Jeden svět

Recenze: Spider-Man 2

Vydáno dne 22.07.2004
V roce 2002 uchvátil Spider-Man diváky po celém světě a stal se desátým nejúspěšnějším filmem všech dob. Druhý díl vstupuje tento týden do našich kin. Ověnčen pozitivními kritikami, nadšenými reakcemi diváků a již nyní vysokými tržbami (cca 400 miliónů dolarů). Jestli se nejedná o mýdlovou bublinu se dozvíte v této recenzi...
Oznamovat, že comicsové adaptace se rozmohly jak houby po dešti, by bylo nošením dříví do  lesa, protože ani pologramotný odchovanec socialismu nemůže nadále tento fenomén přehlížet. Dřevo tedy máme odnošené a mohli bychom se v (ne)klidu podívat na zoubek nejnovějšímu přírůstku. Stomatologickou kontrolu Spideyho chrupu ale neprovedeme ihned, nýbrž se nejprve se slzami v očích vrátíme k dílu prvnímu.

Ach ano, kolik z nás tehdy sedělo v kině a sledovalo dramatický příběh Petera Parkera a jeho alter-ega Spider-mana, muže z….našich řad. Obrovský úspěch filmu spočíval, stejně jako úspěch comicsu, v Spider-manově odlišnosti od ostatních hrdinů. Když se podíváme na tři nejvýznamnější superhrdiny, zjistíme, že „svatou trojku“ tvoří Superman, Batman a právě Spider-Man. Zatímco Superman je ztělesněná pravda s tváří modela a Batman odosobněný přízrak pomsty, Spider-man je naprosto obyčejný kluk z ulice, kterému se stala, řekněme, nehoda. Právě proto je tak oblíbený – není totiž obtížné se s ním ztotožnit. A ze stejné myšlenky vycházela i filmová adaptace.

V prvním díle se Peter Parker seznámil se svými nově nabytými schopnostmi, pronesl patetickou hlášku o odpovědnosti, vypráskal Green Goblina, šíleného otce svého nejlepšího přítele a vzdal se své osudové lásky Mary Jane Watsonové. Čili víc, než my zvládneme za  celý život (tedy ta většina, která se v noci neplíží z bytu s latexovou maskou na hlavě). Spider-man 2 nás přenáší o krátký čas vpřed a ukazuje Petera jako téměř dospělého jedince, neúspěšně se pokoušejícího najít stálé zaměstnání (já to říkal, že se s ním člověk snadno ztotožní). Zatímco jeho jediným problémem je, jak se vyhnout Mary Jane a kulkám roztřesených zlodějíčků, v budově Oscorpu se právě geniální vědec Otto Octavius snaží uvést do chodu alternativní zdroj energie. Jak už tomu tak při pokusech o zajištění blahobytu lidstva bývá, dojde k nehodě a nebohý Octavius je ovládnut čtveřicí kovových chapadel, jež mu doposud sloužily jako výrobní pomůcky. A jelikož je jasné, že všechna kovová chapadla odjakživa plánovala vraždy, loupeže a megalomanské manufaktury, čeká nově zrodivšího se Dr. Octopuse perná noc. Stejně jako Spider-mana, J.Jonaha Jamesona a vlastně i M.J.

Podíváme-li se na dvojku jako na film, jako takový, není jí de facto vůbec co vytknout. Vizuální zpracování je daleko za jedničkou a vlastně i za vším, co zatím v oblasti filmu vzniklo. Průlety městem, Spideyovy akrobatické kousky a hlavně bitky (kterých bylo v jedničce poskrovnu) vypadají tak dokonale, že člověk jen lapá po dechu a nadšeně strká do vedle sedící osoby, které se též nedostává slov. A to nemluvím (vlastně už mluvím:)) o zpracování Dr. Octopuse, jehož chapadla vypadají naprosto úchvatně (což mě těší o to víc, že dle mého názoru působil Green Goblin z jedničky jako umělohmotná hračka). Samotný Alfred Molina v roli Dr. Octopuse podává vynikající herecký výkon a působivě prezentuje Octaviovy ideály, filosofii i pivní teřich.

Rozpor Petera Parkera a Spider-Mana je v pokračování vyhrocen do maxima, stejně jako Peterův komplikovaný vztah s Mary Jane a Harrym Osbornem. Přestože dialogy občas sjedou do nebezpečného patosu, drží si většinou slušnou úroveň a celkem věrně korespondují s comicsovou předlohou. Takže v čem je vlastně ten problém, jehož pachutí je prosáklá celá recenze? Ve Spider-manovi. Jestliže se vám nepodaří dokonale separovat comics od filmu, budete stále nepříjemně překvapeni mnoha změnami. Jen málo z těchto „změn“ lze konkretizovat a většinou jsou to jen jemné odchylky, které ale dohromady dávají jak postavám, tak vztahům úplně jiný nádech. Objevuje se i pár odlišností nezávadných (Octaviovy motivy, „vznik“ dr. Octopuse). Pravděpodobně nejstrašnějším sekem autorů je chvíle, kdy Spider-Manovu totožnost „odhalí“ celé osazenstvo vlaku a zaváže se mlčením…

Takže jsme na konci a já opět musím čelit strašlivé volbě, která mě v očích mnoha lidí učiní nevkusnou troskou. Přec strháván na kolena brutálními přepisy oproti původní podobě, stále je Spider-Man 2 naprosto uchvacující snímek prosycený superhrdinským duchem a přesto (tohle bude znít opravdu šíleně), že jedničku bych hodnotil lépe, líbí se mi dvojka víc.

(Autor: Martin Holub)

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek