Recenze: Špinavý prachy

Vydáno dne 23.05.2015
Co mají společného Šílený Max: Zběsilá cesta, Špinavý prachy a Dítě číslo 44?
Ve všech hraje Tom Hardy (a v posledních dvou také Noomi Rapace). Tentokrát se představuje jako zdánlivě mírně zaostalý Bob Saginowski, který se svým brantrancem Marvem (James Gandolfini) vede v Brooklynu jistý bar, příznačně nazvaný Bar Bratrance Marva. Jenže tenhle pajzl už ani jednomu z nich neříká pane, protože jej převzali Čečenci (všimněte si, prosím, že nejde přímo o Rusy). Nyní tedy slouží také jako zastavárna, kde si gangsteři z okolí ukládají svoje Špinavý prachy, které není z nejrůznějších důvodů možné uložit v bance. Zřejmě je mají i podepsané, protože jinak se lze pouze domnívat, jak by Bob s Marvem poznali, které komu patří, když je házejí do jednoho „pytle“.

Švédka Noomi Rapace ztvárňuje ženu jménem Nadia, v jejíchž odpadcích najde Bob štěně pitbula, které ovšem její není. Ač nemá s chovem domácích zvířat pražádné zkušenosti, rozhodne se hlavní hrdina, že si ho nechá, v čemž nachází nový smysl své existence. Pranic se mu tedy nezamlouvá, když v baru dojde k loupežnému přepadení a následně se okolo začne motat lehce vyšinutý Eric Deeds (trefně obsazený Matthias Schoenaerts), který kdysi zabil člověka a měl nějaké pletky s Nadiou. Do toho všeho začne mít o všem pochybnosti detektiv Torres, jenž je sice nábožensky založený, ale to neznamená, že sám v něčem nejede. Kór když ho hraje někdo, kdo vypadá jako John Ortiz.

Pokud bych měl děj filmu Špinavý prachy charakterizovat jedním slovem, bylo by to ‚bizarní‘. Přitom to vypadalo, že by mělo jít o drsnou, možná i příjemně oldschoolovou podívanou. Chyba lávky. Coby scenárista je pod tímhle počinem podepsán Dennis Lehane, jenž má na kontě (coby autor knižní předlohy) oceňovanou Tajemnou řeku, výborné mysteriózní drama Gone Baby Gone či přeceňovaný Prokletý ostrov. Tentokrát své vlastní literární dílo poprvé adaptuje a řekl bych, že z jedné poloviny můžeme právě tohle považovat za kámen úrazu. Jak postupně dochází k menším či větším kličkám, nelze se zbavit dojmu, že Lehane pořádně nevěděl, jak s touhle pro sebe premiérovou zakázkou naložit.

Přitom ještě po prvním plotpointu má všechno vcelku solidně rozehrané, ale pak už se jede z čím dál tím víc strmějšího kopce. Především proto, že pro situace, které by měly mít jedno jediné řešení/východisko, existují minimálně dvě různé interpretace. A představte si třeba, že sedíte v autě a ve zpětném zrcátku zahlédnete ještě dobrých dvacet metrů daleko gangstera, jak se k vám blíží, aby vás popravil. Co byste udělali? Jsem si jistý, že byste neřekli jen „Ou“ a nečekali. Největší WTF pak představuje odhalení identity skutečného vraha Richieho „Slávy“ Whelana, které v podstatě dělá idioty hned ze tří postav. A vlastně i z diváků. Bezprostředně po něm ale následuje nejvtipnější scéna (resp. dialog) filmu, která má takový správně ujetý nádech.

Co ještě by se na Špinavejch prachách dalo oceněnit? Tak určitě ona ponurá atmosféra. Rozhodnutí vyměnit de facto na poslední chvíli Boston za méně okoukaný Brooklyn se ukázalo býti velice prospěšným, stejně jako angažování kameramana Nicolase Karakatsanise, jenž občas vykouzlí opravdu pěkné obrázky. Z padesáti procent se dá vyzdvihnout značná nepředvídatelnost tohoto díla (až na úplné finále), ale fakt jen z půlky, neboť se odvíjí vskutku prapodivným směrem. Jedna celá hvězdička náleží poměrně netradičně budovanému vztahu mezi Bobem a Nadiou. Druhou pak zasluhuje její představitelka Noomi Rapace, která z ní udělala jedinou kladnou a doopravdy sympatickou postavu. No jo, ale co s tím, když záměrem nepochybně bylo, aby dominovaly ty spíše nebo ryze záporné?!?

Špinavý prachy ale přesto můžou někomu připadat hodně zdařilé, jiný by je naopak hodnotil tak maximálně na těch 35 %. A mohlo by být docela zajímavým srovnáním se po zhlédnutí tohoto bijáku podívat na režijní prvotinu Jona Favreaua, která u nás před několika lety vyšla na DVD pod stejným názvem. Klidně bych si vsadil, že prostě musí být lepší, protože když pět krátkých filmů o filmu zaujme více než ten samotný film … k tomu asi není, co dodávat. Snad jenom pro úplnost, že bonusové materiály obsahují ještě komentář režiséra a scenáristy (už bez českých titulků), fotogalerii a trailer.

Hodnocení autora: 3/103/103/103/103/103/103/103/103/103/10