Životopis (biografie) / Informace:Kvůli zánětu mozkových blan přišel v šesti měsících o sluch. I přes tento handicap vystudoval díky výtvarným vlohám střední grafickou školu v Praze. Začínal jako propagační grafik v Ostravě a v roce 1944 nastoupil jako kreslíř do studia AFIT (Ateliér filmových triků), kde již byli zaměstnáni jeho starší bratři Vojen (1917-1988; později dlouholetý vedoucí Studia kreslených a loutkových filmů) a Ivan (1920-2008; později fotograf a kameraman animovaných filmů), s nimiž po osvobození stál u zrodu studia Bratři v triku (nazvaném tak podle nich). Koncem 50. let následoval Břetislava Pojara do detašovaného studia loutkového filmu v Praze-Nuslích v Čiklově ulici a podílel se tu jako znamenitý animátor klasických i reliéfních loutek na téměř všech titulech tamních tvůrců. Po zrušení „Čiklovky“ v roce 1982 ho přeložili do zakázkové zahraniční produkce. S jeho jménem jsou spojeny také dodnes populární série grotesek o hrátkách dvou plyšových medvědů Pojďte, pane, budeme si hrát (1965-67) a Kdo to hodil, pánové? (1970-73), cyklus podle Trnkovy knihy Zahrada (1974-77) a večerníčkové seriály Dášeňka (1977-79), Malá čarodějnice (1984), O skřítku Racochejlovi (1997-2000) a Oštrozok (2002). Své výtvarné, filmařské a fotografické dovednosti a zkušenosti uplatňoval v kulturních a výchovných projektech pro sluchově postižené. Hodinový dokumentární portrét Borise Masníka vznikl roku 1983 v rámci TV cyklu Břetislav Pojar uvádí. Vystupoval hojně v Televizních klubech neslyšících.
-fik-, Filmový přehled 2011/8
Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.