Francouzský herec Jean Martinelli natočil přes třicet filmů, bohaté uplatnění mu nabídla také televize, především se ale realizoval v divadle, kromě toho byl uznávaným dabérem. Pocházel z Paříže a umělecké nadání zdědil po matce, jíž byla významná operní pěvkyně Germaine Martinelli (1887-1964). Hereckou průpravu získal Martinelli v proslulé škole René Simona a jako dvacetiletý byl angažován do nejslavnějšího francouzského divadla Comédie Française, kde pak setrval dvě dekády (1930-1950).
Vzhledem k repertoárovému zaměření Comédie Française je logické, že Martinelli hrál převážně v dílech francouzských klasiků (Moliere, Corneille, de Marivaux), ale i ve hrách zahraničních autorů, například v Shakespearově Hamletovi nebo v Pirandellově dramatu Každý má svou pravdu. Z méně náročnějších kusů připomeňme například populární frašku Slaměný klobouk. Nedlouho po prvních zkušenostech s jevištěm se Martinelli dostal i k filmu. Velké role mladíků z lepší společnosti hrál v komedii ABBÉ CONSTANTIN (L'abbé Constantin, 1933) a v adaptaci starší literární předlohy ŽEBRAČKA U CHRÁMU NOTRE DAME (Les deux orphelines, 1933), která byla ve své době uvedena i v československých kinech.
Vytížení divadlem a nechuť vedení Comédie Française uvolňovat herce k natáčení byly příčinou faktu, že Martinelliho filmografie se během 30. a 40. let rozrůstala jen pomalu, připomeňme ale zajímavý titul POSLEDNÍ VALČÍK (La derniere valse, 1936). V této zfilmované podobě Straussovy operety hrál hlavní mužský part hraběte Dimitrije a jeho partnerkou tu byla slavná česká operní pěvkyně Jarmila Novotná. V roce 1950 odešel Jean Martinelli z Comédie Française a následně vystřídal několik pařížských divadel, hrál například v Théâtre des Célestins nebo Comédie des Champs Elysées, v letech 1953-1954 hrál v úspěšné hře Dokonalá vražda od Fredericka Knotta, znovu se objevoval i v klasice (Bouře, Hamlet, Tři sestry).
Uvolnění ze svazku Comédie Française umožnilo Martinellimu častěji přijímat nabídky od filmařů a v 50. letech se před kamerou vyskytoval s větší četností. Mušketýra Athose hrál v Hunebellově verzi TŘÍ MUŠKETÝRŮ (Les trois mousquetaires, 1953). Menší role v historických kostýmech mu přinesly i další slavné filmy jako ČERVENÝ A ČERNÝ (Le rouge et le noir, 1954) nebo KDYBY NÁM PAŘÍŽ VYPRÁVĚLA (Si Paris nous était conté, 1955), v mezinárodním měřítku jej zviditelnil i Hitchcockův film CHYŤTE ZLODĚJE (To Catch a Thief, 1955), kde hrál Foussarda, podezřelého z loupeže klenotů.
Počátkem šedesátých let se Jean Martinelli začal více věnovat práci s hlasem, srdce malých diváků si získal především namluvením postavičky medvídka Teddyho v dětském pořadu DOBROU NOC, DĚTI (Bonne nuit les petits), který se od roku 1962 řadu let těšil značné oblibě. Významným způsobem se prosadil i ve filmovém dabingu, pro francouzskou distribuci často namlouval Garyho Coopera, Burta Lancastera i řadu dalších amerických herců, mluvil i za zahraniční herce hrající ve francouzských filmech. Nevzdával se ani divadla, v Euripidových Trójankách hrál například na legendárním divadelním festivalu v Avignonu.
Co se týče filmu, na přelomu 50. a 60. let hrál dvakrát s Jeanem Gabinem (PREZIDENT - Le président, 1960; GENTLEMAN Z EPSOMU - Le gentleman d'Epsom, 1962), v dobře známé verzi HRABĚTE MONTE CHRISTA (Le comte de Monte Cristo, 1961) ztvárnil slavného policistu Vidocqa. Jako herec se v té době začal více objevovat v televizi, kde hrál v řadě adaptací divadelních her, ale i historických seriálů, i u nás jsme jej mohli vidět v seriálu MARKÝZ DE BOIS DORÉ (Les beaux messieurs de Bois-Doré, 1976). Před kamerou stál naposledy ve dvoudílném televizním filmu ZLOČIN PIETRA LACAZE (Le crime de Pierre Lacaze, 1983).
Jean Martinelli zemřel v Paříži 13. března 1983 ve věku 72 let. Jeho manželkou byla herečka Nadine Basile (*1931).
Autor: argenson .