Jeden svět

Recenze: Abraham Lincoln: Lovec upírů

Vydáno dne 24.07.2012
Prezidentování nebylo to jediné, v čem Abraham Lincoln vynikal. Autor Seth Grahame-Smith si zřejmě myslí, že byl též vynikajícím upírobijcem. Podle toho, co jsme viděli v tomto filmu, nemáme důvod mu nevěřit.
Existují různé způsoby, jak se dozvědět o existenci upírů. Ten, jak se o ní dozvěděl budoucí americký prezident v době, kdy byl ještě dítě, nebyl zrovna vybíravý. Do jejich stavení se v noci vplížil jeden takový a zakousl Abrahamovu matku. Od té chvíle toužil jen po pomstě. Když zjistí, že zodpovědnost nese jistý podnikatel Jack Barts, je odhodlán ho co nejdříve sejmout. Jenže nebýt zásahu lovce upírů Henryho Sturgese, dopadlo všechno přesně naopak. Henry pak Abrahama naučí veškeré účinné fígle s tím, že Barts nebude jediným cílem. Ale co když poruší Lincoln pravidla tím, že se zakouká do sličné Mary Toddové?

Na tento film byly k vidění plakáty už snad od letošního března. Jako by mělo jít o hodně výjimečný počin. Abraham Lincoln: Lovec upírů v ledasčem opravdu výjimečný je. Velmi precizně a vtipně zasazuje skutečné momenty z Lincolnova životopisu (včetně postoji k otroctví) do souvislostí s upírskou rasou, že si opravdu položíte otázku: „A proč by to tenkrát nemohlo být právě takhle?“. Navíc už jen samotná myšlenka udělat zabijáka upírů přímo z amerického prezidenta tu doposud ještě nebyla. K tomu se jedná o takového, který vládl v 19. století, díky čemuž je atmosféra tohoto filmu ještě působivější. A rozhodně nelze nezmínit fakt, že jej režíroval Kazach, což by ještě před nějakými 24 lety byla věc naprosto nereálná.

Na akčňáku Wanted, svém předchozím anglicky mluveném filmu, ukázal Timur Bekmambetov, že dovede poměrně originálním způsobem natočit akční scény. A z větší části to dodržuje i tentokrát. Zároveň trochu přitvrdil, co se zobrazování násilí a brutality týče. Především ve scénách, kdy Abraham dostává od Henryho upírské cíle, které je třeba zlikvidovat. Nejen jeho ostrá sekera se mu v těchto momentech stává výbornou kamarádkou. Jen možná škoda, že byl tento horor natočen ve 3D, protože třetí rozměr mu nejen v těchto situacích spíše škodí. V podstatě se ho podařilo využít pouze v jedné jediné pozoruhodné drobnosti ve scéně, kdy Henry vzpomíná, jak zachraňoval svou milou před upíry.

Zmíněný Seth Grahame-Smith, jenž napsal scénář podle své vlastní knižní předlohy, byl letos zároveň spoluscenáristou podprůměrných Temných stínů. Jejich režisér Tim Burton se na vzniku Abrahama Lincolna: Lovce upírů podílel jako producent. Žádný výrazný visuální koncept ale nečekejte. Tvůrci se z tohoto pohledu snaží zůstat věrní realitě, což je jedině dobře, byť se jedná (možná) o alternativní historii. To je divácky velmi vděčné téma (vzpomeňte na Hanebný parchanty či Járu Cimrmana). Seth Grahame-Smith toho evidentně o Lincolnovi hodně nastudoval, takže je zbytečné hledat v tomto díle jakékoliv historické nepřesnosti. Pokud přistoupíte na jeho hru, můžete si toto dílo skutečně užít, ať už jste historici, záhadologové, zeměpisci, upírobijci, prezidenti, romantici, vojáci nebo prostě filmoví nadšenci.

Navíc má úžasný spád a tempo, které ani na chvíli nepoleví, takže by vás nepochybně spolehlivě vtáhlo do děje i bez těch 3D brýlí. Rozhodně můžeme říct, že nemá jediné hluché místo, neboť dialogy jsou inteligentní a akční scény poutavé. Samotné finální rozuzlení nepostrádá vtip, a navíc není přehnaně velkolepé, což je v případě Abrahama Lincolna: Lovce upírů rozhodně ku prospěchu, jelikož je uvěřitelné. Přeci jen se nejedná o vyložený (a k tomu drahý) letní blockbuster.

Jediný „větší“ problém nastává v případě tohoto filmu pouze s představitelem hlavní role Benjaminem Walkerem, neboť by bylo lepší, kdyby tuto postavu ztvárnil známější herec. Tedy, to jsem si říkal až do chvíle, než jakožto Lincoln odsune lov upírů na vedlejší kolej a začne se věnovat politice. Když pak „získá“ typickou „lincolnskou“ bradku, nemůže být o jeho obsazení pochyb. Už od první scény mě ale bavil především Dominic Cooper, který se naprosto suverénním způsobem zhostil role Henryho Sturgese. Rufusu Sewellovi jakožto hlavnímu upírovi také není co vytknout. Námi v tomto článku zmiňovaná Mary Elizabeth Winstead se skutečně do takového projektu přesně hodí, a přestože její postava nemá oproti těm třem zase tolik prostoru, rozhodně si nemůže stěžovat, že by neměla co hrát. Kdybychom to měli brát podle žánrů, tak na ni jakožto na Mary Toddovou čeká biografie, romance, horor, drama i akčňák.

Abraham Lincoln: Lovec upírů je jedním z těch „menších“ filmů, kterým se mnohdy nedostává tolika pozornosti, kolik by si zasloužily. A mezi dvěma komiksovými velikány – Spider-Manem a Batmanem – to bude mít ještě složitější. Pokud mu ale přeci jen dáte šanci, téměř na 100% toho nebudete litovat, protože, co se zábavy týče, za nimi určitě nemůže zaostávat. Vždyť v předchozích případech to byl jen student a zbohatlík, ale tady se de facto superhrdinou stává sám prezident!

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek