';

Recenze: Všude dobře, doma peklo

Vydáno dne 30.06.2015 (1951 přečtení)
Velice pozoruhodný počin, který právě vyšel na DVD.
Na první pohled to vypadá, že Donu Champagnovi by mohli všichni závidět. Má krásnou ženu Monu, dvě šikovné malé děti (dceru a syna), solidní barák, byť na něj přispěli její rodiče, a také vede obchod s nábytkem, jenž podle všeho celkem slušně prosperuje. Kdyby ne, proč by hledal nového prodavače? K naštvání Donovy manželky to však nebude on, ale ona. Jakmile totiž majitel spatří Dusty s tváří Jordany Brewster, je zcela zřejmé, že ostatní uchazeči se mohou jít klouzat. Ovšem přesto proběhne tradiční pohovor, jenž pohříchu neuvidíme ani neuslyšíme! Nicméně to nebude trvat dlouho a tmavovlasé krásce se šéfa podaří svést. A teď s ním čeká miminko! Bezbranné, maličké, nevinné miminko.

Co když to poví Moně? To by byl tedy ale pořádný prů…švih. Snad by ji mohly umlčet nějaké peníze. Kamarád z práce taky nejprve souhlasí, ale aby Dusty nechtěla čím dál víc, což původně sama odmítla, poradí Donovi, aby raději řekl všechno manželce. Přesně tak. Té manželce, která má nejraději věci pečlivě naplánované (proto si vede speciální knihu) a uspořádané, a jejíž chování není, řekněme, úplně standardní. Přesto její požadavek, jenž podle jejích slov může jako jediný nevěru napravit, působí opravdu hodně nesměle. Záletníkovi totiž bude odpuštěno pouze v případě, když svou milenku zabije!

Film Všude dobře, doma peklo je prezentován jako černá komedie, nicméně i vzhledem k dalším tématům a určitému podtextu, který z něj lze vyčíst, bych jej osobně za komedii tak docela nepovažoval (ačkoliv si dovedu představit i vysvětlit, že někteří tak učiní). A to ani za černou, ani za rudou, kdyby takové existovaly. Jasně, Patrick Wilson sice občas nasadí čistě komické grimasy, ale jinak si troufám tvrdit, že tohle dílo má blíže k thrilleru. Kupříkladu ve stylu nedávné Zmizelé, přičemž tahle DVD novinka je v některých ohledech ještě účinnější, než biják s Rosamund Pike v hlavní roli. Ale protože pod ní není podepsaný David Fincher, nýbrž několik vesměs debutantů nebo skorodebutantů (bavíme se pochopitelně o štábu), nezaslouženě se stal spíše opomíjeným a nedoceněným.

Přitom se jedná o velmi trefnou (a vlastně i ostrou) satiru, jež se nebojí nazývat věci pravými jmény. Terčem se v podstatě stává stereotypní život na americkém předměstí, instinktivní slabost pro krásné ženy, ovšem také, a to především, nedokonalost lidské povahy. Nebyl by to však Don, ale Mona, jejíž studie by z tohoto pohledu nepochybně vydala na samostatnou diplomovou práci. Její plánování, pohyby, styl oblékání, pečlivost, umíněnost, upřímnost, odhodlanost, labilita, přísnost a v podstatě až absolutistická panovačnost, kvůli níž se z Dona po většinu času stává jen loutka, jsou opravdu působivě skombinované vlastnosti, které určitě nikoho z diváků nenechají v klidu.

Tahle postava rozhodně nemůže být (se svými pokřivenými představami o tom, co je a co není správné) nikomu lhostejná, kór když nepřestaneme mít na paměti, že vlastně všechno, co dělá, myslí v dobrém. Katherine Heigl vskutku obvykle nebere takovéto filmy a málokdy ztvárňuje takové typy. Dost možná, že podobnou roli už si nebude chtít zopakovat, takže i kvůli tomu byste si Všude dobře, doma peklo asi neměli nechat ujít, že ano?!? Zvláště když tady hraje s takovou přesvědčivostí, že není nejmenší potíž jí uvěřit úplně všecičko, co její Mona podniká. Díky tomu se staneme svědky několika perfektních scén, z nichž bych nejvýše vyzdvihnul tu, ve které se Don přizná k tomu, že jí zahnul, zatímco ona jen v rozkošné košilce sedí na posteli a s všeříkajícím výrazem ve tváři si zdánlivě nedotčeně maže ruce jakýmsi krémem.

Tak jako v několika dalších, i v tomto případě se jedná o statický záběr (spíše polocelek), kdy se kamera prakticky vůbec nepohne. Zajímavý přístup, jen by určitě bývalo neškodilo, kdyby byl v některých momentech ten záběr širší, případně užší. To druhé by jistě potěšilo při pohledu na Jordanu Brewster a její dokonalé tělo, které odhalí až do spodního prádla (úplně nahé dámy se tu objevují v jiné scéně). Samotný vzhled této nádherné herečky by ale k tomu, aby celá zápletka správě fungovala, rozhodně nestačil. Tady totiž bylo zapotřebí předvést více poloh od svůdné femme fatale, jejímuž úsměvu, gestům a dráždivým poznámkám prostě nelze odolat přes snadno zranitelnou bytost, která se stala otrokyní svého vzhledu a pokérovaných týpků, kteří ji využívají až po uvědomělou ženu s vlastními plány. V takto zajímavé úloze jsme Jordanu nemohli vidět snad od Fakulty. Přeci jen v Rychle a zběsile jde v první řadě o něco jiného a navíc byla v posledních dvou dílech dost opomíjena.

Všude dobře, doma peklo rozhodně není klasická hollywoodská podívaná, u které se můžeme snadno domáknout, co se bude dít v následujících obrazech. Ne, ne, tenhle biják není předvídatelný, ale překvapivý, díky čemuž neustále udržuje v příjemném napětí – když už ta či ona postava udělala tohle, tak co se asi bude dít dál? Jedinou jistotou proto po celou dobu zůstává fakt, že režisér má cit pro výběr hudby, která dotváří tu správnou atmosféru. Navíc se mohl opřít o kvalitní scénář, kterému se dá vytknout v podstatě jen jediné … ten závěr. Ten zpackaný, nepravděpodobný, pochybný závěr, jenž patrně přeci jen doplatil na scenáristickou nevyzrálost. Právě proto chybí jedna hvězdička v hodnocení tohoto jinak výborného dílka. DVD potom obsahuje čtyři upoutávky (22 Jump Street, Sex Tape, About Last Night a Space Station 76), dvě vynechané scény a cca desetiminutový film o filmu, ovšem pokud byste chtěli, aby byly tyto bonusy opatřeny českými titulky, tak to byste chtěli příliš.