Recenze: Trans

Vydáno dne 10.06.2013 (1656 přečtení)
Danny Boyle utržený ze řetězu!
Týpek jménem Simon (James McAvoy) pracuje v aukční síni, kde se cena uměleckých děl může pohybovat okolo 28 milionů liber. Právě za tolik je vydražen Goyův obraz Létající čarodějnice. K novému majiteli ovšem nedoputuje, protože dojde k přepadení. V nastalém zmatku má Simon za úkol odnést „artikl“ do bezpečí. Cestou narazí na šéfa bandy, a přestože jedním z pravidel je „nehrát si na hrdinu“, na jednoho si zahraje. Načež od zloděje inkasuje tvrdou ránu do hlavy. Když se pak tento zloděj, říkejme mu třeba Franck (hraje francouzský herec Vincent Cassel), dostane zpět ke svým komplicům, zjistí, že si přinesl pouze rám. Nechá tedy poslat pro Simona, který byl s nimi spolčený, ale ten si kvůli té ráně nemůže vzpomenout, kam obraz ukryl. Zbyde jen jediná možnost – využít služeb hypnotizérky s pěkným příjmením Elizabeth Lamb (Rosario Dawson), aby je svými metodami k obrazu dovedla …

Málokterý režisér (řekl bych, že by se klidně dali spočítat na prstech jedné ruky) na sebe v posledních letech strhl takovou pozornost, jako Danny Boyle. Nejprve jeho Milionář z chatrče ovládl v roce 2009 slavnostní udílení Oscarů, přičemž tvůrci tohoto počinu se na pódiu objevili celkem osmkrát, včetně režiséra, jenž z Loveleen Tandanové, která pomáhala s upřesněním některých indických zvyků, udělal rovnou spolurežisérku (zlatou sošku za svou práci ovšem nezískala). Od té doby zatím žádný jiný biják tolik prestižních cen Akademie nezískal. Následně se pro něho stalo výzvou zfilmovat zdánlivě nezfilmovatelný příběh horolezce Arona Ralstona a nutno dodat, že 127 hodinami svým způsobem skutečně nepatrně posunul filmařské hranice.

Na podzim 2011 pak začal natáčet Trans, ale s postprodukcí musel počkat, jelikož měl jako režisér na starosti jednu monstrózní akci – zahajovací ceremoniál XXX. Letních olympijských her v Londýně. Všichni víme, že vše zvládl na výbornou. A věděla to i britská královna Alžběta II., která jej za precizně vykonanou práci chtěla odměnit rytířským titulem. Jenže Danny Boyle k údivu všech odmítl s tím, že chce zůstat „jedním z davu“. Jak už ale pouze tyto dva odstavce dokazují, problém je ten, že když se jmenujete Danny Boyle, jedním z davu být v současnosti prostě nemůžete. A před nedávnem se navíc nechal slyšet, že hodlá natočit pokračování kultovního Trainspottingu, jenž bude mít premiéru za tři roky, tedy „20 let poté“.

O filmu, resp. „filmečku“ (protože tou zdrobnělinou začal po zkušenosti se zmíněným zahajovacím ceremoniálem nazývat všechna svá díla) Trans prohlásil, že se jedná o „šílený thriller“. Pod tímto pojmem si však lze představit takřka cokoliv. Protože jsem optimista (a když se třeba zrovna nedaří úplně podle představ, vzpomenu si shodou okolností na tuto scénu a hned je to mnohem lepší) a vím, že Danny Boyle je mimořádně schopný tvůrce, čekal jsem od jeho thrilleru Trans, že bude šílený v dobrém slova smyslu - zběsilé tempo a důmyslné rozuzlení. Dá se říci, že bude křížencem Telefonní budky/Muže na hraně/Zběsilého útěku a Obvyklých podezřelých/Nabít a zabít/Spojence.

Jenže, bohužel, Trans je šílený spíše v tom smyslu, jakoby jej psal nějaký český scenárista. To znamená, že nad mnoha scénami budete s největší pravděpodobností jen nevěřícně kroutit hlavou. Přitom expozice, tedy úvodních cca 20 minut nemá chybu. Režisér svým osobitým vypravěčským stylem nejprve dává tušit, že by mohl z vcelku obyčejné zápletky učinit neobyčejnou podívanou. Ale ten scénář, přestože se na něm podílel i dlouholetý spolupracovník John Hodge, prostě není kvalitní, jelikož právě kvůli ledabyle rozváděnému motivu hypnotizování neustále čekáte nějaké rádoby úderné kličky, které když se dostaví, tak nefungují. Stejně si ale řeknete: „OK, škoda, ale nevadí. Ledacos ještě může zachránit závěrečná pointa.“ Jenže ta je tak prapodivná, že … zase budete s největší pravděpodobností jen nevěřícně kroutit hlavou.

Pravda, vezmeme-li to do důsledku, koncept jakéhosi neo-noirového filmu je vcelku přesvědčivý. Stejně tak herecké výkony tria McAvoy-Dawson-Cassel, přičemž zmíněná herečka se ve filmu opravdu stává femme fatale, ale, jak už bylo naznačeno, za poněkud podivných okolností. První herec umí zahrát skvěle jakoukoliv postavu a ten druhý jako by si do jisté míry zopakoval svého „Nočního lišáka“. Režisér pracoval se třemi ústředními postavami už ve své prvotině. Asi nemusím zdůrazňovat, že tam to dopadlo o poznání lépe. A snad už jenom pro zajímavost: Trans je remakem stejnojmenného televizního filmu, který patrně skoro nikdo neviděl, a jelikož k němu psal scénář Joe Ahearne, který s Hodgem spolupracoval i tentokrát, dá se předpokládat, že je to jedině dobře.

Trans je film Dannyho Boylea, v první řadě pro Dannyho Boylea. Někteří tvůrci si prostě občas natočí jen tak pro radost nějakou tu legrácku – například Robert Rodriguez má (co se „dospělých“ titulů týče) Od soumraku do úsvitu a z těch pro děti Dobrodružsví Žraločáka a Lávovky 3D, Gore Verbinski vytvořil Ranga a Zack Snyder relaxoval při Sucker Punchi. I když je fakt, že jsem byl přesvědčený o tom, že Boyle některými těmi úsměvnými momenty v podstatě pomrkával na nás diváky, jako by nám říkal, že si je vědom toho, že tento film je jedna z těch bláznivin, které se musí brát s velkou nadsázkou. Ale podle toho, co jest uvedeno v distribučních materiálech, lze překvapivě tvrdit, že k celému projektu přistupoval naprosto seriózně. Uf, přitom hypnotizování nepochybně patří k těm námětům, se kterými se dají dělat zázraky! Nicméně to podle všeho (a téměř všech) vypadá, že maximum se z něho nepodařilo vytěžit ani v Hypnotizérovi. Z tohoto novějšího si alespoň budete určitě pamatovat to (a vůbec nevadí, že je to jinak vcelku samoúčelné), že se tu Rosario Dawson odhalí v celé své kráse.

Recenze: Mizerové navždy

Miamští detektivové Mike Lowrey a Marcus Burnett se vydávají na stopu zločinu. Celkově už potřetí, avšak... celý článek

Recenze: Cena za štěstí