Recenze: Pařba na třetí

Vydáno dne 07.06.2013
Kocovinu měli ve Vegas. Kocovinu měli v Bangkoku. Kde ji  budou mít tentokrát?
Chtělo by se říci, že nikde, ale to by ke škodě vlčí smečky nebylo tak docela přesné. Ale hezky popořadě. V jedné thajské věznici dojde k výtržnostem. Přestože trojice hlavních postav v této zemi také „působila“, nemuselo by ji to nikterak interesovat. Pokud by ovšem nastalého zmatku nevyužil k útěku ve stylu Andyho z Vykoupení z věznice Shawshank (nebo Sama z Až vyjde měsíc) jeden starý známý. Ten, který přitahuje maléry, nezná slovo ‚vychování‘ a na nikoho nemá dobrý vliv – Leslie Chow!

Zatímco Phil a Stu se v poklidu věnují svým manželkám Stephenie a Lauren (opět pouze cameo Gillian Vigman a Jamie Chung), Alan nepřestává kvůli svému chování přidělávat otci vrásky. Nedostatečné zajištění nově koupené žirafy, které vyústí v hromadný incident na dálnici, je jakousi finální kapkou. Všichni čtyři (spolu s Alanovým švagrem Dougem) se pak vydají do jistého ústavu, kde by podle jejich mínění měli Alana „civilizovat“. Cestou jsou ovšem přepadeni gangstery, mezi kterými nechybí „Černej Doug“, známý z Las Vegas, kteří jej dovedou ke svému šéfovi Marshallovi. Když jim vysvětlí, jak se věci mají, určí pravidla „hry“: když do tří dnů nenajdou a nepřivedou Chowa, sejme Douga.

Možná by bylo dobré si povědět, o co přesně tentokrát vlastně jde, protože, jak bylo naznačeno, tvůrci maximálně změnili koncept jedničky, a tím pádem i dvojky, protože ta je věrnou kopií své předchůdkyně, a připravili pro hlavní hrdiny velmi neočekávané dobrodružství. Takové, jaké příznivce série patrně zrovna nepotěší, kdežto ti ostatní, kteří ji doposud nemuseli, budou s největší pravděpodobností nesmírně příjemně překvapení. Jak lze spolehlivě poznat už z recenze na Pařbu v Bangkoku, sám se řadím k té druhé skupině, tudíž jsem z originálního přístupu tvůrců v čele s režisérem Toddem Philipsem opravdu nadšený.

Takže, Marshall (výborný John Goodman) měl spoustu zlatých cihel, které nechal pro sichr rozdělit na polovinu a přivést zvlášť. Jedna část se k němu dostala, ta druhá nikoliv, neboť ji Chow ukradl. Alan s ním jako jediný komunikoval, když byl ve vězení, a tak se mu jej podaří přemluvit, aby se sešli. Místem setkání bude mexická Tijuana, u níž se nachází překrásná vila, o které Chow tvrdí, že před uvězněním byla jeho a že se v ní tedy nachází ta druhá polovina cihliček (později sice cosi velmi podstatného z této pasáže nedává tak docela smysl, ale alespoň, že je fakt pěkně natočená). Ano, Pařba na třetí je v podstatě více tzv. „heist film“, než nepřístupná/nepřípustná komedie.

Chování jednotlivých postav a styl humoru se skutečně od předchozích dílů výrazným způsobem odlišuje. Tvůrci jsou o poznání mírnější a zdrženlivější, a pokud má dojít na nějaké drsnější činy, spíše se o nich jen mluví, než abychom je přímo viděli. Díky tomu se proto povedlo vytvořit mnoho úsměvných momentů (nejen proslulý Ceasars Palace), postava Alana je tentokrát opravdu vtipná (tvůrci se nesnaží, aby taková byla za každou cenu), a ani Chow není tak extrémně rušivým elementem (až na dvě tři výjimky). Navíc dojde i na nějaká ta morální dilemata, což je věc v rámci této série dříve absolutně nemyslitelná. Hrdinové zkrátka jako by dospěli. Takže by se dalo říci, žei ti tři z této komedie předvádějí větší vylomeniny.

Pařba na třetí však obsahuje ještě jednu scénu mezi závěrečnými titulky (těsně předtím se podaří režisérovi v příznivcích vyvolat trochu té nostalgie), která je podobně nechutná jako ta, jež se na stejném místě nachází v Mládeži nepřístupno. V případě počinu s Edem Helmsem, Bradley Cooperem a Zachem Galifianakisem v hlavních rolích ovšem vcelku trefně odkazuje na jedničku a dvojku, čímž vlastně vcelku stylově uzavírá celou tuto úspěšnou trilogii. V jejím třetí části se objevují taky ty vedlejší postavy, které bychom už měli znát, ale i když si „Černýho Douga“ ani Heather Graham coby Jade nevybavíte, scény, ve kterých je uvidíme, jsou napsané tak, aby byly srozumitelné pro všechny. Musím říct, že v recenzi na dvojku se mi podařilo odhadnout, že příště se bude ženit Alan, a pokud by byl koncept zachován, měla by být jeho nevěsta to jediné, co by nás mělo zajímamat. Koncept je naštěstí jiný, ale nevěsta ze zastavárny nás přesto zajímá. Zřejmě i proto, že ji hraje tato osoba. Pařba na třetí se zkrátka vzpírá veškerým předsudkům a dokazuje, že i bez alkoholu a drog může být zábava.