastně čí páníček? To není důležité. Bob je totiž v první řadě symbol a ty by se neměly kupovat dětem na hraní, protože jejich význam je k nezaplacení. Takže ano, Kocour Bob i přes veškeré nedostatky nabídne vedle polibku zápěstím i jiná témata k zamyšlení, byť to tvůrci zřejmě sami úplně nezamýšleli.

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy

Viasat History nabízí moderní pohled na historii v novém pojetí: kvalitně podložené pořady v inteligentním podání nejcharismatičtějších historiků, které... celý článek