Recenze: Reservation Road

Vydáno dne 15.03.2008
Ethan Learner se po cestě ze synova koncertu zastaví u benzínové pumpy. Zatímco nakupuje, syn u krajnice pouští světlušky ze sklenice. V tu chvíli projede kolem auto s advokátem Dwightem Arnem. Chlapec na místě umírá, ale řidič z nehody ujíždí, aniž by ho někdo spatřil.

rr1Oběma rodinám se tragicky změní život. Ethan (Joaquin Phoenix) natolik upne veškerou svou aktivitu k nalezení pachatele, až začne ztrácet kontakt se svou ženou Grace (Jennifer Conelly) i dcerkou Emmou. Zatímco Grace musí překonat smutek a začít normálně fungovat, Ethan navštěvuje fóra pro rodiče, kterým se stala podobná věc, a nakonec zajde do právnické firmy, kde hledá pomoc při vyšetřování. Je mu přidělen právě Arno (Mark Ruffalo), který nehodu způsobil a ujel, protože se bál, že ztratí svého syna Lucase (Eddie Anderson).

rr2Také Arno na tom není psychicky nejlépe. Trápí ho výčitky svědomí, ale přesto nenajde dost odvahy postavit se svému činu čelem a udat se. Navíc se dostává do nezáviděníhodné situace – musí de facto Ethanovi pomoci najít sám sebe.

Téma výčitek svědomí a různé způsoby vyrovnávání se se smrtí se objevilo už v bezpočtu snímků. Reservation Road se snaží vnutit divákům dojemný, hluboce psychologicky podaný příběh. Režisér Terry George, který má na kontě třeba emocionálně velmi silný Hotel Rwanda, ve svých filmech vyhledává téma mezilidské nenávisti. V Reservation Road podle stejnojmenné předlohy Johna Burnhama Schwarze je nenávist hned ve dvojím provedení – vnitřní v podobě výčitek a vnější vůči vrahovi dítěte. Sledujeme tedy dva pohledy na jednu nehodu, čímž se dostáváme na tenkou linii, kterou nám režisér nechal k vlastnímu posouzení. Samozřejmě, snímek to na diváka zkouší, ale nikam ho zároveň netlačí, nesoudí a nechává ho srovnat se s chováním a reakcemi obou hlavních postav po svém.

rr3Jejich reakce jsou ale větší část filmu jen ukecané a stále dokola se opakující (chvílemi se nicméně daří vytvořit celkem přijatelnou atmosféru napětí). I přes výborné hlavní představitele, z kterých jednoznačně vede nasazením Rufallo, se tak nedostavuje to, co se od psychologického dramatu o smrti dítěte čeká. To, co nese kniha a co z ní vychází naprosto uvěřitelně, se v případě Reservation Road nepodařilo aplikovat i na film. A tak, i přestože ze sebe herci ždímají emoce jako z citronu, zůstaly dialogy až příliš knižní a chladné.

(Autor: Hana Rojková)

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek