Recenze: Smrtihlav

Vydáno dne 10.06.2017 (1130 přečtení)
Dnes je tomu pětasedmdesát roků, co by byly vyhlazeny Lidice. V tomto filmu nás budou zajímat události, které k tomu vedly.
O tom, co se odehrálo během druhé světové války, vznikla už celá řada filmů. A další nepochybně ještě budou vznikat. Všechny příběhy totiž ještě určitě nebyly odvyprávěny.  Někdy se o nich třeba možná rozepíšeme, ale teď jde hlavně o to, že poměrně málo z nich bylo podáno z pohledu Němců. Jako první z takových se jistě vybaví precizní Železný kříž v režii Sama Peckinpaha (viz také Přineste mi hlavu Alfreda Garcii). Smrtihlav je taky takový, leč bohužel jen do své poloviny. Pak se objeví zatmívačka a následuje činnost pánů Kubiše, Gabčíka a dalších, což jsme ovšem v nezapomenutelném provedení viděli už v Anthropoidu.

Nejprve sledujeme Reinharda Heydricha. A to od doby, kdy osouložil jednu ženu, kvůli čemuž byl vyhozen od námořnictva. Následně se po jeho boku začala objevovat manželka Lina, která ho měla zasvětit do nacistické ideologie a jeho prostřednictvím naplnit své ambiciózní plány a touhy. Tak se to říká. Nicméně film to ani nepotvrzuje, ani nepopírá. Nebylo by to nijak špatné, kdyby bylo znát, že tento přístup byl zvolen záměrně, aby si diváci udělali obrázek sami. Lina ve Smrtihlavovi spíše působí dojmem takové puťky. Není zarážející, že ji hraje Rosamund Pike – zarážející je, jak ji hraje. Ve dvou nesmírně důležitých scénách její projev prostě v žádném případě neodpovídá dané situaci, což prostě není dobré. Zvláštní, když byla nedávno nominovaná na Oscara ...

Další kapitolou je Jason Clarke. Tady to bude trochu složitější. Typově byl do role Heydricha obsazen dobře a dokáže si získat pozornost, ale možná je to dáno i tím, že přímo protektorův příběh Anthropoid nenabízí, a paradoxně to může být zřejmě i proto, že vlastně nemá moc co hrát. Pak by se totiž asi ukázalo či potvrdilo, že se vlastně nejedná o špičkového herce, nýbrž o herce, který má špičkového agenta. Anebo je to těmi projekty, jaké si vybírá? Že by očekával, že spolupráce bude na trochu jiné úrovni, a proto působí občas poněkud rezignovaně (čímž samozřejmě nemyslím scénu, kdy ho uvidíme naposledy)?

Třetímu Hobitovi
mnozí vytýkali, že v něm absentuje okamžik, kdy Sauron svedl Sarumana na temnou stranu síly. Ve Smrtihlavovi taky chybí moment, kdy se z milovníka hudby stane zrůda zodpovědná za smrt milionů lidí a tedy strůjce konečného řešení židovské otázky. Bylo by bývalo dobré se alespoň pokusit zachytit tu proměnu. Jenže to bychom po Cédriku Jimenezovi chtěli moc. S trochou nadsázky to vypadá, že Smrtihlav se pod jeho rukama rodil následovně: v pondělí koupil knihu HHhH, v úterý napsal s kolegy scénář, ve středu zajistil herce a lokace (pro našince většinou docela nevhodné, jelikož pozná, že to není Praha), ve čtvrtek a v pátek natáčel, v sobotu materiál sestříhal a v neděli byla premiéra.

Zkrátka se stalo, že z dramaturgického hlediska Smrtihlav dost kulhá (ačkoliv nasnímat scénu samotného atentátu de facto ze tří úhlů pohledu byl povedený nápad, byť tedy pohříchu v podstatě jediný). Relativně často se stane, že akci nenásleduje adekvátní reakce ve smyslu: co udělala tahle postava, když se dozvěděla to a to. Některé důležité věci tady prostě buď nejsou dostatečně naexponované, nebo chybějí (mj. copak v této alternativní verzi neexistoval žádný Plán B?), nebo vlastně naopak přebývají (bohužel do značné míry platí i pro postavu Anny Malinové, jíž ztvárňuje Mia Wasikowska). Další věc je, že režisér rozhodně není natolik zručný filmař, aby si mohl dovolit nejprve uvádět odpovědi a až potom klást otázky (situace kolem Lidic). A samozřejmě nelze opomenout fakt, že Smrtihlav není v některých ohledech historicky zcela přesný. Díky tomu Jozef Gabčík a Jan Kubiš příliš nepůsobí jako skuteční hrdinové z masa a kostí, kteří položili život za dobrou věc, nýbrž jako téměř ryze filmoví akční hrdinové. Proto je malinko s podivem, že si je místo Jacka O’Connella a Jacka Reynora nezahráli Sylvester Stallone a Bruce Willis nebo Chris Evans a Chris Hemsworth.

Smrtihlav
přes to všechno není vyloženě špatný počin. Dost věcí tu funguje vcelku chvalitebně, ale mohlo to být ještě o dva tři levely lepší, kdyby režisér nepohlížel na události z května a června roku 1942 pouze jako na kvalitní materiál pro potenciálně solidní akční biják. Z přístupu Seana Ellise byl znát respekt ke všem, kteří se na té misi podíleli, a vlastně i ke všem Čechům. Proto bych v jeho filmu, kterému věnoval celých patnáct roků, slyšel naši státní hymnu mnohem raději. To nebylo žádné „letem protektorátním světem“. Docela by mě zajímalo, jestli tvůrci věděli o tom, že vzniká i Anthropoid. Pro to srovnání stojí za to se na Smrtihlava podívat. Nejvíce však utkvělo v paměti opravné prohlášení z premiéry, že atentát na Heydricha nebyl spáchán, ale proveden.

P.S.: Hitler se tu neobjevuje, pouze Himmler.

Soutěžte s Viasat History a novým seriálem Poslední váleční králové Evropy

Viasat History nabízí moderní pohled na historii v novém pojetí: kvalitně podložené pořady v inteligentním podání nejcharismatičtějších historiků, které... celý článek