Životopis: Jaroslav Fischer
Kameraman a režisér dokumentárního filmu.
Narozený v roce 1896. (Rakousko-Uhersko)
Zemřel v roce 1966 – Praha (Československo)
Jaroslava Fischera jako kameramana můžeme zařadit do první vlny kameramanů, kteří začínali svoji profesní dráhu ještě v období ,,zlaté éry” českého němého filmu. Za kamerou stanul poprvé v roce 1920 při natáčení filmu ,,Magdaléna” v režii Vladimíra Majera. Jaroslav Fischer se v průběhu dvacátých let stal ,,dvorním” kameramanem režiséra Václava Kubáska a spolupodílel se na několika jeho hraných filmech.*
• Magdaléna (1920)
Režie: Vladimír Majer
K: Svatopluk Inemann, Jaroslav Fischer.
• Nemodlenec (1924)
režie: Václav Kubásek
K: Jaroslav Fischer.
• Jedenácté přikázání (1925)
Režie: Václav Kubásek
K: J.Fischer
• Z českých mlýnů
Režie: Svatopluk Inemann, Ferry Seidl
K: Jaroslav Fischer, Svatopluk Inemann
• Děvče z tabákové továrny (1928)
Režie: Václav Kubásek
K: Jaroslav Fischer
• Osm srdcí v plamenech (1927)
Režie: Ferry Seidl
K: Jaroslav Fischer.
• Dítě periférie (1929)
Režie: Václav Kubásek.
K: Josef Bulánek, J.Fischer.
V roce 1929 Jaroslav Fischer natočil dokumentární film ,,Svitavy” (1929) a reklamní krátkometrážní snímek Od surové kůže ke kožešinovému plášti (1929). Od roku 1930 ve dvojici s A. Lernerem počal zabývat dokumentárnímu filmu jako režisér i kameraman. Z jejich společné tvorby vznikly krátkometrážní filmy věnujícím se významným událostem – např.: dokument – Poslední cesta Mistra Aloise Jiráska Praha (1930) či reportáž věnovaná T.G.M. – President Masaryk návštěvou ve Vršovicích (1930).
Za kamerou stanul i při zachycení průběhu III. světových ženských her v Praze, dokumentu, který vznikl v produkci firmy Bertoni a k tomuto filmu hudbu tehdy napsal Karel Hašler. Český dokumentární film na počátku třicátých let Se vyznačoval několika charakterickými črty – pokusem zachytit na filmový pás historická místa spojenou s historickou legendou – např.: ,,Vyšehrad”, jež dvojice Fischer –Lerner natočila v roce v roce 1931. V průběhu třicátých let a na konci druhé světové války J. Fischer stál za kamerou, když byly natočeny tři hrané filmy.
• Rozmary mládí.(1933) –Film nebyl dokončen, jak uvádí Katalog
Český hraný film 1930-1945.
Režie: Josef R.Engel
• Sejde s očí, sejde s mysli.. (1932)
Režie: Josef.E.Engel.
• Tři sestry (1944)
Režie: Ludvík Guba.
Dokumentaristé tehdy hledali inspiraci v přírodě, která by mohla být podpořena symfonickou hudební skladbou, jakou je např. Vltava od Bedřicha Smetany. A tak vznikl dokumentární film ,,Vltava”, který lze považovat za nejhodnotnější film
Z Fischerovy režijní a kameramanské dílny.
•Vltava:(1935)
V: Slavia Film
Prod: Kuncíř. Režie, F: J.Fischer, Námět a scénář:
J.Fischer, Rudof Piskáček. Hu: Bedřich Smetana. H.: Jaroslav Pecháček.
V roce 1936 natočil Jaroslav Fischer dokument o Českém Krumlově, který byl věnován ,,Obrazům města i hradu” a to se odrazilo i v jeho spolupráci s kolegy z branže – Josef Kokeislem či Ludvíkem Gubou, pro které pracoval jako kameraman.
• Slovenský Semering (1937)
V:Kokeisl
Námět, scénář, režie: Josef Kokeisl. F: J.Fischer
• Třeboň a její rybníky (1937)
V: MoldaviaFilm.
Námět, scénář, režie: Ludvík Guba. F:J.Fischer.
• Liberecký lyžařský karneval (1938)
V: a F: J. Fischer
• České hrady a zámky. (1938)
V: Fischer (Hispano)
Režie, námět, scénář: Antonín Vnuk.
F: Jaroslav Fischer. Hu: John Gollwell.
• Prahou (1938)
V: Loyd
Režie, F: Jaroslav Fischer. Hu: John Gollwell
• Jarní symfonie (1939)
V: Slaviafilm
Režie, F: Jaroslav Fischer
• Český granát (1940)
V: Tovacolor
Režie, scénář, námět: Jaroslav Továrek
Text: dr. Jan Wening. F: Jaroslav Fischer
Hu: Oldřich Šmatera.
• Matka a dítě.(1940)
V: Tovacolor
Režie, scénář, námět: Jaroslav Továrek
Text: dr. Jan Wening, F: Jaroslav Fischer
Hu: Oldřich Šmatera
Jaroslav Fischer rozhodně nepatřil ke špičce české kameramanské školy, kterou představovali Otta Heller, V. Vích, J. Stallich, ale ve výčtu českých kameramanů má své místo…
Literatura:
Bartošek, L.: Náš film. (Kapitoly z dějin 1896-1945). Mladá fronta, Praha: 1985.
Baran, L.: Česká kamera tradičně a netradičně. Praha: 1966.
Červinka, F. Česká kultura a okupace. Torst, Praha, 2002.
Český hraný film I 1896-1930. NFA, Praha: 1995.
Český hraný film II 1930-1945. NFA, Praha: 1998.
Havelka, J.: Československé filmové hospodářství VI. Dokumentární film 1922-1962. SPN, Praha: 1965.
Zpracoval: POlYEKRAN
Autor: POlYEKRAN .