Recenze: Hledá se prezident

Vydáno dne 21.03.2013 (6361 přečtení)
Pozor spoiler: A taky se najde!
Původně jsem chtěl první polovinu recenze napsat jako pohádkový fantasy příběh o tom, že by v jedné kouzelné zimi volili svého vládce, protože tam neplatí „dědičný titul“, jinými slovy se nástupcem nemůže stát jeho prvorozený syn či dcera a zároveň nefunguje ani pravidlo, že by pokračovatele jmenoval on sám. A protože by tam bydlela jen zvířátka, přirovnal bych těch děvět kandidátů k jejich protějškům právě ze zvířecí říše, ke kterým svým jednání podle mého názoru nejvíce pasují. Nechyběli by proto kupříkladu drak, králík či lasička. Celý dokument Hledá se prezident bych pak s tímto hodnotil jako hraný film a teprve ve druhé polovině bych přistoupil ke skutečnému rozboru tohoto počinu. Pak jsem ale od nápadu ustoupil s tím, že by pro někoho mohl být až příliš extravagantní a možná i nesrozumitelný.

Zaměřme se tedy na dokument Hledá se prezident v jeho finální podobě. Struktura celého projektu je opravdu velmi, velmi jednoduchá. Ale tohle je jeden z těch případů, kdy platí, že v jednoduchosti je síla. Jde čistě jen o pozorování jednotlivých kandidátů od července minulého roku, takže se v menší roli objevuje třeba i Tomio Okamura. V souvislosti s ním je třaba uvést fakt, že o kontroverzních „čachrech“ s přepočítáváním hlasů, kdy mu bylo několik tisíc odečteno, nepadne ve filmu v podstatě ani zmínka. A přitom se jedná o jeden z nejzajímavějších a mediálně nejpropíranějších faktorů celé první přímé prezidentské volby. Pro jakousi ucelenost by jistě reakce na toto rozhodnutí měly být zahrnuty. Na druhou stranu, a v tom mají tvůrci patrně pravdu, není jasné, jestli se kupříkladu v roce 2018 někdo nad tímto vůbec ještě pozastaví.

Určitě by bylo fajn zachytit první dojmy Miloše Zemana nebo část jeho zákulisní oslavy bezprostředně po sečtení hlasů, resp. bezprostředně v době, kdy už bylo jasné, že jej Karel Schwarzenberg nebude moci předběhnout. Pravda, ono je poměrně zřejmé, že se toto nepodařilo, neboť vítěz voleb a jeho tým neměli před druhým kolem pro filmařské snahy tvůrců nadále pochpení a de facto je úplně odstřihli. Jak řekl režisér Tomáš Kudrna, zkrátka byli bráni jako zástupci médií. Takže častěji zamíříme do tábora Karla Schwarzenberga, kde byli od samého začátku vstřícnější a s trochou nadsázky z filmu vychází, že jeho protivníkem pro druhé kolo byl Jan Fischer, protože tvůrci nabízejí tu zajímavou skutečnost, jak členové jeho týmu podpořili jiného (druhého) kandidáta.

Když už jsme u volebních týmů, nejlepší a nejprofesionálnější měl podle mého názoru k dispozici Karel Schwarzenberg. Sice nevyhrál, ale zato nepochybně mohly jiné faktory jako nepříliš vhodně načasované, byť pak druhou stranou a médii překroucené vyjádření o Edvardu Benešovi, mylné přesvědčení, že vlastně není Čech, že je součásti neoblíbené vlády a v neposlední řadě samozřejmě také skutečnost, že jeho manželka opravdu mluví naší řečí oproti němčině jen velmi málo. Na toto téma se vedla poměrně zcestná debata tuším u čelnů týmu Vladimíra Franze, ovšem nutno podotknout, že bez účasti jejich šéfa! Velmi roztomilé naopak bylo setkání s voliči nebo porada u Táni Fischerové ve velice, velice, velice komorní atmosféře. Ačkoliv, kdybychom to chtěli srovnávat s megalomanskou prezidentksou kampaní v USA, pasovalo by to samé bez vyjímky i ke všem ostatním kandidátům, takže to raději srovnávat nebudeme.

Zajímavé porady se dočkáme i ve štábu Miloše Zemana, přičemž se jí účastní i jeho dcera Kateřina (aka Kačenka). Tu ze zcela logických a známých důvodů uvidíme v dokumentu Hledá se prezident vícekrát. Minimálně jednou se v něm objeví i známé osobnosti. Například Zdeněk Svěrák a někteří další herci ze Žižkovského divadla Járy Cimrmana, dále režisér Filip Renč, samozřejmě zpěvák Daniel Hůlka a herečka Jiřina Bohdalová, nebo zpěvačka H. Vondráčková, která je vlastně jediná, s kým tvůrci udělali stručnější rozhovor. Původně zamýšleli, že rozhovorů bude více – s kandidáty, osobnostmi i politology, ale nakonec si to rozmysleli, což se ukázalo býti správným rozhodnutím.

Na prvním místě kvůli tomu, že film je proto v této své podobě a metodě čirého pozorování určitě originálnější. Navíc má i díky vhodně umístěným záběrům z televizních debat skvěle vychytaný rytmus. A to je u dokumentu opravdu kumšt, jelikož zdaleka ne všechna díla tohoto žánru se něčím takovým mohou chlubit. Proto je do jisté míry škoda, že Hledá se prezident má jenom nějakých cca 105 minut. Troufám si tvrdit, že by mnozí diváci a divačky, kteří na něj do kina vyrazí, klidně „skousli“ i dvě a půl hodiny, protože téma je jistě nosné a zaznamenané události rozhodně nenudí. Vybírat z té spousty záběrů muselo být nepochybně ohromně náročné. Který zařadit? Který vynechat? U časosběrného dokumentu opravdu nezáviděníhohodná úloha.

Dojde tak i na situace, kdy se navenek někteří kandidáti tváří jako největší rivalové, ale v zákulisí se mění ve velmi dobré kámoše. Ale najdou se i tací, kteří se opravdu nikde nemusí. O to překvapivější je pak následující vývoj této linie, konkrétně zahrnující Jiřího Dienstbiera. Někoho to možná překvapí, ale v Hledá se prezident se objevují i vtipné momenty. Nejvíce smíchu vyvolala třeba hláška právě kandidáta za ČSSD, cesta Bobobusu, Vladimír Franz v maskérně či jeden komentář Karla Schwarzenberga k Zemanovu projevu. Pokud se vše podaří, budou v TV někdy odvysílány ještě dva menší dokumenty, přičemž není pochyb, že i tam bude s velkou pravděpodobností k vidění hodně nejen vtipných momentů.

Hledá se prezident je dokument, který až na dvě výjimky vznikl pouze s dvoučleným štábem. I díky tomu vlastně muselo jít pouze o metodu ryze pozorovací, takže nic ve stylu tvorby kupříkladu takové Drahomíry Vihanové. Díky této formě je přístupný opravdu všem. Možná, že někteří z vás začnou po jeho zhlédnutí pochybovat nad tím, jestli dali svůj hlas tomu skutečně nejsprávnějšímu kandidátovi. Jistě, dá se říci, že tento film mohl být lepší, ale těch aspektů, které v něm nejsou a které by vedly k jeho dalšímu zatraktivnění, zase tolik nebude. To úplně nejpodstatnější však obsahuje, takže pokud patříte k těm, kterým (nejen) politické dění v naší zemi není lhostejné a kteří konkrétně tuto první přímou prezidentskou volbu se zájmem sledovali, určitě se běžte do kina podívat.

Recenze: Venom

Už jsme si napsali o tom, proč je dobré vidět tento biják na velkém plátně v kině IMAX a teď se na něj ještě podíváme... celý článek

Recenze: Dvojitý zásah Dnes