Recenze: Jednotka příliš rychlého nasazení

Vydáno dne 06.06.2007
Angličtí scénaristé Edgar Wringt a Simon Pegg dostali společně nápad natočit něco dosud neviděného. Něco, co lidi při sledování překvapí svou originalitou, a při čem se budou dobře bavit klasickým britským humorem bez přehnaného klišé. A tak sepsali scénář, jež dal předlohu brzy natočenému filmu s českým názvem Jednotka příliš rychlého nasazení, pod vedením režiséra Edwarda Wrighta. Film má u nás premiéru 7. června 2007.

jprnCelý film se točí okolo policisty Nicholase Angela (Simon Pegg), který je až nepřirozeně dobrý ve svém zaměstnání. Má o 400 procent větší počet zatčených zločinců, než ostatní, a ani na chvíli nedokáže „vypnout" svůj mozek ze stavu obezřetnosti a soustředěnosti na okolní svět. Je zkrátka nejlepší. A to je právě ten problém, proč ho jeho šéfové přeloží do na první pohled „svatého" městečka Sandford s 0 procentní zločinností. Svou pílí zastiňoval celou londýnskou policejní stanici. V Sandfordu nemůže naprosto nic, skutečně se zdá, že je to zcela bezpečné místo. Se svým parťákem Dannym ( Nick Frost) řeší problém ztracené labutě, krádeže sušenek a nalévání alkoholu nezletilým osobám. Až když začne docházet k podivným nehodám, které však nejsou tak nevinné, jak se zdají, je Angel ve svém živlu. Všechny přesvědčuje o tom, že se nejedná o nehody, ale vraždy, které spolu souvisejí. Nikdo ho ale nechce poslouchat.

jprn2Nápad natočit absurdní komedii, která paroduje americké akční filmy, to už tu dlouho nebylo. Zvláště ne tak, abychom se u toho skvěle bavili. Fakt, že se jedná o skutečně kvalitní film, dokazuje i pečlivá příprava scénáristů k sepsání námětu. Hovořili s policií a shlédli přes 200 filmů z žánru.

S hereckou účastí souhlasili všichni oslovení britští herci. Hlavní role Nicholase Angela se ujal sám jeden ze scénáristů (Simon Pegg), který postavu očekávaně dovedl k dokonalosti. Nick Frost skvěle ztvárnil roli nemotorného Dannyho, který neustále touží po opravdové přestřelce, jako ze svých oblíbených filmů. Jeho styl mluvy je skutečně chvályhodný. V neposlední řadě stojí za zmínku jedinečný střih a místy vážně nezapomenutelná kamera. Téměř v každém přechodu na další scénu střih plynule navazuje. Vše je výborně propracované. Kamera často zabírá z jiných úhlů, než jsme zvyklí, což hodně osvěží dnešní stereotyp. Také místy ruční kamera potěší.

jprn3Snímek je důkazem toho, že se režisér Edgar Wright skutečně nebojí dát do filmu krev (jak už naznačil v povedené zombie komedii Soumrak mrtvých). Ta ale v žádném případě není zbytečná. Scény ještě více oživí a často jim dodá i potřebný vtipný nádech. Film ale dokázal být i děsivý. Vrahové v kápích, skrytí v temných zákoutích a připraveni zabít své oběti, skutečně nahánějí hrůzu. Skvělý zvuk scénám přidává na prožitku, chvílemi je dokonce možná až moc silný.

Marně hledám něco, co bych mohla Jednotce příliš rychlého nasazení doopravdy vytknout, a i když se něco najde, nemohu říct, že je to špatně. V tomto filmu je totiž i "zdánlivě vypadající chyba" úmyslná, ale byl patrnější jak nádech ironie, tak samotné lásky k žánru. Udělejte z vážného námětu o vraždách v malém městečku krimi a vznikne trapné klišé. Udělejte z něj komedii a vznikne nezapomenutelná a vtipná podívaná.

(Autor: Ela Cerovská)