Jeden svět

Recenze: Zilionáři

Vydáno dne 27.03.2017
Zase jedna komedie podle těžko uvěřitelné skutečné události.

Zažít jednou pořádné dobrodružství. To by si jistě přála spousta lidí. Davidu Ghanttovi se to splní, i když nepatří mezi nejbystřejší. (A nebude to ve stylu JCVDŽivém terči.) Má se ženit, ale to se za nějaké vybočení ze stereotypu v jeho případě rozhodně brát nedá. Jeho prací je řízení obrněné dodávky a převážení peněz cizích lidí. Nějakou dobu s ní nejezdí kolega, nýbrž kolegyně Kelly, do níž se zakouká. Jenže ona se jednoho dne nechá vyhodit, když po tanečku nedopatřením málem zabije svého šéfa. Poté se chytne špatné bandy, v níž nechybí Steve Chambers, kterého napadne překecat a využít Davida, aby sbalil prachy a prchnul s nimi … no do Mexika, kam jinam?

Jenže to je teprve úvodní část plánu. Dá-li se to v případě těchto (anti)hrdinů vůbec plánem nazvat. To i kulturisti z Miami, s nimiž jsme se seznámili prostřednictvím Potu a krve, měli svůj „americký sen“ vymyšlený o malinko lépe. Ačkoliv skutečnost bude zřejmě o dost komplikovanější, protože Zilionáři působí dojmem, že ledacos bylo hodně upraveno, resp. nadsazeno. A díky tomu vypadá hlavní hrdina jako úplný hlupák. Nebo snad doopravdy zapomněl zničit záznam z jedné kamery a zabouchnul se v přepravním prostoru dodávky spolu s penězi?

To jsou pouhé dva střípky z celé mozaiky, dalo by se napsat (jen s velice malou nadsázkou). Na některé vcelku důležité otázky nedostaneme plnohodnotnou odpověď (jak to bylo s podílem pro Kelly?). A jak to bylo s postavou toho nájemného zabijáka, jehož ve filmu ztvárňuje Jason Sudeikis a objevuje se až po nějakých pětačtyřiceti minutách? Mike McKinney, jak se jmenuje, navíc taky není z nejchytřejších a zbaští i ten nejabsurdnější nesmysl.  Přitom by všechno mohla být o něco větší zábava, kdyby byl charakterově v kontrastu s ostatními postavami, tj. nekompromisní drsňák jako Anton Chigurh, jelikož další karikaturu jsme asi fakt nepotřebovali.

Bohatě by postačil sám David, jehož ovšem hraje Zack Galifianakis naprosto famózně, takže mu divák prostě musí držet palce. Je to trochu podivín (ty představitel Alana z trilogie Pařeb fakt umí), nicméně pro všechno má dobrý úmysl a naschvál by nikdy nikomu neublížil. Na rozdíl od Steva, jenž vypadá jako Owen Wilson. Manželka ho překecá, aby ji za peníze koupil jednu blůzku a on místo toho vykoupí obchoďák a pořídí sí nový obří barák. Co na tom, že na sebe upoutá pozornost. Dost možná ani na Kelly (Kristen Wiig) mu nezáleží. Právě tahle žena bude ovšem ze všech postav tou charakterově nejnormálnější.

Zilionáři
nesou v originále ironický název Masterminds. Ten český ale vlastně taky není špatný. Špatné je, že z řemeslného hlediska to není žádná sláva. Některé momenty jsou i proto v negativním slova smyslu bizarní, nicméně jestli znáte režisérovy předchozí bijáky, tak vám to zřejmě vadit nebude. Vpravdě vtipné hlášky a momenty se tu totiž najdou. Nechybí ani zamyšleníhodné moudro „dokud neriskujete, doopravdy nezjistíte, kdo jste.“ Celkově vzato se ale určitě nejedná o komedii, která by nějak jó výrazně vybočovala a lišila se od podobných, jakých v USA ročně vznikají desítky. Tahle ovšem i přes ty nedostatky přeci jen pobavila o něco více, než většina z nich. A to i přesto, že Portoriko tady supluje za Mexiko.

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek